Beste forumleden,

Ik heb hier een QSC eindversterker staan welke gebruik maakt van een schakeling (voeding) vrijwel identiek als op pagina 2 van deze PDF. Ik vroeg mezelf af of dit standaard of low-ESR condensatoren zijn? Dit omdat ik de versterker opnieuw heb opgebouwd, maar de voeding wil niet starten (blijft hikken). Alvast mijn dank!

Edit: link naar PDF gewijzigd.

SMPS = Low ESR condensators.

Voeding met belasting (dummy) getest?

Hallo Henry,

Ik heb zojuist even de link naar de PDF gewijzigd, het was de verkeerde. Excuses hiervoor.

De voeding kan maar een 10tal mA's leveren, en is hoofdzakelijk bedoeld om de klokgenerator van de hoofdvoeding te voorzien van spanning. Wanneer ik condensator C3 (in mijn QSC is dit C138 met een capaciteit van 100uF/25V) loshaal (zonder de feedback naar de control pin van het IC los te halen), hikt de voeding niet meer en geeft al wat stabielere spanning van ongeveer een half volt. Ik gebruik nu normale condensatoren, kan dit de oorzaak zijn?

Op 23 april 2009 20:16:12 schreef Henry S.:
SMPS = Low ESR condensators.

Die regel blijft.

Met normale elco's kan je niet echt een goede spanning verwachten.

Dan zal ik eerst eens alle condensatoren vervangen door low-ESR type's. Raar dat het service manual hier niets over zegt, maar eigelijk wel logisch natuurlijk. Ik hou je op de hoogte, wederom bedankt!

voor schakelende voedingen is niet alleen low esr belangrijk ! de dingen moeten gemaakt zijn voor pulsstromen . anders branden ze op !.

Zou ik DEZE kunnen gebruiken?

Operating life: 2000h. Dus na een week of 12....

Het klotige is dat je nauwlijks beter kunt krijgen...

Nou gaat die levensduur naar mijn idee flink omhoog als de temperatuur wat omlaag gaat. Kwestie van die dingen niet continu op 105oC houden...

Die 2000 uur is ook wel een worst-kaas scenario: slechtste elco bij de hoogst toelaatbare temperatuur.

In het hierboven genoemde http://www.premiermag.com/pdf/tsd-1135.pdf is de secondaire zijde van de schakelende voeding vanaf Pin 7 van de trafo via twee in serie geschakelde condensatoren C7 en C8 aangesloten op - van C1 en C2 op de primaire zijde (High Voltage Return bij het IC) aangesloten. Volgens het schema is dat om E.M.I. (Electro Magnetische Interferentie) te verminderen. Hoe kan het dat E.M.I. wordt verminderd door de secondaire zijde van een schakelende voeding via een condensator op de primaire zijde aan te sluiten?

Op 24 april 2009 09:33:08 schreef Marco69:
Nou gaat die levensduur naar mijn idee flink omhoog als de temperatuur wat omlaag gaat. Kwestie van die dingen niet continu op 105oC houden...

Die 2000 uur is ook wel een worst-kaas scenario: slechtste elco bij de hoogst toelaatbare temperatuur.

Het blijft natuurlijk een slijtageonderdeel. Maar 2000 uur bij 105 graden betekent wel 8000 uur (bijna een jaar volcontinubedrijf) bij 85 graden of 16000 uur bij 75 graden of 32000 uur bij 65 graden, enzovoort. Koeling loont dus. Low ESR helpt mee in zijn eigen koeling omdat ze door verliezen zelf minder snel opwarmen.

Heb inmiddels de condensatoren vervangen voor low-esr, maar toch werkt de voeding nog steeds niet naar behoren. Zal toch even verder moet gaan uitpluizen.