Probleem motorregeling

Hallo,

Ik heb alle componenten gekocht en op men breadboard in elkaar gezet. Het gaat om de http://www.circuitsonline.net/circuits/view/17

Het probleem is dat er constant 12 volt uit komt, en dat het niet te regelen is met de potmeter.
Ik heb bijna alles al vervangen, de buz11, de 555 de weerstanden, de potmeter maar het probleem blijft bestaan.
Alle draaden heb ik ook al gecontroleerd of deze goed zitten, en daar kan ik geen problemen in vinden.
Ook al haal ik pin 1 van de 555 los blijft het gelijk, dus het lijkt dat de 555 eigelijk gewoon niks doet.

Heeft iemand al een keer dit probleem gehad of weet hoe ik het misschien op kan lossen?

Alvast bedankt!

Mvg michel

Wat voor belasting heb je er aan zitten?

chuckie

Honourable Member

Denk je erom dat de FET goed aangesloten is.
Als je hem met de tekst naar je toe voor je hebt,
1-gate
2-drain
3-source

Is mij ook al 2 keer gebeurd doordat ik vastgeroest zat in het idee dat de gate het middelste pootje was.

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

@Zonnepaneeltje: Ik heb bij de motor heb ik mijn multimeter gedaan.

@Chuckie ik heb al is de text naar je toe:
Weerstand
Kabel naar diode/multimeter
Naar de GND

Ik heb het aangesloten volgens de datasheet

Er moet wel een serieuze belasting aan hangen. Alleen een multimeter dat gaat niet. Hang daar een 12V autolamp aan ofzo.

klein is fijn

Moderator

Dan zal je nog wel alleen 12V meten, gezien de PWM frequentie 'iets' te snel is voor die multimeter.

Ik heb er een auto lamp van 12 volt 10 watt aan gehangen, maar het werkt nog steeds niet, hij blijft maar steeds voluit branden.

Neem de linkerkant van R2 eens los van de 555 en hang hem aan de ground. Dan moet de lamp uitgaan.

Gedaan, dan gaat de lamp uit idd.
Maar al hang ik hem niet aan de ground, gewoon los dan blijft hij wel aan. Niet goed gekeken...

[Bericht gewijzigd door miesmiesmies op zaterdag 2 mei 2009 15:11:13 (11%)

Dan zit het met de fet goed.
Kijk de rest van de schakeling eens na op losse contacten, sluitingen tussen ic-pinnen enzovoorts.
Je kunt ook een duidelijke foto posten, dan kunnen we meekijken.

Ik heb even snel wat foto's gemaakt, al zijn ze te onduidelijk moeten julie het even zeggen.

http://www.american-crimes.nl/electro/

Pin4 zit volgens mij aan gnd, die moet aan de plus.

1 diode zit verkeerd om.

[Bericht gewijzigd door Zonnepaneeltje op zaterdag 2 mei 2009 16:49:39 (22%)

Pin 4 zit wel in de plus.

Ik had dat van die diode niet gezien, dom!
Het werkt nu wel, erg bedankt!

Op 2 mei 2009 12:31:58 schreef klein is fijn:
Dan zal je nog wel alleen 12V meten, gezien de PWM frequentie 'iets' te snel is voor die multimeter.

Bij het meten van de gemiddelde waarde (multimeter in het gelijkspanningsbereik) boeit de frequentie niet zo. De meter zal ongeacht de frequentie de gemiddelde waarde aanwijzen. Alleen bij zeer hoge frequenties zullen de zelfinductie van de meetsnoeren en de ingangscapaciteit roet in het eten gooien. Met een snelle test met een simpele Dynatek 112 multimeter zie ik pas een afwijking van 1% bij een frequentie van 24MHz. Dit bij een blokgolf 0V base en 3V top en een duty-cycle van 50%. Wel is de onderste frequentiegrens relatief hoog waar een stabiele uitlezing gegarandeerd is: bij 50Hz fluctueert de uitlezing nog 1% naar boven en onder.