hallo, heb me onlangs een DC motor van het type MOT3N aangeschaft van bij een elektronica winkel
# spanning:
* werkbereik: 6-24V
* nominaal: 12V
# geen belasting:
* snelheid: 11550tpm
* stroom: 0.18A
# bij max. efficiëntie:
* snelheid: 8768tpm
* stroom: 0.726A
* torsie: 62.5gcm
* uitgang: 5.617W
* eff.: 59.58%
# max. koppel: 307.8gcm
bron velleman.com
Deze wil ik nu gaan gebruiken in m'n wagen om iets aan te sturen, echter toen ik het motortje voor de eerste keer belast liet draaien, draaide deze veel te snel.
Mijn vraag is nu, kan ik met een potentiometer het toerental regelen of moet ik de schekaling bouwen die hier op de site te vinden is
motorregeling
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/17
alvast bedankt
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
PWM sturing met een H brug wordt veel toegepast in de scheeps modelbouw. Prima regelbaar en toch een behoorlijk koppel.
Groetjes Hans.
motorregling gemaakt en werkt perfect, thx 
Heb wel nog 2 vragen, kan deze schakeling een spanning aan van 14,4V voor enkele seconden(ik druk op een knop om de motor te laten draaien, en na enkele seconden laat ik de knop los waardoor de schakeling geen spanning meer krijgt)?
hoe kan ik de waarda van de zekering bepalen voor m'n schakeling? ampere meter tussen? moet ik dan de gelezen waarde als zekering zoeken of zoniet, hoeveel A moet deze waarde lager zijn als de gemeten waarde?
bedankt
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ja, 14.4V zal nog wel gaan, denk ik, want de NE555 mag maximaal 18V hebben, en de BUZ11 heeft een Vgs(max) van 20V.
Ik moet wel zeggen dat de marge wel een beetje krap wordt.
Als je een andere FET hebt gebruikt, zul je daarvan de Vgs(max) moeten opzoeken.
Als er verder niet al te veel spannende dingen aan die accu hangen, kan het wel. Als hogere spanningspieken mogelijk zijn, zou je daar eigenlijk een beveiliging voor moeten maken. Dat kan al zo simpel zijn als een weerstand en een zenerdiode, eventueel met een extra transistor en weerstand.
Die transistor, zenerdiode en weerstand vormen samen een eenvoudige shunt regelaar. Deze zet je in serie met een tweede weerstand, om te voorkomen dat er een enorme stroom uit de accu getrokken wordt. Om de een of andere reden kan ik online geen plaatje vinden van zo'n regelaar.
De waarde van de zekering zou ik wat hoger kiezen dan de nominale stroom, en dan een traag type zekering nemen.
EDIT gevonden: http://sound.westhost.com/appnotes/an007.htm