oxurane
Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
Een labvoeding
In een ver verleden heb ik ooit een labvoeding gemaakt volgens deze site.
Huidige situatie
Deze voeding bevalt me - op zich - uitstekend. Zeker omdat ik het zelf heb nagebouwd en omdat ik eigenlijk nog nooit problemen ben tegengekomen. Daarnaast is de range van 0 tot 30 V zeer prettig.
Probleempje
Echter, ik loop steeds vaker tegen een klein, maar hinderlijk probleempje : De exacte spanning instellen.
Nu gebeurt dat met een lineaire 10K potmeter (P1). Ik wil steeds vaker, vrij snel kunnen wisselen van de in te stellen spanning, vanwege diverse componenten / printjes. En hier ligt ook de bron van waar ik me steeds vaker aan stoor: de niet zo exacte instel-range van de potmeter. Ik moet soms met minieme vingeraanrakingen de juiste waarde instellen.
Wens
De meest eenvoudige oplossing, is het gebruik van een meerslagen 10K-potmeter.
Maar, nu heb ik labvoedingen gezien, waarop 2 instelknopjes zijn voor de spanning : coarse en fine.
Ik zou heel graag een dergelijke functionaliteit in mijn labvoeding willen hebben. Dus een coarse (de huidige 10K potmeter) en een fine (1K potmeter ?).
Met de "fine"-instelling wil ik dus iets van + en - 1.5 V kunnen fijn-afstellen. (Een kleinere range is ook goed).
Vragen
Ik heb nu dus 2 vragen:
1) Welke waarde kan ik nu het beste kiezen ?
2) Hoe dien ik die extra potmeter aan/tussen P1 te schakelen ?