Ik heb een oude koelkast die ik graag wil gebruiken als wijnkast. Nu zijn koelkasten iets te koud. Ik heb bedacht dat ze voor koelkasten wellicht 'off the shelf'thermostaten gebruiken die ze instellen op een laag temperatuur gebruik.
Ik zou graag het temperatuur bereik willen verhogen.
Iemand een idee of dit mogelijk is?
Ik zou zeggen dat het de 'grote schroef' links op de 2e foto is. Kent iemand de thermostaat wellicht?
http://img527.imageshack.us/img527/8880/thermofrdg1.th.jpg

http://img527.imageshack.us/img527/2698/thermofrdg2.th.jpg

Merk koelkast is siltal en op de thermostaat staat ranco.
Zou het anders mogelijk zijn de thermosstaat te vervangen door een universeel exemplaar? Zo ja kan ik die ergens online kopen? Zit momenteel in Italie en het is nou niet zo dat de elektronica winkels hier dicht gezaaid zijn. Bij voorbaat dank.

Waarom zou het ding gecalibreerd moeten zijn? Het is toch niet zo interessant om de afwijking van de temperatuur met de schaal van de thermostaat te weten?

Kun je een normale koelkast thermostaat niet wat te warm zetten?

Inderdaad. Ik besef me nu dat ik dat er wellicht nog bij had moeten zetten, de koelkast moet gewoon warmer en dan evt kalibreren.

Neem je een digitale temparatuur meter. Deze kun je instellen op de temp die jij wilt.

http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.hitma-instrumentatie.…

Er zijn veel meer soorten te krijgen maar dit is een voorbeeldje.

Succes

Kost wat maar je hebt wel wat. (tip zoek op marktplaats.nl of een andere veiling)

Dat zou een leuke optie zijn alleen de prijs inderdaad. Paar snippen erbij en ik heb een profi. wijnklimaatkast.

Ik denk dat je niet zozeer bedoelt dat je de koelkastthermostaat wilt calibreren, maar dat je het temperatuurbereik wilt wijzigen (verhogen).

Heb je al eens gekeken wat de koelkasttemperatuur is bij een zo laag mogelijk ingestelde thermostaat? Mogelijk volstaat dat al, want niet zozeer de absolute temperatuur van een fles wijn is belangrijk, maar eerder de variatie in temperatuur in de tijd gezien (de fluctuatie per tijdeenheid dus). En de vochtigheid dus, maar die heb je niet in de hand in een koelkast.

Zo 'n thermostaat meet de temperatuur in of op de achterwand (het koudste gedeelte). Met de regelvijs kan je 'm inderdaad bijregelen, gewoon eens aan draaien en zien wat er gebeurt, het is toch een oude.
Ik veronderstel dat je voor je wijn rond de 10° wil, misschien neem je beter gewoon een kamerthermostaat?

In tegenstelling tot 20 jaar geleden is het productieproces voor wijn zo geoptimaliseerd dat de wijnen drinkbaar in de winkel liggen en weinig verbeteren met ouder te worden, integendeel. Dit geldt niet altijd voor sommige dure exemplaren die wel heel conventioneel gemaakt worden.
Er gaat niets boven een echte kelder wil je ze toch bewaren.
Als je die hebt, gebruik die in plaats van stroomverslindende snufjes.
Als je het toch absoluut wilt, hou dan het volgende in gedachten:
Een koelkast heeft meestal het nadeel dat er geen ventilatie is.
Dat wijn zou kunnen ademen of gassen uitwisselen door de kurk is natuurlijk dikke onzin.
Moest dat zo zijn zou champagne nooit zijn koolzuurgehalte kunnen houden. En zou de wijn makkelijk zuur worden. Azijnbacterien zijn héél erg klein.
Maar bij het openen van de in verhouding grote deur, komt er een massa warme lucht in de kast waruit het vocht condenseert op de koudere flessen. Hierdoor krijg je schimmelvorming op de etiketten en de kurk.

En omdat schimmel héél erg penetrerende "worteltjes" heeft, en giftige, zeer slecht smakende stoffen afscheidt
kan zo de wijn toch "naar kurk smaken".
Wijn moet ook steeds plat liggen, zelfs een beetje met de hals naar beneden zodat de wijn tegen de kurk komt. Dan droogt de kurk niet uit en blijft hij goed luchtdicht.

Zorg ervoor datr de flessen niet met hun achterkant tegen de ijskoude koelplaat kunnen liggen.

Een klein ventilatortje dat de lucht laat circuleren binnen de koelkast is een must, alweer tegen het schimmelen.
Sedert ik een gewone (duurdere) keukenkoelkast heb met zo'n ventilator blijft al mijn groente en vlees en soep véél langer goed. Ik moet haast nooit meer iets weggooien.
Verder moet je beseffen dat het niet altijd verstandig is om een heel oud wrak (>10-15j) te blijven gebruiken. Die verbruiken vaak zoveel stroom dat je algauw de nieuwprijs teruggewonnen hebt.

@Bart-D: zo'n professionele thermometer lijk me ook wel overkill, tenzij je een wijnzaak wil beginnen.
Een gewoon wijnthermometrtje van 2.5Eu lijk me ok.
kleine schommelingen kunnen weinig kwaad. Het is vooral als de wijn 's morgens in het keukenrekje 25°C krijgt, en 's avonds 15°C dat je na een tijdje het aroma vermoordt.

De grote C (conrad) heeft ook digitale thermometer voor een prijs van ongeveer 50 euro

Ik heb nog een professionele temperatuur regelaar (Merk: Jumo) liggen, mocht je interesse hebben dan stuur maar een mailtje.

Op 29 mei 2009 21:19:23 schreef meije:
De grote C (conrad) heeft ook digitale thermometer voor een prijs van ongeveer 50 euro

Een aquariumthermometertje va 15Eu zal meer dan volstaan als je persé digitaal wil gaan. Dankan je de display buiten op de kast aanbrengen en de voeler door een gaatje naar binnen brengen of de kabel zelfs gewoon tussen de dichtingrubber klemmen.

Tropische vissen zijn gevoeliger voor temperatuurschommelingen dan wijn. Dus dit volstaat ruim.
Veel belangrijker is de circulatieventilator die af en toe moet draaien om de temperatuur boven en onderaan in de kast gelijk te houden en om eventueel gecondenseerd vocht tussen de flessen weg te ventileren en te laten condensren op de koelplaat.(automatische ontdooing)

Als je dus 50 Eu wenst te spenderen: 15Eu voor de thermometer en dan heb je nog 35 Eu over voor een ventilator en wat toebehoren. Zoals een timer en een 12V adaptertje om de ventilator te voeden..
Als de ventilator elk kwartier twee minuutjes draait zal het wel ok zijn.

@grotedikken
Het is inderdaad zo dat veel wijn tegenwoordig zo gemaakt word dat het zeer stabiel is. Dit bereikt men ondermeer door in verschillende stadia sulfiet toe te voegen en zo schoon mogelijk te werken. Dat soort wijnen zijn niet mijn favoriet, de wijnen die ik heb liggen zijn (soms zeer) instabiel en kunnen niet tegen hoge temperaturen, er is vaak geheel geen sulfiet aan toegevoegd. Een kelder heb ik hier helaas niet.
Je hebt gelijk dat de meeste wijnen zich niet veel zullen ontwikkelen als je ze laat liggen, ze zullen zelfs minder worden. Er vind wel degelijk uitwisseling met de buitenlucht plaats. Je ziet vaak dat veel oudere wijnen (>+10jaar) een verlaagd niveau hebben. In welke mate dit plaatsvindt hangt sterk af van de kwaliteit van de kurk. Wasniet van plan de wijnen jaren te laten liggen dus een beetje schimmel is niet zo erg. Kurksmaak (TCA) komt niet van die schimmel en heeft eigenlijk helemaal nis met kurk te maken, de kurk kan besmet zijn maar het kan net zo goed iets zijn dat bij het produktieproces is gebruikt.
Je kan wijn best een paar maanden rechtop zetten hoor en voor veel wijnen gebruikt men tegenwoordig plastic capsules of stelvin doppen om de fles af te sluiten.
Ik moet uiteindelijk een andere oplossing bedeken maar voralsnog moet het even met deze kast. Ik zet 'm op 15C oid dat is genoeg als het maar enigszins stabiel is zoals je zegt.

Een aquariumthermometer lijkt me een super idee! Ik ga eens even zoekn. Weet iemand trouwens hoe de temperatuur van het (aparte) vriesvak geregeld word? Of staat die altijd op 1 stand. Kan er geen thermosstaat voor vinden.

Bedankt voor ale reacties.

Vriesvak lift doorgaans mee op de thermostaat van de koelkast. Is meestal dus niet apart geregeld.

Ik heb wat je zoekt: een draadloze digitale freezer & fridge thermometer met twee zenders, pas laten afkomen van USA aan zeer lage prijs...mail maar indien interesse

Oeieoeioei...nu valt dit hier echt in mijne rayon (specialiteit)...

Ik hoor en zie hier vele beamingen die mijn (nochtans zéér kortgeschoren) haren ten berge doen rijzen (zal toch proberen mijn reply kort èn beleefd te houden).

1. Wijn onder de, let's say, 10€ de fles is geen wijn maar 'gefermenteerd druivensap met toegevoegde chemicaliën' (let op ik drink het wel elke dag maar ik houd me voor dat het sap is om het niet in de pompbak weg te kieperen).

2. 'Wijn' vind je niet echt onder de 20€ de fles.

3. Er gebeurt wel degelijk een uitwisseling tussen de wijn en de omgeving (door de kurk dus). Welke? Ik weet het ook niet precies meaar het is zó (wijn met plastieken 'kurk' KAN NIET verouderen - verouderen in de goede zin van 'rijpen' - , alleen slecht worden).

4. Wijnen die langer dan 20-25 jaar bewaard (kunnen) worden (reken op flessen die actueel in de winkel 50 tot 100-en € verkocht worden) moeten om dezelfde periode (20-25 jaar, afhankelijk van de kwaliteit van de originele kurk) bijgevuld worden met wijn uit flessen van hetzelfde jaar (door de verdamping), én voorzien van nieuwe kwaliteitskurken voor de volgende 20-25 jaar.

Back to the topic:
'Frigo's' (Belgisch voor koelkast) zijn géén wijnkelders.
Na de temperatuur die i.i.g. niet voldoet is ook de vochtigheidsgraad compleet verkeerd, nog niet te spreken van de (motor)trillingen die de wijn ondergaat (geldt overigens voor elke koelkast die als wijnkast verkocht wordt). Niet voor niets dat de minder slechtere bewaarkasten BTW véél meer kosten dan standaardkoelkasten (denk: vochtigheidsregeling).

My humble opinion:
- Heb je geen geschikte (ondergrondse) kelder met temperaturen tussen +5°C 's winters en max +20°C 's zomers, èn niet te droog noch te vochtig: Koop direct drinkbare wijnen (of betaal de volle prijs voor oudere gebruiksklare kwaliteitswijnen).

Anecdote: Ik heb jarenlang als koeltechnicus bij Bosch gewerkt. Het idee van een koelkast als geschikte bewaarkast voor wijn heeft al deze jaren door mijn geest gespookt.
Ik had indertijd geen ondergrondse kelder, wel een gelijkvloerse kelder met temperaturen tussen +5°C en ca. +30°C.
Mijn ex heeft mij in 1982 een kist (12 flessen) Chateau Mouton-Rotschild premier cru classé van 1973 betaald (toendertijd zo'n 700€/kist).
Na een 4-tal jaar bewaartijd heb ik, na èlke fles geproefd te hebben, àlles mogen wegkieperen... Gewoon ondrinkbaar.

Heiligschennis!!! (maar zo is het nu éénmaal)

PS: Ik kan nog ùùùùren doorgaan...

Weggegooid? Eeuwig zonde van zo'n goede azijn......

[offtopic]
Tja, in die tijd had ik nog geen 'mère' (moeder) om azijn te maken.
Ik heb achteraf (in 1999, tijdens mijn diensttijd bij de WEU - Westerse Europese Unie) wel één gekregen van een Franse kolonel.

Voor de mensen die zo'n 'moeder' niet kennen: het lijkt ietwat op een placenta, vermenigvuldigt zich in lagen, voelt glibberig aan en voedt zich met wijn waaruit het wijnazijn produceert. Goed onderhouden (regelmatig een klets goede wijn toevoegen), in een grote bokaal met deksel met een paar gaten, groeit 'het' gestaag en moet je regelmatig een deel weggeven of weggooien.
Ik zeg met opzet 'het' want ik weet niet echt wat het is: plantaardig?, eencellig weefsel?, één of andere zwam?
[ontopic]

Los van alle culinaire bedenkingen: in de Liebherr-wijnkoelers zit een koolstoffilter, ik geloof om gassen en geuren te neutraliseren. Hoe "nuttig" het allemaal is, zullen we in het midden laten, maar ik denk dat een aanvoer van enige verse lucht toch wel noodzakelijk is.
Trouwens, een fijne nieuwe vondst van voornoemd koelkastmerk: ze hebben nu ook een kastje om je sigaren in op te bergen op een ideale temperatuur :-p