Vermogen versterker

Hoe kun je berekenen wat het uitgangsvermogen van een
versterker is, als alleen het opgenomen netspannings vermogen bekend is?

Je zou hooguit een hele ruwe schatting kunnen maken van het vermogen. Het continu vermogen van beide kanalen (L+R) samen zal in elk geval nooit meer zijn dan het opgenomen vermogen. Maar het exacte vermogen is nogal afhankelijk van het type versterker: klasse a, b, ab, etc...

Marcel

P.S. zo kom je nog een een oude bekende tegen.

Op zo 14-04-2002 15:02:40 schreef Marcel:
Je zou hooguit een hele ruwe schatting kunnen maken van het vermogen. Het continu vermogen van beide kanalen (L+R) samen zal in elk geval nooit meer zijn dan het opgenomen vermogen. Maar het exacte vermogen is nogal afhankelijk van het type versterker: klasse a, b, ab, etc...

Marcel

P.S. zo kom je nog een een oude bekende tegen.

Als ik het niet dacht. :-)

Maar om even op het onderwerp terug te komen;
Hoe ruw schat jij dat voor een gemiddelde (klasse b)
versterker, 30 á 40% van het opgenomen vermogen?
Een collega beweerd dat het niet uit maakt voor wat
voor klasse, dat het altijd 70% is.

Een gemiddelde versterker is meestal klasse a/b, dat is een combinatie van klasse a en b. En dan denk ik dat 70% a 75% wel redelijk is. Bij klasse a is dat minder ongeveer 60%. Maar dat zijn vrij ruwe schattingen omdat er meer factoren zijn.

Marcel

Op ma 15-04-2002 23:19:00 schreef Marcel:
Een gemiddelde versterker is meestal klasse a/b, dat is een combinatie van klasse a en b. En dan denk ik dat 70% a 75% wel redelijk is. Bij klasse a is dat minder ongeveer 60%. Maar dat zijn vrij ruwe schattingen omdat er meer factoren zijn.

Marcel

Hmm.. heeft ie toch wel gelijk.
Ik dacht dat klasse a versterkers juist een hoger rendement
zouden hebben, maar dat is dus anders om.
Iig bedankt voor je antwoorden, en ik mail je nog wel
es een keer weer. :-)