ik heb een LEM procon 400 versterker met 2x200 watt uitgangen. Ook heb ik nog een aantal oude speakers rond de 80 watt waar ik nog klankkasten voor ga maken. als ik meerdere speakers aan een uitgang van 200 watt maak heb ik dan kans om mijn versterker kapot te maken, of wordt alleen het geluid zachter per box? Moet ik de boxen in serie schakelen, of paralel
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Dat is allemaal afhankelijk van de impendanties, en de types speakers. Voor welke impendantie is je versterker ontworpen? En welke impendantie hebben je speakers?
Overigens wil je in princiepe niet twee verschillende speakers in serie OF parallel zetten. Twee identieke speakers kan je wel gewoon in serie en/of parallel zetten.
wat is impendantie, en hoe kom ik te weten wat de impentantie m'n versterker en speakers hebben?
op m'n speakers staat alleen 80 watt/4 ohm
marquant mcs - 13 5" 2-way speaker CE
daar heb ik er twee van
verder heb ik nog wat boxen van dezelfde diameter en ong. evenveel watt, maar die heb ik nu niet bij de hand.
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
De impendantie van je speakers is dus 4 Ohm. In de handleiding van je versterker staat vast wel voor welke impendantie die geschikt is. Ik zou de speakers in elk geval NIET parallel aansluiten, in serie kan wel.
als je een versterker hebt van 60watt op 4ohm,
en je hebt 2 speakers van 60watt 8 ohm, dan mag je die in parallel zetten (de totale weerstand wordt dan 4ohm en dat kan de versterker aan).
als je 2 speakers van 4ohm hebt, en deze parallel zet, krijg je 2ohm en mogelijk (veel kans zelf) heeft je versterker dat niet graag, ga je teveel stroom trekken uit de eindtrappen en blaas je die op. zet je die 2 speakers in serie, dan krijg je 8ohm en zal je versterker dus iets zachter spelen.
stel dat je versterker dus 200watt per kanaal levert aan 4ohm.
je hebt 2 speakers van 80watt 4ohm. je zet beide speakers in serie zodat je 8 ohm krijgt.
je versterker van 200watt op 4ohm levert misschien 100-120watt op 8ohm. dan krijg elke speaker een goei 50-60watt te verwerken en dit zal goed gaan.
zo kun je dan 4x60watt maken ipv 2x 200watt (je ziet dat het totaal vermogen wel drastisch afneemt omdat je versterker 8ohm op zen uitgangen heeft ipv 4ohm. hij zal bijgevold ook minder stroom verbruiken)
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Kijk je wel uit? De Procons hebben geen kortsluitbeveiliging (en ik kan het weten
)!
[Bericht gewijzigd door DJohnny op (18%)]
Op 1 juni 2009 16:44:30 schreef wouterV:
op m'n speakers staat alleen 80 watt/4 ohm
marquant mcs - 13 5" 2-way speaker CE
Marquant kennende als baggermerk zal die 80W niet waar zijn.
2 setjes van 2 in serie parallel per kanaal lijkt me dan een goede oplossing. Bedankt plantrekker. Zal ik mijn boxen en/of versterker hiermee niet kapot maken? Of het genoeg geluid maakt kan ik dan gewoon uitproberen.
Ik zou die marquant dingen ergens in een hoekje gooien en alleen die lem's gebruiken. verkeerd gelezen, ik dacht dat je ook lem speakers had.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (27%)]
plantrekker
True story bro!