ledlamp
Gr, Ledlamp
Hallo,
Ik heb mijn oude computer boxjes uit elkaar gehaald voor een nieuw project, omdat deze audio(dus niet mono) zijn. Enkel geven ze niet z'n mooi, en hard geluid. Dus bij deze wil ik vragen hoe ik ze het best kan versterken. De boxjes hebben 2 aparte snoeren, en een printplaatje, waar enkele condensatoren en TDA2822M(voor zo ver ik het kan lezen) IC.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Meeste boxen zijn voor audio bedoeld. ultrasoon-luidsprekers worden door veel mensen toch een beetje schel gevonden...
Maar goed, als je PC-boxjes wil upgraden kan je beter naar de kringloop-winkel gaan en een paar echte boxen halen. Die dingen zijn nou eenmaal slecht, en daar valt eigenlijk bar weinig aan te doen. Eventueel kan er ook een versterker bij, maar die versterker kun je natuurlijk ook zelf maken.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Inderdaad. Vaak kunnen de speakertjes ook niet zo heel veel meer aan dan die TDA2822M kan leveren, en echt goed zal het nooit gaan klinken.
Ik heb momenteel aan mijn computer een oude 20W 2-weg box staan, waar ik een TDA2009 brugversterker heb ingebouwd. Deze klinkt uitstekend en kan zeer hard spelen.
ledlamp
Gr, Ledlamp
Hoe kan ik dan het beste normale boxen, aansluiten op mijn computer. Inclusief dat het audio(niet mono) is?
Het tegenovergestelde van mono is stereo.
'Normale' boxen (passieve dus) hang je achter een versterker en hier kan je je computer dan op aansluiten.
ledlamp
Gr, Ledlamp
Volgens mij snap je het niet helemaal en moet je je eens inlezen.
De geluidskaart van je pc heeft als output een audiosignaal. Dit is te zwak om je speakers aan te sturen (een koptelefoon werkt wel), vandaar dat je een versterker nodig hebt om het signaal op te krikken.
De bedoeling van een versterker is versterken (duh), maar dan met zo weinig mogelijk ruis en harmonischen ed. Heb je een slechte versterker, dan voegt deze veel troep toe. Heb je een goede dan nagenoeg niets.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als je bij de kringloop boxen hebt gehaald, kan je bijvoorbeeld:
http://cgi.ebay.nl/UNIVERSAL-POWER-AMPLIFIER-MODULE-3-5-WATT-4-To-16-O…
kopen. Zeer betaalbaar. Dan denk je mischien: 3.5W is dat niet wat weinig? Ik luisterde vroeger naar 10 microwatt. Recenter niet meer gemeten. Met 3 Watt kan je iets van 120dB in een 3x4 kamertje maken.
Maar als je 3 Watt te wenig vind, kan je ook 18W exemplaren kopen. Ik heb op amplifier module gezocht op ebay, en dan krijg je een mooi lijstje.
Met 3w 120dB halen over 't gehele frequentiebereik lijkt me nogal onwaarschijnlijk. Dan zou je 'n rendement van iets in de richting van 115dB/w moeten hebben.
Ik ben nog geen speakersystemen tegengekomen die dat halen.
Een Klipschorn haalt 105dB met 1w, en 121dB max geluidsdruk (max belastbaarheid 100w continu)
We praten dan over speakers van duizenden euro's
Met 3w kan je met een redelijke efficiente breedbandspeaker nog zo'n 95dB halen, wat erg veel is.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ledlover, Ik geloof dat jou berekening en de mijne zo'n 10 dB uit mekaar lopen. Ik denk niet dat mijn berekeningen (dat was trouwens een theoretische berekening, het rendement van de boxen heb ik nooit geweten), zo nauwkeurig zijn. Jou getallen vallen binnen mijn "betrouwbaarheids interval".
Punt is: Je kan met 3W (als je geen grote ruimtes van herrie hoeft te voorzien) ruimschoots voldoende lawaai maken.
Mijn computer levert geluid via een 3W versterker module, en een paar Akai boxen.