Van 4x 100 watt loop je gegarandeerd gehoorbeschadiging op. Zeker met efficiënte luidsprekers.

Als ik in mijn auto de boel goed hard heb staan (death metal en black metal), dan zit ik op de sub, een erg efficiënte speaker met 91 dB @1w/1m, op 20-50 watt. De 4" coaxen voor komen niet boven de 5 watt per stuk.

2x100watt echte RMS is voor een huiskamer al teveel (ik heb zo een versterker zelf gebouwd en spreek uit ervaring).

in een auto wordt je doof met zo een vermogen (of je moet heel slechte speakers steken).

4x 10watt echte RMS samen met 4 echt goeie speakers is MEEEEER dan genoeg. als je dan nog een apart subje hebt voor de echt lage tonen, kan je even hard gaan dreunen als ene met zo een "1000watt op de doos vermelde" versterker met van die kleurige goedkope speakers met lichtgevende randjes aan, spiegeltjes... je snapt het wel.

als eens gehoord hoe een fabrieksoriginele radio met fabrieksoriginele speakers in een nieuwe auto spelen? steek daar een subje bij voor de echte lage tonen en draai op de radio de bass een beetje minder (om de deur speakers te sparen) en je hebt echt wel deftig geluid al.
met zo een standaard setup hoor je de politiesirene al niet meer, zelf al rijden ze achter je aan

staar je niet blind op die flashy getallen op de doos en versterker. die fabrikanten slaan er ook men hun klak naar (ik denk zelf dat ik een vermoeden krijg hoe ze dat doen. mijn eindtransistoren in men versterker kunnen 125watt max dissiperen. k heb er 4 per kanaal, dus 4x125watt=500Watt per kaneel. dus ik zet een stikker op men zelfbouw ding met 2x500watt op, want dat kunnen men eindtrappen theoretisch maximaal dissiperen en dat heeft dus niks te maken met het muziekvermogen die eruit komt)

[Bericht gewijzigd door fcapri op (21%)]

Bedankt jongens.

Dragster DAA1604 voor 285 euro. Uitverkoop actie. Is dat een goed merk?

Edit: fcapri, daarom vraag ik het hier ook =) Ik heb totaal geen verstand van die verschillen. Voor mij is bij 2 verschillende versterkers, 4x100 watt rms hetzelfde. Maar waarom er zo'n groot verschil in zit kan ik van de buitenkant niet zien. Mensen die hier op het forum zitten hebben wellicht zelf zo'n versterker of ervaring met bepaalde merken.

[Bericht gewijzigd door roooii op (66%)]

Stevige jongen, serieuze opbouw, en niet te duur met die actie.

Bedenk wel dat je voor de luidsprekers hetzelfde budget hebt, met een paar toeters van Caliber doe je jezelf te kort.

Doof wordt daar zeker van, maar dat ben je waarschijnlijk al.

Ik schaf dan in ieder geval die versterker aan.

Het grappige is dat ik net naar een paar van die toeters aan het kijken was :P Toch maar even verder kijken dan. Wat voor paar zou dan beter in de richting komen, heb je misschien een voorbeeld?

Bvd

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (41%)]

De genoemde Dragster is zeker goed, ziet er niet uit van buiten (vind ik), maar van binnen erg netjes.
Als je met toeters subwoofers bedoelt?
De DAA1604 is een 4-kanaals, dus kan je de frontspeakers op twee kanalen zetten en de de sub gebrugd op de andere twee. Neem dan wel een 4 ohm sub single voicecoil, geen dual voicecoil 2x 4 ohm, ivm totale impedantie.

En wat een gezeur over "vermogens" en "doof worden"...ajb zeg...
Rob.

[Bericht gewijzigd door 12V HiFi op (43%)]

Bedankt voor je advies 12v. Maar als ik het goed begrijp zorgt 1 subwoofer bridged voor mooier geluid dan 2 subwoofers?

En de kabeldikte, 10mm2 is prima toch?

Mooier geluid heeft er niet direct mee te maken. Een sub zet je in een kist en deze heeft een bepaalde inhoud nodig. Dat betekent: met twee ben je dus gewoon veel meer ruimte kwijt, en je belast de versterker er zwaarder mee, en het is duurder ;-) Het gaat wel weer harder.
In wat voor auto komt het eigenlijk, in een kleinere hatchback is een 25cm of 30cm sub ruim voldoende.

Voedingskabel en masskabel wordt 16mm2 bij 4 meter lengte.
http://www.dragsteraudioart.com/
Rob.

[Bericht gewijzigd door 12V HiFi op (11%)]

Dat is eigenlijk wel grappig, het komt in mijn kleine citroen saxo te staan ;)

Oja robo of wellicht iemand anders, sorry dat ik nogmaals stoor maar wat voor zekering kan ik er het beste tussen zetten?
Ik zat zelf aan 60A te denken, maar jij weet dat natuurlijk beter.

Mwah, doof worden is best wel relevant, dus geen gezeur. Als je regelmatig boven de 90dB zit gaat het al flink die kant op. Geniet met mate zeg ik dan altijd maar. Overigens is er natuurlijk niets mis met een beetje vermogensreserve!

@12V: Of je het nu vermogensreserve noemt of volumeknop, dat komt natuurlijk op het zelfde neer! Even goede vrienden, maar je maakt nu zelf het soort vermoeiende opmerkingen waar je een hekel aan hebt; ik zeg zelfs nog dat er niks mis is met een reserve, als je die knop ook maar weet te vinden.

Bij de specs staat 60A inderdaad. In een saxo is een 25cm of 30cm inderdaad genoeg. Neem je een budget sub: MTX, Pioneer, Ground Zero, Audio system bijvoorbeeld.

@maartenbakker: er zit een volumeknop op, dus dat je veel vermogen hebt wil nog zeggen dat het altijd vol openstaat. Vrijwel elk topic over car audio worden dit soort opmerkingen geplaatst en dat vind ik een beetje .....pff..de eigenaar zal dat zelf prima zelf kunnen bepalen.
Rob.

Er zit een volume knop op, mooie dooddoener... Waarom dan een versterker kopen waarvan je maar 1/10 van het vermogen gebruikt? Geloof je hetzelf?

Nee hoor, volumes vol open en op geluidsaandrijving, omdat dat 'lekker' hard 'klinkt' (kraakt en bonkt zijn betere synoniemen).

Niet roomser dan de paus zijn he!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (22%)]

Omdat er in het lagere car audiosegment je echt heel erg goed moet zoeken wil iets leuks kunnen kopen dat echt 4x 25w levert. Dat zijn de kijkshopmerken met de antieke chipamps er in. Je komt bij de iets betere merken uit en dan zit je meestal op 4x 60w continu of meer als instapmodel.
En ik ben niet katholiek, maak je geen zorgen.
Rob.

Op 9 juni 2009 22:03:10 schreef 12V HiFi:
Omdat er in het lagere car audiosegment je echt heel erg goed moet zoeken wil iets leuks kunnen kopen dat echt 4x 25w levert. Dat zijn de kijkshopmerken met de antieke chipamps er in.

Totaal waar, er is ook geen meerwaarde.

Je komt bij de iets betere merken uit en dan zit je meestal op 4x 60w continu of meer als instapmodel.

4*60W is meer dan genoeg, veel meer niet. Hou in de gaten dat een 'beetje' zachter meteen 3-6dB scheelt.

Geen ruzie maken he jongens ;)
Ik besef prima wat geluid is en ik zal het ook echt niet altijd vol opendraaien. Laat staan aan hebben. Ik heb ook momenten dat ik ff van mn rust wil genieten terwijl ik rij.

Omdat er in het lagere car audiosegment je echt heel erg goed moet zoeken wil iets leuks kunnen kopen dat echt 4x 25w levert. Dat zijn de kijkshopmerken met de antieke chipamps er in.

Slaat dit nu op mijn versterker of hoe moet ik dit lezen :/

Anyway nogmaals bedankt voor alle hulp ;)

Zoals ik al gezegd heb, die Dragster is echt OK. Erg onbekend in NL, maar da's onterecht.

En het ging mij er een beetje om altijd maar weer de "waarschuwingen etc" te moeten lezen. Net alsof de TS dat zelf niet weet. En niets is minder waaar, dat blijkt maar weer.
Succes ermee!
Rob.

wij proberen uit de wereld te helpen dat je echt geen 1000Watt nodig hebt in een auto. op men werk zijn er zo een paar tuners en de onzin die daar allemaal uitkwam vroeger.

3000watt RMS (echt RMS volgens hem) muziekvermogen. als ik dan vraag of zen motor zoveel energie kan leveren, antwoord die dat hij 2 accus heeft...

die geloven zo klakkeloos wat een verkoper hen aansmeert en ipv iemand hier 100den euros te laten investeren omdat die 'denkt' 300watt nodig te hebben geven wij al de raad dat je echt zoveel niet nodig hebt (tenzij je doof wilt worden).

ik reed destijds met een opel ascona met een 15" woofer recht op het reservewiel en 2x50watt erop aangesloten. de woofer naar beneden omdat de auto lekker meetrilt zo. 2 jaar later auto de scrap in. dashbord sprong altijd open al rijdend, alles in de auto trilde als je harder dan 90 ging en de lassen van de dakplaat op de daksteunen waren gebroken. als je auto al zoveel schade oploopt, hoe zit het dan met je gehoor...? en dat is dan maar 2x50watt

Ik heb de versterker binnen, condensator en speakers binnen. Viel me alleen wel op dat er 4x30Ampere aan zekeringen op zit.

Alleen nog eventjes wachten op de kabels.

Mvg en nogmaals bedankt voor alle hulp ;)

Ik wil hier nog even op terug komen. Aangezien mijn accu 40Ah levert kan ik er niet meer dan 40A zekering tussen plaatsen nietwaar? Dus als ik er 50A tussen zet blaast de accu eerst op voordat de zekering springt, toch?

40 ampere in 1 hour
80 ampere in 1/2 hour
160 ampere in 1/4 hour

niet helemaal waar maar je snapt het idee.

Ik snap dat mijn accu 80A kan leveren per 30 mins, maar helaas kan hieruit niet het antwoord halen.

Dat betekend dus, omdat mijn accu 80A kan leveren, deze ook een stroom van 80A aankan, zonder te exploderen?

Ik kreeg dit te horen op het citroen forum dat ik met een 40Ah accu er niet meer dan 40A tussen kon zetten en dacht toch maar even navragen voordat er iets verkeerd gaat.

[Bericht gewijzigd door roooii op (13%)]

als je een accu neemt, staat er een getal in Ah, de capaciteit.
40Ah is theoretisch 4 A gedurende 10uur, 40ampere gedurende 1uur, 80A gedurende een half uur ...
praktisch zal de accu met de hoge stromen sneller leeg zijn.

ook staat er een getal in A of CA op.
bv 500A of 500CA, dat is de stroom die de accu gedurende 10sec zeker kan aanhouden zonder te laag in spanning te zakken. in mijn voorbeeld kan die accu dus 500A leveren gedurende 10Sec.
die haalt misschien 100A gedurende 2min ofzo (en is dan nog niet leeg)
je accu zal zo snel niet ontploffen hoor, k denk eerder dat je kabels of connectoren zullen smelten

In dat geval zet ik er een 80A zekering tussen en schaf ik later wel een betere accu aan.

Vriendelijk bedankt.

Ik zou inderdaad gaan kijken naar een andere versterker,
voor ongveer 150/ 250,- kun je al een vrij redelijke versterker krijgen hoor. Een 500Watt JBL kan met gemakt een chineesmerkje 1000Watt voorbij gaan. kortom mocht je versterkers tegenkomen (en ja je komt ze tegen) van bijv. 1500watt voor 100 euro. kun je beter een koor inhuren voor achterin je auto van 100euro want dat produceerd een stuk meer dan die 1500Watt die dus nooit te halen valt voor dat geld.

Ik heb zelf een JBL versterker voor mijn sub (Pioneer 400 watt)
en de versterker is een mono blok van 580 watt rms..
en dit zit in een gesloten kist

geloof me, dat gaat al veel te hard.
is niet echt leuk om lang hard naar te luisteren.

Ik heb het er meer in zitten dat lekker zuiver speelt en dat hij niet vervormd.

Normale speakers hoef je niet te versterken als je er een Low pas filter in zet dat alles onder de 125 hz weg haalt, en dat door de sub laat doen

mocht je nu wel echt zo'n stuiter golf willen zijn met zo'n pet gastje er in dan weet ik nog wel een mono blok te koop van jbl
http://www.mazdamx-3.nl/forum/viewtopic.php?t=9484

1114 watt rms jbl power.