Hallo allemaal,
Even een vraag. Ik heb twee verschillende hoogwaardige Mikro preAmps. 2x ssl615E, een een Neumann V476B.

Bij de SSL's heb ik een voeding, gebasserd op een geschakelde voeding, van + en - 15Volt. De Neumann heeft een enkele 24Volt spanning nodig. Tevens heb ik een losse voeding voor de Fantoomspanningen.

Mijn vragen.

Kan ik de Symetrische 15Volt gebruiken om ook de enkele 24V te maken?
Ik lees overal dat geschakelde voedingen niet zo geschikt zouden zijn. De voeding die ik heb is weliswaar een professionele, voor dit doel besteld.

Of is het verstandiger om een nieuwe voeding te bouwen, met alle 3 de spanningen uit 1 trafo.

Hoop dat iemand mij verder kan helpen.
Groet hans

Het is zo dat schakelende voedingen niet geschikt zijn voor dit soort zaken.
-1 kan de piekvermogens niet aan (maar dat is op te lossen met een dikke elco)
-2 storingen op de omringende electronica
en dat laatste zeker bij je preamp.
Ik zou gewoon een ringkern-trafo aanschaffen en de trafo incl voedingsprint in een yzer doosje steken en het doosje aan de aarding hangen om zo weinig mogelijk brom te maken. goed overdimensioneren in termen van 25000µF

Smps'jes worden ook voor audio wel toegepast.
Als het b.v. op 12V moet kunnen werken zijn er geen andere opties.
Solid State Logic zal echt wel weten wat ze doen :) Met succes zelf zoiets bouwen lijkt mij echter erg 'uitdagend'. Het SSL nr geeft overigens geen hits op internet ?

Als de voedingen in orde zijn zou ik niet zelf gaan knutselen.
Moet dat wel bouw dan gewoon een eenvoudige lineare en dubbelgeisoleerde voeding, iets met LM317 / 337, ik verwacht tenminste niet dat het vermogen voor een paar preamps erg groot zal zijn.

Maak geen fouten bij de opbouw of in de routing en bezuinig niet op componenten of behuizing. Dat is zonde.

Met overdimensioneren heb ik niets, het is onelegant. Dimensioneer liever gewoon correct.

Dank voor de reakties. De ssl is de sl615E ipv ssl615e.

De15volt geschakelde voeding is niet van SSL maar van DELTA ELEKRONIKA type 30S 15-15.

Ik twijfel tussen zelfbouwen of de bestaande te gebruiken, omdat de bestaande toch zeker 20 jaar oud is. Gebruikt bij het NOB. Aart zegt de oude te gebruiken. Kan ik met deze 2x 15Volt ook de 24 Volt voor de Neumann maken?

En ingeval van zelf bouwen, is het dan verstandig om de drie spanningen uit 1 trafo te halen? Ik heb dus nodig: +en- 15V, + 12V, en +48V fantoom. Verder lijkt me overdimensionering id. overbodig. De preamps gebruiken erg weinig stroom.

Je kunt de spanningen uit een trafo halen, desnoods zelfs uit een wikkeling.

Soundcraft gebruikt b.v. voor hun kleine mixertjes vaak een (netadapter-) trafo van 2x 16VAC met middenaftakking en stabiliseren dan naar + en - 15V met 7815/1915, +12 kan op dezelfde manier. De fantoom maken ze met een tweetraps verdubbelaar, stabiliseren met LM317. Mogelijk heeft iemand een schema dat je als uitgangspunt kunt gebruiken.

De 24 V voor de neumann maken uit een + en - 15 van een andere preamp zou ik niet doen, ik voorzie problemen met de gnd en/of DC niveaus.

Dank je Aart,

Ik heb al een mooi schema voor een tracked 15v voeding gevonden. Heb alleen jpeg en geen link naar de website. Beetje dom dus. Ik ben nl. wel benieuwd naar je mening over het schema. Ik ben zelf niet zo elektronisch onderlegd qua theorie. Is het oke als ik een afbeelding naar je mail?

Mail gerust, dan zet ik hem even online :)
Dat kunt u zelf overigens ook op het (ons ?) uploadarchief e.d.

Oke, gevonden. Ik heb 2 schemas geupload. Ze heten tracking 15v en tracking 15v-V2.

Wat is jouw mening Aart?
In andere schemas zie ik altijd wat meer condensatoren?!

Groet Hans

Het zal wel werken. Tracking is leuk, je stelt de positieve spanning in en de negatieve is automatisch zijn spiegelbeeld.
Als hij snel genoeg is scheelt het vast ook wel in PSRR omdat de restrimpel dan symmetrsich is. Of je er echt voordeel van hebt is van allerlei onbekenden afhankelijk.

Ik zou wat HF ontkoppeling (100n) vlak voor de regulatoren toevoegen, de datasheet kan vast meer vertellen over de zin- en onzin daarvan.

Belangrijk zijn de extra diodes over de regulator en aan de uitgang in de tweede schakeling, die voorkomen dat er rare dingen kunnen gebeuren bij in- en uitschakelen.

oke, dank je. Dan ga ik de versie met de lm 301 bouwen, met de 100n's en diodes toegevoegd.
Is er nog een specifiek type Condensator dat voor audio beter geschikt is of maakt dat niet uit.

Wat mij betreft ben ik er verder uit, dank nogmaals!!