Het ELV ontwerp is beter.
Bij hogere frekwenties is de xr2206 niet zo goed. Boven de 200 kHz zelfs slecht. Voor hoge frekwenties verandert er meer dan een extra Ctje. ;)
De meeste opamps zijn nodig in dat schema.

Ivm aanschaf van een ELV DDS bouwpakket heb ik onderstaande functiegenerator nog half afgebouwd liggen. Printplaat inclusief de MAX038. Mail me als je belangstelling hebt.

Schema/bouwbeschrijving/PCB layout uit de EPE Online uitgave van juli 2000 van een MAX038 functiegenerator met PIC-frekwentieuitlezing/bediening en LCD:

http://www.turbokeu.com/temp/functiongen.pdf

Hmmm, 't is een mooi ding... Maar vrees ik ook een beetje duur...
En 10Mhz... WOW! :D, maar wanneer heb ik het nodig?

Ik ga eerst maar een frequentieteller in elkaar zetten (FunCount, zie eerdere sparkfun link). Printje heb ik al getekend (deels SMD ;)), 'k heb alleen geen SMD attiny2313 meer*, moet van Niels komen, dus duurt "even". (Ja, AAVRS is sneller, maar ik bestel toch al bij Niels, en heb nog een paar gram over)

*= geen DIP ook trouwens...

Ik heb een functiegenerator gekocht: een IEC F-36. Incl. servicemanual (maar werkend). Gaat tot 3Mhz en kan vreselijk veel (AM en FM modulatie onder andere) wat ik niet snel nodig ga hebben, maar het is gewoon een mooi ding :).

Op 1 juli 2009 09:48:02 schreef Roland van Leusden:
Ivm aanschaf van een ELV DDS bouwpakket heb ik onderstaande functiegenerator nog half afgebouwd liggen. Printplaat inclusief de MAX038. Mail me als je belangstelling hebt.

Schema/bouwbeschrijving/PCB layout uit de EPE Online uitgave van juli 2000 van een MAX038 functiegenerator met PIC-frekwentieuitlezing/bediening en LCD:

http://www.turbokeu.com/temp/functiongen.pdf

Helaas is aan het functiegenerator gedeelte veel te weinig aandacht besteedt.

Mee eens, het hele gedoe rond de MAX660 voor de -5V had ik al gewijzigd, gewoon 2 * 9V blokjes er in. Ook de uitgangs trap kan veel beter.

Op 16 juli 2009 15:24:24 schreef Lucky luke:
... het is gewoon een mooi ding :).

Dan bedoel je zeker qua functies ;)? Want de meeste van die IEC generators zijn fout jaren-70 bruin :).

Ik heb zelf overigens de f-72 en het zijn mooie apparaten. Allerhande betere condensators; zilver-mica, mkt, tantaal. Elco's (sprague atom) alleen maar net na de gelijkrichter. Verder nog zwikken Dale 1% weerstanden. Nadeel is wel dat er (bij mij) obsolete (dus dure) IC's inzitten, dus hij moet niet stuk gaan :P.

Tantaaltjes kunnen qua slijtage/onbetrouwbaarheid net zo erg zijn als elco's, alleen zijn de faillure modi iets verschillend...

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (45%)]