Ik heb ook een Hameg 1005 scoop en deze heeft de geest gegeven.
Het probleem is dat de hoogspanning op de buis slechts 4.5KV is.
Ik heb de originele (service) manual met schema's. Dat is geen probleem (staat ook op http://www.hameg.com/manuals.0.html pagina D13)

De voeding van +12V en -12V is aanwezig maar lijkt duidelijk overbelast omdat de brug gelijkrichter D2003 nogal heet wordt. Ook de transistor BD237 van het HV-trafo'tje wordt heet maar schakelt nog wel.
Ik heb IC601(uA741) T602(bd237) T601(bc559) verwisseld, soms wordt de hoogspanning zo'n 5KV maar nog steeds veel te weinig.

De buisvoet losgehaald, cascade eruit, nu op meten op MP4 waar zo'n -2000V op moet staan maar is zo'n 400V.
Ook slaat de spark gap (A601) onregelmatig door.

Zelfs D615 eruit en nog steeds T602 veel te heet, rara???
Ik denk zelf dat het TR601 moet zijn maar jaren geleden heb ik ook zoiets gehad en heb toen de trafo voor jan-met-de-korte achternaam vervangen en helaas werkte dat nog niet. Toen bleek er achteraf een doorslag in een van de 10nF 3KV condensatoren maar nu is het iets anders.

Heeft iemand wel eens dit probleem gehad of een ander idee?

Controleer de condesatoren en weerstanden met een multimeter.
Ik zal het schema bekijken.

Niks vreemds te meten alles lijkt verder goed.
Ondertussen heb ik een andere scoop geleend om te kijken of het oscillator ciruit fatsoenlijk werkt, alleen heb ik geen idee op welke frequentie die schakelt.

HS ferriet trafo of HS cascade defect.
Alle beiden vervangen, zó bent U zeker het probleem op te lossen.

De cascade is het niet, ben ik vrijwel zeker van.
Hoe weet ik of die HS ferriet trafo defect is?
Is dat op een of andere manier meetbaar?

Waarschijnlijk HS trafo (tr601) defect.
Hoe ziet de golfvorm op MP9 1 eruit?

HS trafo defect komt vaker voor. Meestal zit het defect aan de HS kant, hier wikkeling tussen pen 6 en 10.
Trafo los solderen en eerst weerstand tussen de wikkelingen meten. Dan kleine sinus op een wikkeling zetten en op de andere wikkeling meten met scoop.
scoop moet sinus weergeven.

De periode tijd = 40uS dus 25 KHz. Top top waarde 60V.

Het ziet er uit als een combinatie van een blok en een sinus, waarbij de hoge positieve waarde vlak is en de negatieve waarde een halve sinus. Ik kan helaas geen plaatje posten.
(Gemeten met alle onderdelen erin inclusief cascade.

Ik heb nu effe geen tijd meer, zal de cascade er morgen weer uithalen en kijken of ik dan wel een mooie blokspanning heb.

En meteen even checken of er tussen de windingen van de trafo onderling sluiting zit.

Volgens schema is MP 9 een sinus tussen +32V en -11V.

Ik heb mijn scoop net gerepareerd!

Even het relaas voor de geinteresseerden wat er nu echt mis was:
1) Trafo eruit gehaald en ik kwam erachter dat er een gammele verbinding zat op pin 10 en het trafo draadje.
Dit verklaard meteen een ander probleem wat ik had: af en toe deed ie het niet en na een scherp tikje werkte hij weer. Trafo terug er weer in, maar helaas.

P.S. Voor diegene die de trafo will doormeten (secundair):
6/7 => +/- 60 Ohm
7/10 => +/- 195 Ohm

2) Alles achter de trafo los gehaald, cascade + D615.
Golfvorm op MP9 nog steeds fout. Als je het schema goed bestudeerd kom je erachter dat via R611/C623/R650 (+ nog de focus spullen) er een regellus is gemaakt. Het ontbreken van de feedback zorgt ervoor dat de oscillator volledig opengestuurd wordt (via de opamp) en met deze "overdrive" wordt alles pis-heet.
Dus het circuit hersteld en alles losgemaakt aan de bovenzijde van de feedback: R622/R621/R620/D614.

En waarempel: Nu is MP9 wel sinus vormig (te hoog maar kan aan de cascade liggen die eruit ligt.)

3) Na het een voor een terugzetten en elimineren van de componenten blijkt C615 door te slaan! Deze C615 was dus uiteindelijk defect. De condensator meet geen sluiting.

Conclusie: De 10nF/3KV condensatoren waren dus wel degelijk eerste verdachte.

Ook bij de eerste reparatie (jaren terug) heb ik C626 vervangen door 3 stuks 3n3/3KV (past netjes op de print).

Netjes!

Combinatie van los draadje en defecte C615 is wat foutzoeken betreft best moeilijk.
Bedankt voor de info.