Om maar met de deur in huis te vallen: ik heb 2 Geloso mengversterkers via Marktplaats gekocht om als microfoonversterkers te gebruiken. Ik wilde ze even proberen en zag dat er ook een ingang opzit voor een grammofoon/tuner ('FONO"), met een cinch-aansluiting. CD-speler aangesloten, maar wat een naar schril beroerd vervormd geluid!
Is deze cinch-ingang wel geschikt voor een CD-speler? Of zijn de versterkers ergens kapot? Of gaat het om een impedantie probleem? Alle buizen heb ik al vervangen, maar zonder verbetering. Alvorens de hele boel opnieuw te gaan voorzien van o.a. nieuwe weerstanden, graag een reactie.
Duidelijk en (gelukkig) wat ik al dacht. Is er wel een manier om een CD-speler aan te sluiten op deze verder leuke versterkers?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Je wil ze als microfoonversterkers gebruiken. Waarom sluit je er dan een CD op aan om te testen, dat zal een heel ander signaaniveau zijn? Anyway. Je moet even uitzoeken of er een zogeheten RIAA-correctie inzit. Waarschijnlijk wel. Als je die buiten werking stelt (zit er toevallig een schakelaartje voor op?) zit je goed.
Wil je er toch een CD op aansluiten, dan moet je even zoeken naar een passief omgekeerd RIAA netwerkje om tussen je CD en de versterker te hangen, dat je dan meteen als verzwakker kan gebruiken.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (24%)]
Toch even geprobeerd de platenspeler aan te sluiten, maar ook dit levert geen geluid op dat tot de verbeelding spreekt. Vraag blijft dus: wat is er mis? Versterkers zien er beiden zeer verzorgd uit, ook van binnen. Buizen gloeien (ook nieuwe buizen geprobeerd) maar zonder resultaat. Het lijkt me sterk dat beide versterkers hetzelfde euvel hebben. Moet ik het dan maar met een microfoon proberen?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tussen de signaalniveaux van platenspelers zit ook verschil. Vaak zit er dan aan de ingang van de versterker nog wel een omschakelaartje om te kiezen tussen dynamisch en ceramisch. Die laatste geeft een signaal af dat vergelijkbaar is met een CD-speler (je hebt dan geen verzwakker nodig om een CD-speler aan te sluiten maar moet nog wel je RIAA correctie buiten werking stellen).
Anoniem
@TS, heb je de luidspreker impedantie achterop wel juist ingesteld??? deze versterkers zijn daar heel gevoelig op.
Ik heb vroeger vaak met deze en zwaardere modellen van deze serie gewerkt, wij draaiden meestal met de 100V uitgang.
Als je er laagomige luidsprekers aan hangt MOET je de juiste doorverbindingen maken op het paneeltje achterop, en dan komt er een redelijk geluid uit, niet zo heel veel laag maar niet schril.
Gr. Hans.
Jawel hoor, ik heb de instructies uit de Geloso-handleiding keurig opgevolgd.
Ik kom er nu ook achter dat de microfoonaansluitingen hoogohmig zijn, terwijl dat niet echt handig is ivm beperkte lengte van kabels. Ik dacht dat dat te maken had met de ECC83 die als ingangsbuis functioneert, maar in diverse audioversterkers is dat ook het geval en daaraan kan ik dan wel rechtstreeks een CD-speler hangen. Ik ga eerst maar verder in het schema kijken of daaraan wat te doen is. Ik kom er nog wel op terug. Dank voor alle reacties.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ik zou ook alle condensatoren vervangen en de weerstanden controleren op juiste waarde. Ik heb nu een gitaarversterker onder handen die na het vervangen van alle elco's alweer een stuk beter speelt.