Hardeschijf geluid op hoofdtelefoon uitgang

een tijdje geleden heb ik een MP3 module gekocht op ebay die vanaf een ATA harde schijf *.mp3 bestanden kan afspelen.
om een idee te geven waar het over gaat;
http://cgi.ebay.com/Hard-disk-IDE-MP3-Controller-Board-with-LCD-Displa…

nu heb ik hem helemaal in elkaar gezet, hij werkt best goed! maar zoals altijd met ebay producten, het werkt niet 100%

ik hoor een duidelijke ruis door de muziek heen,maar dit is geen gewone ruis zoals een kennis van me al zei, dit is het geluid van de harde schijf.

maar hoe los ik dit nu op? hoe krijg ik dit vervelende geluid van mijn hoofdtelefoon uitgang af?

zelf heb ik mijn 12V pc boxjes via de 12V molex van m'n pc aangesloten, scheelt weer een adapter.

ook ik heb last van 'harde schijf geluid' maar ook 'processorgeluid' als ik het geluid in de computer omlaag gooi, en het volume van de boxjes flink hoog, dan kan ik precies horen wat mijn pc allemaal aan het doen is.

vermoedelijk storing in de voedingslijnen, dus misschien een ontstoorspoeltje.

of zoals ik het oplos: geluid intern op maximaal, en boxen vrij zacht. heb er dan bijna geen last meer van

hey das een bekende zie
hier

ik heb het op gelost door op het laatste knopje te drukken. en dan staat er ergens [40] dat moet je door op het middelste knopje te drukken [63] van maken. dan is het geheel verdwenen. hoop dat het lukt

Ik ken het ding niet, maar ik zou verwachten dat een behoorlijk filter op de voedingslijn het probleem wel moet kunnen verhelpen. Dat filter zou je dan tussen het audio gedeelte en de voeding moeten hangen, waarbij de voeding van de harde schijf dus buiten het filter om gaat.

Je zou een beetje kunnen experimenteren met een spoel in serie, en een kleine condensator na die spoel over de voeding. Misschien dat het ook nog wel interessant is om een diode in serie te zetten, met een flinke elco naar de ground, als buffer, maar dus zodanig dat de harddisk daar geen stroom uit kan trekken. Het audio gedeelte heeft dan veel minder last van kleine spanningsdipjes.

Ik heb niet echt verstand van zulke filters hoor, er is hier ongetwijfeld iemand die je een beter advies kan geven. Dit is alleen wat ik zelf zou proberen.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (11%)]

bedankt voor de reacties,
zou zo'n ontstoorspoel genoeg zijn om het "afval" weg te filteren? http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=55…

ik had dit bordje uit een topic in ontwikkeling omhooggekickt om te vragen wie wist waar je deze kon krijgen, een paar andere hebben er meteen ook een paar besteld.

Begin met een goede adapter die voldoende vermogen kan leveren. De harddisk kan nogal voor pieken zorgen...

ik heb hem hier aan mijn labvoeding hangen (30V/3A) dus dat is geen probleem.

ja dat kan. maar hoe heb je dat dan met de 5 Volt voor de sturing of met de 12 Volt voor de hardeschijf ??
of heb je een voeding met 2 regelbare uit gangen?

[Bericht gewijzigd door Tinus016 op (20%)]

raar dat ik dit nog niet heb gezegd;
ik gebruik een laptop hardeschijf, die gebruiken alleen 5V, en geen 12V zoals standaard hardeschijven.

Ik heb zo'n zelfde module hier liggen, en daar ga ik vanavond eens mee aan de gang.
Zelf denk ik dat je het beste een aparte 5V voeding voor de mp3-module kan gebruiken. Die HDDtjes kunnen behoorlijk wat rommel op de voeding gooien.

ik heb overal 47uF elco's gezet (dit was de enige waarde die ik had) parallel aan de harde schijf en parallel aan de audiomodule.

geen verschil.

ik vond ook nog een spoeltje (geen idee welke waarde, gewoon wat koper om een ferriet ring gewikkeld) en die heb ik geprobeerd in serie te zetten met de harde schijf, en ook in serie met de audiomodule.

ook geen verschil

ik heb denk ik iets,
als ik zo'n 47uF elco over de hoofdtelefoon uitgang zet (dus met de + naar een kanaal en de - naar de grond voor elk kanaal 1x) dan is de ruis weg.

nu weet ik dit niet zeker, een hoofdtelefoon-uitgang heeft toch een signaal van -1.5V tot 1.5V? zoja, dan kan ik niet permanent hier een elco plaatsen, maar moet ik op zoek naar een condensator

Ik heb het net even getest met een losse voeding voor de hdd, maar dan nog hoor je die geluiden. Dit is niet eens het ergste, de uitgang ruist als de zee (ook zonder de hdd).
Normaal neem je voor het analoge gedeelte van zo'n print een "schone" voeding. Dat is hier dus duidelijk niet gedaan.

Ik ga zelf uitzoeken hoe het een en ander in elkaar zit, en dan ga ik de voeding van het analoge deel scheiden van het digitale deel. hopelijk lost dat die problemen het hdd geluiden en die enorme ruis op.

Mocht de oorzaak niet gevonden worden, wellicht dat een solid state harddisk (Flash kaartje of iets in die geest) oplossing bied?

probeer dit eens werk echt

Op 22 juni 2009 22:30:33 schreef tinus016:
[...]
ik heb het op gelost door op het laatste knopje te drukken. en dan staat er ergens [40] dat moet je door op het middelste knopje (volgende) te drukken [63] van maken. dan is het geheel verdwenen. hoop dat het lukt

Vroeg me af of deze oplossing inmiddels heeft gewerkt bij de TS, zit er namelijk ook over te denken om een aantal van deze dingen te kopen.