Hallo,
Ik ben nieuw hier, ik zit meer in de radiografische modelbouw. Daar gebruik ik een eenvoudige voicerecorder (conrad 130017) ( http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=130017 ) om in een model duikboot een geluid af te spelen. Het is echter te zwak en moet versterkt worden.
Probleem: de voicemodule heeft geen line-uitgang. Er kan een kleine luidspreker op aangesloten worden, en daar meet ik dan min of meer zuiver wisselspanning. Hoe kan ik zoiets aan een kleine (3 of 5 watt) versterker koppelen? Ik heb al van alles geprobeert, maar je hoort dan alleen heeeeel zwak het geluid.
Groeten, Lex.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (0%)]
Harder in het microfoontje schreeuwen bij opnemen werkt niet?
In principe heb je geen line-uitgang nodig om te kunnen versterken. Als het geluid heel zwak is zal het niet heel ver boven line-niveau liggen. (tenzij je speakers heel brak zijn)
De versterker moet je dan dus aansluiten op de plaats van de speaker, de positieve uitgang op de ingang van de versterker.
Op 23 juni 2009 22:11:13 schreef RC-Sub:
Ik heb al van alles geprobeert, maar je hoort dan alleen heeeeel zwak het geluid.
Wàt heb je al geprobeerd? Voordat anderen al die oplossingen ook nog weer voor je uitzoeken.
Ligt de luidsprekeruitgang van de voicerecoreder aan één kant aan massa? Dan kun je er zonder bezwaar een versterker achter zetten. Voor de zekerheid kun je ook nog een weerstandje over de uitgang zetten, zodat zijn uitgang toch iets van een belasting ziet. Dat hoeft niet per se 8 ohm te zijn, 100 is ook goed.
Als de spanning gewoon te klein is voor de achterzetversterker, dan heeft die achterzet meer gevoeligheid nodig. Wat dan ook goed zou werken, is een kleine luidsprekertrafo: de laagohmige kant aan de voicrecorder, de hoogohmige naar de achtergeschakelde versterker. Zo geef je die laatste wat meer ingangsspanning.
Als de luidsprekeruitgang van de recorder niét aan één kant aan massa ligt, zul je wel een trafo moeten gebruiken, of de achterzet een verschil-ingang moeten geven. Anders gaat er beslist iets fout met de recorder uitgang en zul je zéker een zwak geluid krijgen. 
Dat is nou net het probleem, geen van beide luidsprekeruitgangen liggen aan massa. Als ik ga meten tijdens het afspelen van het geluid meet ik op beide uitgangen de halve ingangsspanning.
Wat ik geprobeert heb is verschillende opties met één de uitgangen aan massa leggen en de andere op de ingang van de versterker aansluiten. Het geluid uit de luidspreker aan de originele luidsprekeruitgangen is dan vele malen sterker dan wat er uit de versterker komt. Uit de versterker is het nauwlijks hoorbaar. Uit de originele uitgang komt redelijk geluid, maar om dit uit een afgesloten romp te krijgen heeft het gewoon wat meer power nodig.
Frederick,
Hoe geef je de versterker dan een verschil ingang, en wat voor travo bedoel je? Mijn elektronica kennis beperkt zich helaas tot basiskennis, een flink aantal bouwpakketten in elkaar solderen, en wat aanpassingen op die dingen maken.
De versterker is reeds gebrugt, een uitgang aan massa leggen betekent kortsluiting. Ik hoop voor je dat het nog niet defect is.
Wat je gewoon kunt doen is 1 uitgang gebruiken met een elco'je tov de massa.