fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb een HP3400 gekocht (komt morgen). Ik heb een waarschijnlijk domme vraag. Er staat 600 ohm op de schaal. Ik dacht eerst dat de meter dus 600 ohm zou zijn (heel normaal dacht ik, aangezien ze veel in audio werden gebruikt en daar 600 ohm vroeger veel voorkwam) maar ik vond info dat de ingangsimpedantie 10Mohm is.
Dat 600 ohm staat ook op mijn philips RMS meter. Wat bedoelen ze daar dan mee als de meter zelf dus geen 600 ohm is (wat ik dacht bij die philips)
Er staat een schaalverdeling in dB en Volt op. Volt lijkt me een absoluut geval en dB is alleen een verhouding. Zouden ze dBm bedoelen ?
GvdH
webmaster www.hobby-electronics.info
De verhouding tussen de waarde van 2 wisselspanningen kan worden uitgedrukt in dB's.
1 van die spanningen in de referentiespanning. De 600 ohm geeft vermoedelijk aan dat er 1mW ontwikkeld wordt in 600 ohm. De referentiespanning is dus 0.774V. Deze spanning komt dus overeen met 0dB (of eigenlijk dBm).
[Bericht gewijzigd door GvdH op (12%)]
De meter zelf is een voltmeter en dus hoogohmig.
De dB schaal klopt, als je spanningen meet in een 600 ohm systeem. Dus als je bijv. de spanning van een modem op een telefoonlijn meet, kun je direct dBm aflezen.
Dus "10 dB" kun je dan aflezen als "10 dBm".
Als je aan een andere impedantie meet, klopt de dBm aflezing niet meer absoluut. Maar de verschillen in dB kloppen dan natuurlijk nog steeds.
Dus als je aan een ingang -21 dB afleest, en aan de uitgang -14, dan weet je evengoed dat daar 7 dB versterkt wordt.
Maar alleen als het 600 ohm was, was dat ook echt -21 dBm en -14 dBm.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
OK, dat is duidelijk. Ik had al zo'n idee, dat werkt dus ook het zelfde als de dB schaal op mijn gewone buisvoltmeters. Dan weet ik nu ook meteen waarom een tijd geleden zo'n meting niet klopte. 0dB was niet gelijk aan de 0dBm/50 ohm van mijn SA en het klopte ook niet met de scoopmeting. Daar staat waarschijnlijk dan ook 600 ohm op.
Mijn AVO CT38 doet dat wel mooi, daar zit een knop op waarmee je kunt kiezen uit diverse waarden tussen 15 en 5000 ohm (watt-load staat erbij die knop en hij heeft ook een Watt stand)
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
fred101
Golden Member
Ik denk dat het gewoon een voltmeter is waarbij de schaal zo gecalibreerd is in dB dat bij 600 ohm de aanduiding klopt. De imputimpedantie is 10Mohm. Het is dus gewoon net als een multimeter. De interne weerstand moet zo hoog mogenlijk zijn om de meting niet te beinvloeden. De crest factor is vast dus de meetwaarde omzetten naar rms is belasting onafhankelijk. Hij zal dus de juiste effectieve spanning geven maar de dB schaal is omgerekend naar 600 ohm.
Als ik aan 50 ohm meet moet ik dus er 10,8dB bij optellen en het vermogen is dan 120x hoger.
Klopt. Je hebt al een bron en een verbruiker. Een telefoonlijn die al van A naar B loopt, bijvoorbeeld. De meter prik je er alleen maar bij. Die moet in zo'n geval dus zelf hoogohmig zijn.
@Fred: sommige meters hebben inderdaad een ingebouwde, soms ook nog omschakelbare, belasting.
@Beiden: als je dus een bron belast wilt testen, maar er hangt nog geen belasting aan, dàn kun je zelf op die manier de belasting toevoegen.
Als je met een 600 ohm schaal aan een 50 ohm lijn meet, moet je inderdaad 10,8 dB bij rekenen, maar dat is 12x in vermogen.
Heel simpel gezegd: dezelfde spanning komt in 50 ohm overeen met 12x zoveel stroom, dus 12x zoveel vermogen.
fred101
Golden Member
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ja, Ik bedoelde dus dat je als je de meter aan een 600 Ω bron hangt, je toch ook een 600 Ω afsluitweerstand over de meter hangen?
fred101
Golden Member
Klopt maar die meter is 10 Mohm. Die merkt daar weinig van.
Meet je over 50 ohm dan is de gezamelijke weerstand waar je over meet dus 49,99 ohm. Dat is dus de meetfout. Meet je over 600 ohm dan meet je eigenlijk over 599,96 ohm. Dat je een meetapparaat met de zelfde impedantie afsluit is alleen van belang als je vermogens meet. Als er fdan misaanpassing is ontstaan er reflecties en meet je dus minder dan er werkelijk is. Hier meet je alleen maar spanning waar een theoretisch vermogen bij hoort. Je moet dus niet over een niet afgesloten generator meten want de open klemspanning is zonder load veel hoger. De rms spanning klopt dan wel maar niet de dB aanduiding. Op dat moment is de load namelijk 10Mohm.
Stel je meet 10V en de generator moet eigenlijk met 50 ohm worden afgesloten maar dat doe je niet. Dan is het vermogen dus 0,01mW, zou je 10V meten over een 50 ohm afsluitweerstand dan was het vermogen 2W en bij 600 ohm was het 166,6mW. Het blijft echter 10V wat je meet alleen klopt de dB aanduiding niet meer absoluut tov 0 dBm op de meter