goeiedag
ik ben eigenlijk op zoek naar een goed schema voor een
bass versterker zelf te maken voor mijn eindwerk op't school.
kan er mij soms iemand verder helpen met schema's of meer
info ofzo?

de 40 watt versterker vand eze site? of moet er meer vermogen inzitten

40 wat is inderdaad nie echt wat ik zoek, 'k denk aan minstens 100 wat toch wel. en het moet een versterker zijn voor bass gitaar dus niet een gewone gitaar versterker of een gewone audio versterker

Op 17 december 2003 19:00:22 schreef dukkha:
40 wat is inderdaad nie echt wat ik zoek, 'k denk aan minstens 100 wat toch wel. en het moet een versterker zijn voor bass gitaar dus niet een gewone gitaar versterker of een gewone audio versterker

wat is er zo anders aan een bassgitaar versterker?

De IGTB sub-woofer versterker uit Elektuur van 1996?
240W RMS output in 4 ohm.

meestal zit in een echte basgitaar versterker tussen de preamp en de ein-trap een soort van kleine compressor voor eentuele pieken. evenals heeft de pre-amp een paar eigen karakteristieke dacht ik

een bass-gitaar versterker werkt met lagere frequenties dan een gewone gitaar versterker
dus een gewone gitaar versterker zou niet zo goed zijn denk ik.

Je kunt op een gewone gitaarversterker over het algemeen prima basgitaar spelen maar je zult een basspeaker moeten gebruiken als je wat harder wilt. Als je zo'n versterker dan alleen voor bas gaat gebruiken kan je de toonregeling aanpassen. Verder wil ik je ernstig waarschuwen voor elektuur schema's! Als het al werkt, werkt het in 9 van de 10 gevallen volkomen klote. Om je ergernissen, wanhoop en eventueel opname in een gekkenhuis te besparen: Ga geen dingen uit Elektuur maken!

speel al weer zo'n 11 jaar op een igtb-bak uit de elektuur: geen centje pijn hoor, 1 van die 10 dan zeker...

lowdowndevils basscommunity rodoville

Een Versterker voor een speaker werkt voor bijna alle hoorbare frequenties, dus het type eindversterker maakt niks uit.

Een bas voor versterker werkt weer anders dan een normale gitaar voorversterker.

Dus wat wil je nu precies bouwen? een complete gitaar versterker met voor versterker?

@ Vic van Tienhoven;

Dat is een vrij boude stelling, kunt u die verdedigen ?
U bent op een forum beland waar een grote groep zeer regelmatig (oude-) Elektuur projecten bouwd.

Als je geen ervaring heb met eindtrappen bouwen, dan raad ik je stevig aan om een module te gebruiken of een geïntegreerde versterker. De TDA7294 of één van z'n gezinsleden of een gainclone. Wat een basversterker onderscheidt van een andere versterker is de speakerkast. Deze moet natuurlijk lage tonen kunnen weergeven, maar hoeft absoluut geen subwoofer te zijn. Een weergave vanaf 60-70 Hz is echt toereikend, ook al is een lage E 42 Hz. Een subwoofer heeft over het algemeen een zeer laag rendement, en met een 100 W versterker kom je apmer aan 100 dB. Met een goede 10 inch midbas speaker zit je zeker 10 dB hoger. Daar zou je voor die subwoofer 1000 W voor nodig hebben.

Als voorversterker zou ik een goede opamp (geen 741!) gebruiken met instelbare gain, en een 3-band equalizer met centerfrequenties op 60, 250 en 1,5 kHz nemen, of 5-band met centers op 60, 125, 250, 600 en 1,5 kHz.

Voor wat betreft de opmerking van Vic van Tienhoven...

Mijn eigen ervaring met gitaarversterkers uit de Elektuur is dat de kwaliteit van de schema's wisselend is. Sommige schema's lijken vooral op de ontwerptafel gemaakt te zijn zonder in de praktijk te testen hoe zoiets nu klinkt als je er een gitaar op aansluit. En dan kan het eindresultaat wel eens tegenvallen, vooral als je de Elektuurschakelingen naast commerciële kant-en-klaar versterkers zet.

Overigens hebben ze ook een aantal specials gemaakt over gitaarversterking waarin veel waardevolle tips staan.

Zeker bij gitaarversterkers (en basversterkers) is het aan te bevelen om niet klakkeloos een schema na te bouwen maar vooral ook eerst te experimenteren met de parameters. Vooral een juist gedimensioneerde toonregeling is hierbij van essentieel belang.

@Aart: De reaktie van Vic is 7 jaar oud...