Hallo,
Als inkleding van een jeugdkamp zou het leuk zijn om een soort van stemvervormer te hebben. We zijn op zoek naar het "saw" effect(dus een zwaardere stem, hier een voorbeeld vanaf 50s)
We hebben al een microfoon en een gitaarversterker. Nu zoeken we dus enkel nog dat "effect". Is dat mogelijk met een eenvoudige toonregeling zoals deze of moeten we verder op zoek? (Zo ja, heeft er iemand dan een suggestie naar zoektermen? Ik heb nl. echt geen idee hoe zo een effect noemt)
grt
Dat is een complexer effect dan het lijkt, er zit wat tijd en frequentie shift in wat analoge tape flutter achtigs zeg maar.
met iets simpels als een ringmodulator kom niet in de buurt van dit effect.
joopv
Golden Member
Met een (oude) laptop met onboard geluid, windows of linux er op en wat zoeken op internet kom je een heel eind met rare realtime geluidseffecten.
Het oude cooledit kan realtime geluid op allerlei manieren vervormen bijvoorbeeld.
Waar in het filmpje kan ik dat geluidseffect horen?
/e: Oeps, zit niet op te letten, het stond er inderdaad duidelijk.. 50s.. dank @Hagdos
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (47%)]
Ik denk dat je met een koolmicrofoon, een frequentiedelertje en een filter al een aardig eind komt.
Het signaal van de koolmicrofoon stuur je eerst naar een scheidingsfilter die de grondtoon van je stem en de boventonen ervan van elkaar scheidt.
De boventonen laat je voor wat ze zijn. Die meng je later weer met het effectsignaal.
De grondtoon, neem tot 300 a 600hz voor het scheidingsfilter afhankelijk van je stem, stuur je eerst naar een clipper. Dan naar een deler/flipflop. Na de flipflop zet je 'n (regelbaar?) LP filter.
Ik weet niet of het mogelijk is, maar misschien kan je het ook nog door 'n emmertjesgeheugen sturen dat je met een onregelmatige snelheid uitleest.
echtepino
Word lid van de Benelux DX Club
Geluidseffect? Zo praat ik altijd!?!?!
Volgens mij is dit echt een acteur die zo praat. Met een beetje valse lucht doe ik dit ook zo na.
Zoals Joopv al zei, als je een pc(laptop) hebt en de software van bv. SoundBlaster kun je enorm veel effecten realtime(!) realiseren.
Met helium, wat lichter is dan lucht, is je stemgeluid hoger, met een ander gas waarvan ik de naam niet meer weet, is je stem zwaarder. Zo kan het dus ook.
Dat ander gas is zwavelhexafloride (SF6). Ik zou het graag nog een beetje gezond houden (elke avond zo een paar liter van dat spul inademen om een verhaaltje te vertellen lijkt me er een beetje over)
Een laptop gebruiken is de laatste noodoplossing. We gaan namenlijk een sprekende kist maken en het zou ideaal zijn moest die vrij compact zijn.
Eigenlijk is het doel gewoon een stem vervormen, liefst naar de zware kant. Hier heb ik een schakeling gevonden die simpel genoeg lijkt om te proberen.
Edit:
Ga deze ook proberen, hopelijk geeft 1 van die 2 ietwat resultaat
echtepino
Word lid van de Benelux DX Club
Die laptop hoeft toch niet in de kist?
Je kunt makkelijke een radio in de kist verstoppen en de laptop aan een FM-bug hangen.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Als je perce wilt diy-en ... er gaat een chipje over ebay, een PTnogwatnogwat wat specifiek bedoeld is voor stem vervorming.
Eens kijken of ik hem kan vinden.
-edit-
Nope ... ik haal er twee door elkaar, de PT2399 is een digitale echo.
http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/PrincetonTechnologyCorporati…
Maar het chipje wat ik bedoel is de HT8950
http://www.holtek.com.tw/english/docum/consumer/8950.htm
[Bericht gewijzigd door Sine op (46%)]
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Op 3 juli 2009 11:49:59 schreef T-baev:
Met helium, wat lichter is dan lucht, is je stemgeluid hoger, met een ander gas waarvan ik de naam niet meer weet, is je stem zwaarder. Zo kan het dus ook.
Op 3 juli 2009 12:37:45 schreef willamette:
Dat ander gas is zwavelhexafloride (SF6). Ik zou het graag nog een beetje gezond houden
Ik weet niet dat zwavelhexafluoride adembaar is, maar Xenon is dat wel. Het is wel duur, maar daarmee lukt de proef wel. Net zoals een Heliumstemmetje een shift naar boven krijgt, zit je bij Xenon met een shift naar beneden. Daar zijn youtube filmpjes van te vinden.
- - big bang - -
Zwavelverbindingen inademen om je stem te verzwaren ?
Is het niet verstandiger te wachten tot de puberteit inzet ?
joopv
Golden Member
Een paar seconden googlen leert je wat interessante eigenschappen van SF6.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sulfur_hexafluoride
[Bericht gewijzigd door joopv op (32%)]
Rubberband is er best goed in, maar dat is alleen maar een library, op de site staan wel een aantal applicaties die er gebruik van maken, misschien zit er een bij die live een pitch shift kan doen.
Kamp is ondertussen al voorbij, en de stemvervormer heeft zijn werk gedaan dankzij jullie hulp! Het is uiteindelijk het kitje van conrad geworden, "ingebouwd" in een After Eight doosje. Hier kan je het resultaat horen.
Dat kitje maakt gebruik van het HT8950 chipje dat Sine aanraadde. Het afregelen gaat bij mij wel erg slecht. Wanneer ik het volume te ver opendraai begint de micro lawaai te maken...
De andere opties test ik nadat deze afgebroken is (heb dan nl. men breadbordje nodig...)![]()
![]()