ik ben wat aan het testen met een AVR atmega 16 en een modelbouw servo. om de puls te controleren die de AVR naar de servo stuurt heb ik een scoop aangesloten op de pulsdraad. en inderdaad ik krijg een puls zoals ik hem verwacht (ca. 1,5 ms)is servo in middenstand.
nu mijn vraag, die puls verloopt over mijn scherm waardoor ik moeilijk de tijdsduur kan bepalen, visueel aflezen of gebruik makent van die 2 vert. lijnen (de afstand tussen die 2 lijnen is nu 2,13 ms (staat links boven))
hoe kan ik ervoor zorgen dat het beeld stilstaat, zoals deze foto 
een 2e vraag is de waarde linksonder V/div, ik heb die ingesteld op 5 V/div maar die verspringt tussen 5 & 50 V
het beeld verspringt niet mee de lijn blijft mooi op de 1e div.
ik hoop dat ik voldoende duidelijk ben, en anders hoor ik het wel.
alvast bedankt.
klik op foto voor grote versie, en vervolgens linksboven op de foto op full size klikken voor een no grotere versie.
Je triggert niet goed,
Zet de mode switch eens op "normal", de level knop ongeveer halfweg en de hold off helemaal links om kies opgaande slope
( schakelaar naar boven )
Probeer voor de 1e test eens twee periodes stil te zetten, daarna kun je de tijdbasis eventueel wat opschroeven.
maar nu zie ik helemaal geen signaal meer, de triger waarde staat nu op 5V (foto = 20,0 V) die level draaiknop is nogal gevoelig.
Door aan de level knop te schroeven moet je een stabiel beeld krijgen, zet hem anders eens terug op auto en speel er dan eens mee.
Wilt het dan nog niet triggeren prik je probe dan eens op de probe adjust, daar moet je makkelijk op kunnen triggeren.
met de schak. in de auto stand en de probe op probe adjust krijg ik een prachtige pulstrein van ca/ 0,6 mS.
op de schakeling wil nog even niet vlotten
het ziet er naar uit dat ik het voor melkaar heb. ik had de V/div verkeerd staan.
sine enorm bedankt voor je snelle hulp
mischien dat ik toch nog wat mag vragen : bij een trigger waarde van 255 V heb ik een goed beeld. vind dat een vreemde waarde, hoe moet ik dat zien ?
[Bericht gewijzigd door trix op (38%)]
Je gebruikt een 1:10 probe, dus je eigenlijke trigger ligt op 22V
Ik ken deze tek niet, maar je moet vast ergens kunnen opgeven dat je 1:10 probes gebruikt, dan kloppen je waardes ook weer.
Op 17 juli 2009 20:59:25 schreef trix:
een 2e vraag is de waarde linksonder V/div, ik heb die ingesteld op 5 V/div maar die verspringt tussen 5 & 50 V
het beeld verspringt niet mee de lijn blijft mooi op de 1e div.
[afbeelding]
Waarschijnlijk een slecht contact tussen de probe-bnc connector en de scoop. Normaal zit op 10:1 probe op de BNC connector een pinnetje dat contact maakt zodat de scoop weet dat er een 10:1 probe aangesloten is en zodoende ook de aanduiding op de scoop goed kan weergeven.
Op 17 juli 2009 22:34:59 schreef Sine:
Je gebruikt een 1:10 probe, dus je eigenlijke trigger ligt op 22VIk ken deze tek niet, maar je moet vast ergens kunnen opgeven dat je 1:10 probes gebruikt, dan kloppen je waardes ook weer.
Kleine knopje op V/div knop (waar x10 pull op staat) uit trekken. Dit kleine knopje moet je overigens normaal gesproken helemaal naar rechts draaien zodat ie klikt. Hij staat dan in de gekalibreerde stand.
[Bericht gewijzigd door smsmonster op (16%)]