Beste,
Wij willen een soort "bom" maken maar dan met een sirene ivp een ontploffing 
De bedoeling is dat er op de bom een display is die aftelt van een bepaalde tijd.
Wanner de bom wordt ingeschakeld (met behulp van een soort sleutel) zou deze 1 a 2 korte beeps moeten geven op de sirene om duidelijk te maken dat ze geactiveerd is.
Dan begint hij af te tellen van bijvoorbeeld 10 min. Iedere 1 a 2 seconden zou hij een beep moeten geven via een kleine buzzer zodat ze makkelijker vindbaar is.
De bom kan "ontmanteld" worden door dezelfde sleutel terug te draaien waardoor hij stopt met aftellen.
Kan hij echter niet of te laat uitgeschakeld worden, dan moeten de sirene's een 15-tal seconden afgaan.
Mocht dit niet te moeilijk zijn zou het ook leuk zijn om de bom te doen afgaan wanneer ze te hard valt.
Het geheel moet op een 12V accu kunnen werken.
De mensen die het spel Counter-Strike kennen zullen meteen weten wat ik bedoel 
We willen dus het concept "Defuse the bomb" doortrekken in een paintball omgeving.
Nu is de vraag of zo'n schakeling reeds bestaat of gemaakt kan worden door iemand?
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Dat zou niet echt moeilijk moeten zijn; een eenvoudig programma in een microcontroller zou kunnen, met een paar schakelaartjes, een LED display en nog een paar losse onderdeeltjes.
In principe kun je dit ook wel met logische IC's maken, maar dat is best een hoop werk, dus dat lijkt me niet echt een handige oplossing.
Voor het "hard vallen" idee zou je misschien een stappenteller kunnen slopen, maar die zijn wel erg gevoelig. Kijk anders even in het topic over die stamptegel: http://www.circuitsonline.net/forum/view/73852
daar staan nog wel een paar ideeën.
Het simpelste is waarschijnlijk een veer met een gewichtje door een ring te steken, als je hem hard genoeg laat vallen, maakt de veer contact met de ring, en dat kun je gemakkelijk detecteren.
Pas je wel op dat je binnenkort niet in de krant staat? Een berichtje over dat mensen een bom hebben gezien (het wordt tenslotte een typische Hollywood bom), dat de EOD en het leger zijn uitgerukt, en dat jij nu vast zit in afwachting van je proces onder een of andere achterlijke anti-terrorisme wet?
Misschien moet je er met grote letters op zetten "dit is geen echte bom" om mensen gerust te stellen of zo...
EDIT: hoe handig ben je zelf met elektronica? Zou je dit, met wat hulp, zelf kunnen maken?
Ik zat even te denken om een wekker om te bouwen, en die sneller te laten tellen, maar die telt dan natuurlijk de verkeerde kant op.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 18 juli 2009 12:43:32 schreef SparkyGSX:
Misschien moet je er met grote letters op zetten "dit is geen echte bom" om mensen gerust te stellen of zo...
Ik weet niet hoe geloofwaardig dat overkomt... Maar op de een-of-andere manier duidelijk maken dat 'ie niet echt is is wel een goed idee. "Painballbom" ofzo erop zetten. Of "bomb disarming training device -- no explosive danger" ofzo. "bommel ding" voor mijn part.
Echt heel moeilijk is dit niet om in een microcontroller te gooien...
Gewoon een programatje dat wacht tot er een input laag word (sleutel 1e keer omgedraaid, "bom" geactiveerd), vervolgens 2 korte beeps geeft, en 10:00 op een display zet. Vervolgens 60*10=600 keer door een loopje loopt wat een biepje geeft en de waarde op het display met 1 verlaagt, onderwijl wachtend tot de input weer hoog wordt (sleutel teruggedraaid) of de waarde op de a/d ingang te hoog word (laten vallen, piezo als sensor, zie andere topic). En vervolgens indien de sleutel is teruggedraaid gewoon niets meer doet met het display, maar nog wel kijkt of de a/d ingang niet te hoog word. En vervolgens indien ofwel de tijd verstreken is ofwel de a/d ingang boven een bepaalde waarde is gekomen een buzzer een tijdje laat afgaan.
Ik ga het alleen niet in een uC gooien, ik heb wat geleerd uit dat andere topic...
1)dingen kosten altijd meer tijd dan verwacht.
2)wat je maakt wordt niet noodzakelijkerwijs ook gebruikt
3)hoe enthousiast de TS ook is, als 'ie z'n oplossing heeft is er een kans dat je 'm niet meer terugziet.
Ik wil eventueel wel helpen
Mijn handigheid van elektronica beperkt zich tot het maken van een print en de onderdelen te solderen.
Van beroep ben ik .NET programmeur en webdesigner (ook meer de programmatorische kant). Dus eventueel die uC programmeren zou na wat research nog net lukken 
Is er iemand die bereid is om dergelijk circuit te ontwikkelen tegen betaling?
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Probeer Vraag&Aanbod eens anders... http://www.circuitsonline.net/aanbod/
Ik kan wel helpen, maar ik weet niet of ik het zie zitten het hele project te doen...
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Dat printje kun je wel wel maken, ofwel ontwerpen en laten etsen, of gewoon op een experimenteerprint.
We hebben het waarschijnlijk over een microcontroller, een ULN2003 en 4 PNP torren voor het display, een paar knopjes met een stuk of wat weerstandjes, en een flinke tor of relais voor de sirene.
Als je al programmeer ervaring hebt, zou het programmeren van die microcontroller niet zo'n probleem mogen zijn. Je kunt het in C doen, maar voor deze toepassing lijkt PICBasic of BASCOM me ook prima geschikt. Kijk eens rond op picbasic.nl
Je zou ook even naar de Arduino kunnen kijken, die hardware kun je ook bestellen, en is niet bepaald duur, geloof ik. Ik denk dat de BASCOM, PICBasic en Arduino libraries allemaal wel functies hebben voor het aansturen van dat display.