Ik vraag mij het volgende af; wat is beter het toevoeren van een driehoek spanning of die van een zaagtand spanning aan een comparator. Dit om pwm te verkrijgen, in mijn toepassing (ge-digitaliseerde)audio.
Wat je bij een driehoek krijgt is dat je aan puls 2x zo lang duurt en je uit puls ook. Dat kun je wel weer compenseren door een hogere driehoek frequentie te gebruiken, maar netto houd je dan hetzelfde over als wanneer je een zaagtand zou gebruiken.
Inderdaad, zo iets was ik ook van mening.
Het lijkt mij dat als je een driehoek spanning gaat moduleren dat de voor en achterflank van het signaal in duur of breedte veranderd na de comparator.
Bij een zaagtand spanning de linaire op- of afkomende flank van het signaal varieerd in puls breedte.
Dus na de comparator zou je bij een gemoduleerde driehoek spanning een PWM signaal zien wat in de opkomende als zowel in de nakomende flank gevarieerd is.
Bij een gemoduleerde zaagtand spanning zou je na de comparator alleen een gevarieerde breedte zien in de opkomende of alleen de nakomende flank.
Heb ik dit juist?
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Een beetje een vage omschrijving, maar ik denk het wel ja.
Bij een driehoek signaal blijft het midden van de puls op dezelfde plaats, terwijl bij een zaagtand de op- of afgaande flank altijd op hetzelfde moment komt. Of dat belangrijk is, ligt aan de rest van de schakeling. Als de fase van het PWM signaal niet belangrijk is, zul je volgens mij geen verschil merken. Bij een driehoekje zul je wat minder snel problemen krijgen met beperkte slew rates.