Hoi jongens, ik heb een probleem.
Ik heb al twee keer een versterkertje gemaakt met TDA ic's van phillips.
De eerste schakeling werkte niet.
Tot mijn verbazing werkte de tweede ook niet.

Ik heb alles drie keer nagekeken en het zit toch echt goed.
220nf voor de ingangen en 1000uf voor de uitgangen.
In het eerste gaval dacht ik dat capacitieve koppeling tussen de in en uitgang een niet te horen feedback >25Khz gaf omdat ik stripe board had gebruikt en die banen zaten vrij dicht op mekaar.
Daarom heb ik de tweede gebouwd op een bord met eilandjes en deze werkt ook niet....

Als ik inschakel dan hoor ik plop uit de speakers maar geen geluid en die TDA word dan meteen kokend heet.
Allebij doen ze dat dus ik snap echt niet wat ik fout doe.

Iemand tips?

Alvast bedankt.
Marco.

Meten is, nog steeds, weten...

Maar direct kokend heet worden lijkt me meer een voedingsprobleem (verkeerd om? te hoge spanning?).

Ik heb een diode achter de plus gezet zodat ik hem niet om kan polen.
Verder voed ik hem met batterijen gewoon het voltage dat in de datasheet staat.

Ik ga de scope er eens aanhangen om te zien of dat er oscillatie optreed.

Marco.

WELK TDAtje ?

En ze MOETEN op een koelplaat !

Het zijn allebij TDA1517 van 2x 6 Watt.
De eerste heeft een on board koel lichaampje en de tweede is in chip formaat.

Die eerste heb ik van een oude geluidskaart afgehaald en er zat geen koeling aan anders dan dat er al aanzit, en de tweede heb ik van een Dell moederbord afgehaald en deze had helemaal geen metaal, het zat er gewoon op als losse chip.

Ik heb de datasheet uitgeprint en de onderdelen bij elkaar gezocht en toen het circuit gemaakt precies zoals het in die datasheet getekend staat.

Maar beide Tda's worden vrijwel direct kokend heet als ik er spanning opzet.

Ik vind het wel jammer want ik heb die tweede gebruikt in een complete zelfgemaakte ontvanger met ferriet staafantenne, variabele condensator ,OA95 detektor en volumeregeling en etc.

De trillings kring en de detector werken dit heb ik gezien op de scope, en ik dacht ach de vorige keer is het mislukt , wat is de kans dat het deze keer weer niet lukt?
En dus extra goed opgelet alles drie keer nagekeken en hij doet het gewoon niet....

Marco.

Een foto van het geheel zegt meer als duizend woorden ....

Kan je aan een foto zien wat er fout is dan?

Ik had gehoopt dat er iemand was die hetzelfde probleem heeft gehad met die TDA's.
Omdat het bij mij twee keer achter elkaar gebeurt dacht ik misschien komt dat wel veel vaker voor en weet iemand waardoor dat komt...

Maargoed als ik straks weer thuis ben zal ik even een paar foto's maken.

Marco.

Het gaat heel vaak mis, en is ook al vaak op Co besproken. Vooral de oude TDA's (2003 e.d.) zijn zeer gevoelig voor de routing.
De moderne (2030, 40 etc) hebben het wat minder.

Een paar goede foto's van de opbouw geven meestal voldoende informatie over problemen met routing.

Je bedoelt met koelelement van een tda1517 waarschijnlijk de metalen lip en die dient om tegen een koelelement te schroeven met daartussen koel-prut-pasta.

Wordt op een geluidskaart ook zonder extra koeling gebruikt omdat de uitgang geen vermogen levert.

En dat is ook goed mogelijk, van de ruststroom wordt de boel niet heet.

Oscillatie of sluiting.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (36%)]

Okee ik zie net dat je hier geen foto's kunt uploaden..

Ze zijn toch erg wazig want mijn camera maakt slechte foto's van dichtbij.
In elk geval bedankt voor alle antwoorden en ook voor de tip dat ze gevoelig zijn.

In principe was het ook maar om een half watt 8 ohm speakertje mee aan te sturen maar ik ga gewoon een andere oplossing zoeken, en ik gebruik nooit geen TDA's meer.

Marco.

Als er een tulp of bloem knopje op je camera zit dan kun je je foto's wel scherp krijgen, anders iets meer afstand nemen en het deel waar het om gaat uit de foto knippen. Dan krijg je in ieder geval bruikbare foto's!

Probeer eens de TDA7052, gebruik ik zelf ook vaak, stabiel en vrijwel geen externe componenten nodig:
http://kitsrus.com/projects/tda7052.pdf

Op 24 juli 2009 20:58:32 schreef Marco77:
Okee ik zie net dat je hier geen foto's kunt uploaden..

Uploaden niet, posten wel: http://www.circuitsonline.net/forum/faq/2

Op 24 juli 2009 20:58:32 schreef Marco77:
en ik gebruik nooit geen TDA's meer.

Dubbele ontkenningen blijven leuk.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (28%)]

Op 24 juli 2009 20:58:32 schreef Marco77:In principe was het ook maar om een half watt 8 ohm speakertje mee aan te sturen maar ik ga gewoon een andere oplossing zoeken, en ik gebruik nooit geen TDA's meer.

Behalve dat je alleen nog maar TDA's (*) wil gebruiken, kan ik je vast zeggen dat je met andere IC's ook geen resultaat haalt als je een ontwerp- of aansluitfoutje maakt of een defect onderdeel hebt. De fout zoeken kan soms meer lonen omdat je daar ook een volgende keer nog wat aan hebt. Maar je moet wel willen. Als je niet wil moet je het als hobbyist van die schakelingen hebben die bij zuiver toeval meteen werken. Zelfs met bouwpakketjes kan je soms fouten hebben.

Als je serieus wil troubleshooten, geef dan aan welk IC je gebruikt en welk schema. Doe wat metingen, geef meetwaarden. Leen een fotocamera met macrostand en neem wat detailfoto's. Enz.

(*) Sowieso heb je TDA's van Philips en van ST, dat zijn ook al hele verschillende series en een TDA2009 en een TDA7490 zijn sowieso al onvergelijkbaar, dus zo'n algemene stelling is onzin.

Zouden die TDA's niet al opgestookt kunnen zijn tijdens het desolderen???

Ik vind het best een prestatie, want mijn ervaring is juist dat die TDA's (in ieder geval de TDA2616, TDA1512, en TDA1515) redelijk idiot-proof zijn. Ik heb er in ieder geval nooit problemen mee gehad, en bij tijd en wijlen kan ik een volleerd idioot zijn.

De TDA1517 is ook fool/idiot-proof:

· AC and DC short-circuit safe to ground and VP
· Thermally protected
· Reverse polarity safe