Proxxima
Golden Member
Op mijn werk zijn we bezig met een GPRS projectje.
Hiervan willen wij het verbruik kunnen meten,
omdat het geheel op een li-ion battery werkt.
Tijdens zenden kan de module zo'n 2A trekken.
Echter in standby moeten we heel kleine stromen
in orde van uA's kunnen meten...
Weet iemand een goed meetapparaat waarbij we over een
bepaalde tijd het stroomverbruik kunnen meten?
Alast Bedankt!
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
http://www.circuitstoday.com/micro-ampere-meter-circuit-using-ua-741
Maar mijn oude philips multimeter kan ook uA meten. Anders mischien een milivoltmeter en een meetweerstand (1 ohm ofzo)
Die philips is de linkse er zullen best moderne zijn die dat ook kunnen. Ik zag een rigol die nA kan meten
http://www.hamforum.nl/download/file.php?id=763&mode=view
Proxxima
Golden Member
Hallo Fred,
Het nadeel van dit project is het grillige gedrag van de stroomopname. Vandaar dat we het willen meten over een bepaald tijdsbestek.
En we moeten tegelijk in het bereik van 2A kunnen meten als in het uA gebied. Het product staat merendeel in standby en gaat af en toe de 2A pieken trekken.
Dus een normale multimeter is niet voldoende voor onze meting. Misschien is een "vermogens analyser" kwa benaming meer op zijn plaats.
joopv
Golden Member
Op 5 augustus 2009 13:40:41 schreef rbeckers:
Een goede Fluke of Agilent, 6,5 cijfers of beter.
Nadeel is de prijs.
Op 5 augustus 2009 12:22:09 schreef Proxxima:
Op mijn werk zijn we bezig met een GPRS projectje.Hiervan willen wij het verbruik kunnen meten,
omdat het geheel op een li-ion battery werkt.Tijdens zenden kan de module zo'n 2A trekken.
Echter in standby moeten we heel kleine stromen
in orde van uA's kunnen meten...Weet iemand een goed meetapparaat waarbij we over een
bepaalde tijd het stroomverbruik kunnen meten?Alast Bedankt!
Als je dit in een klap goed wilt doen heb je een opstelling nodig met een high-end, over de tijd integrerende (coulombs) auto-ranging meter. Zo'n ding kun je het beste huren bij livingston of zo. Inderdaad even de Agilent of Fluke catalogus doornemen.
Iets pragmatischer aanpak: meet alleen het standby gebruik met een loggende of schrijvende amperemeter, en schat het gsm-gebruik in aan de hand van de zendfrequentie en -tijdsduur. Als het om een gsm gaat is het stroomverbruik zowieso onvoorspelbaar omdat het zendvermogen dan afhankelijk is van o.a. de afstand tot de dichtsbijzijnde steunzender. Je kunt dan het beste van een worst-case situatie uitgaan (dus 2W gsm pulsen).
Ik dacht dat er ook coulomb meters bestaan die op elektrolitische/chemische basis werken, je moet dan de hoeveelheid afgezet materiaal op een elektrode wegen. Maar dan kom je in heel erg exotische terreinen terecht 
Ik zou juist met een "normale" stroommeter het verbruik meten; de amperes dus.
Dat je dan de standby stroom niet kan meten, is niet zo belangrijk. Je kunt die standby stroom éénmalig meten, en hem vervolgens klakkeloos bij de gewone meting "optellen".
Als je bijv. vastgesteld hebt dat hij in standby 20uA verbruikt, spreek je gewoon af dat alles wat op de stroommeter nul lijkt, in feite die 20uA is.
Nauwkeuriger kun je het volgens mij toch niet krijgen.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Voila. Bij dergelijke stroomdynamiek heb je ofwel de methode van F.E.T., ofwel dure meetapparatuur.
En als het over tijd moet: een goede fluke met een datalogger erachter.
- - big bang - -
rbeckers
Overleden
Er zijn nog wel meer methodes te bedenken om dit te meten maar dan moet er o.a. wel bekend zijn hoe nauwkeurig wat gemeten moet worden.
Zo ongeveer elke Fluke of Agilent die dit kan meten kan naar een PC data sturen (en omgedraaid
).
Ja, die nauwkeurigheid, dat bedoel ik juist. Als het ding in bedrijf bijvoorbeeld 2A gebruikt, en in standby 20uA, dan is dat laatste maar 1 honderdduizendste van het eerste.
Zelfs als je nu 99% van de tijd standby hebt, dan nog is het totale standbyverbruik maar ongeveer 0,1% van het totale verbruik.
Dus iedere procent fout in je standbyschatting, wordt maar een duizendste van een procent fout op je eindtotaal van het verbruik.
Daarom zeg ik: kijk er voor de vorm één keer naar, maar maak je er niet teveel zorgen over in de vaststelling van het verbruik.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
der zijn verschillend eoplossingen daarvoor.
omdat jij een groot dynamisch bereik nodig hebt , en moet kunnen reageren op een systeem wat verschillende slaapstanden heeft kom je best af met een oscilloscoop met diep geheugen en stroomprobes.
zet op je voedingslijn verschillnede stroomprobes met andere gains. elk naar ene kanaal van de scoop. laat die de boel meten en opslaan. als de ene probe satureert kijk je gewoon naar het kanaal dat niet satureert.
Als het geld mag kosten : koop ene dyamic load analyser of een battery simulator. Keithley heeft dat.
Die toestellen zijn gemaakt om dergelijke metingne te doen.
Ze emuleren een batterij en ijken naar de stroom. je kan bijvoorbeeld bj ene gsm zien hoe de stroom verloopt tussen de verschillende slaapstanden van de cpu , de handsake bursts en nog vele meer.
http://www.keithley.com/products/fasttransient/?mn=2303
http://www.keithley.com/products/currentvoltage/?mn=2601A
http://www2.tek.com/cmswpt/psdetails.lotr?ct=PS&ci=13500&cs=ps…
Squant
A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."
Wat een toeval, ik ben bezig met iets vergelijkbaars alleen is de piek stroom een stuk lager, deze is bij mij 40mA. Ik moet het stroom verbruik meten van wireless sensors onder verschillende belastingen en MAC protocollen.
Ik heb even een test print gebruikt met een low side shunt (10 ohm) in combinatie met een instrumentatie versterker (INA122), een 4.096V referentie (mcp1541) en de 10 bits ADC van een AVR.
Het concept heb ik werkend met een AVR en zijn interne ADC, maar het geheel is op gaatjes print opgebouwd en de resolutie is laag met een 10bit ADC. Ook omdat ik gaatjes print gebruik heb ik wat last van ruis, dit hoop ik met een fatsoenlijk ontworpen print wel te verminderen.
Het uiteindelijke circuit wordt gemaakt met een low side shunt (1 ohm) in combinatie met een instrumentatie versterker (INA122), een nauwkeurige 4.096V referentie (REF5040ID) en een 20 bits ADC (MCP3553).
Ik integreer de gemeten waarden maar ik heb gelijk een extra grote capaciteit over de node geplaatst om een lowpass filter te krijgen, zo hoef ik niet op een hoge sample frequentie te meten. Bij mij gaat het erom het energie verbruik over een langere periode te meten.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
10 ohm .. bij 40ma verlies je al een halve volt .. je bent je meting aan het vervalsen !
gebruik een 50 milliohm sensor , plak er een lt6100 achter en ga een aduc 674 binnen ... of een max1299
digikey heeft speciale 4 poter (kelvin contacten) stroomsense weerstandjes in smd. ik gebruik dat op al onze app borden.
maar ik zou dat tpch met een scoop met diep geheugen monitoren hoor. het stroomverbruik kan geweldig schommelen in moderne dingen . veel processoren hebben wel 10 verschillende slaapstanden.