Hallo,

Ik ben bezig met een klein project om te zorgen dat we (vriendengroep) een eigen audiosysteempje krijgen. De bedoeling is dat het niet duur is, wel gewoon geluid maakt, hoeft niet perfect, hoeft niet extreem te zijn allemaal, maar niet walgelijk, het liefst radio, mp3 ondersteuning en een aux-in.. Onderweg bots je natuurlijk tegen het een en het ander aan. Vandaar een aantal vraagjes aan jullie! Ik ben nog een puber :p Ik heb best wel een beetje aanleg voor technische dingen, maar van elektriciteit weet ik echt weinig. Mijn excuses hiervoor. Ik hoop dus op duidelijke jip en janneke uitleg! Bij voorbaat dank hiervoor ;)

De bedoeling is een houten kast/behuizing/kistje.
Geldt: hoe groter de kast hoe beter?
En is het het beste om de kast zo dicht mogelijk te maken?
Moet de binnenkant/wand mee bedekt worden en zo ja waarmee?
Deze cd-receiver
Kan hier voor €50,- aan komen.
Ik heb geen idee hoeveel RMS hieruit komt, maar ik denk dat dit wel genoeg is voor een acceptabel geluidje, toch?
Deze luidsprekers
Daar dan 2 paar van, zodat de 4x mogelijkheid van de 'cd-receiver' wordt gebruikt. Ze zijn goedkoop... :p Of is dit echt een domper?

Wat betreft de accu('s) zou ik ook graag advies willen van jullie! We zaten te denken aan een 12V 7Ah gel-accu. Is één genoeg of raden jullie aan om er twee in te zetten? Of misschien drie? Ik heb ook geen idee hoelang je met deze apparatuur muziek kan luisteren met één accu..

Voltmeter/Amperemeter? Is dit nodig? Ik las dat het voltage boven de 11.4V moet blijven, omdat anders de accu kapot gaat.. Is een voltmeter dan je indicatie voor wanneer je 'm weer moet opladen? En een amperemeter? Moet die er ook tussen? En wat kun je hier dan mee?

Zekering? Er zal denk ik wel een zekering in de cd-receiver zitten, maar is er daarbuiten nog een zekering nodig? En zo ja, waar moet die komen en wat voor zekering is dat precies?

De bedoeling is dat er een schakelaar komt tussen de + van de accu. Ik weet dat er dan voor de cd-receiver geen mogelijkheid meer is om dingen op te slaan, maar anders loopt de accu onnodig leeg. Zenders opzoeken kunnen we elke keer wel even handmatig opnieuw doen. Is dit onverstandig?

Als oplader kunnen we neem ik aan gewoon een normale 12v acculader gebruiken. Ik kwam ook een 12V acculader op zonne-energie tegen op internet. €10,- bij de Action. Zou je dit kunnen inbouwen met het zonnepaneeltje op de kast. Kan dit dan ook gewoon aangesloten blijven tijdens gebruik van de installatie? Ik las dat het 50mA oplevert (75mA in volle zon) dit schiet zeker niets op of wel?

Zijn er verder nog dingen waar ik niet aan denk?

Ik hoop dat jullie mij antwoord kunnen geven op mijn vragen. Nogmaals excuses voor mijn onwetendheid, maar ik hoop dat dat wordt gerespecteerd.

Met vriendelijke groet,
Laurens

Hoelang je kunt luisteren op een volle accu hangt af van het volume waarop je draait.

De zekering zit zeer waarschijnlijk al achterop de radio.

Ik denk dat je aan 1 paar speakers genoeg hebt, maar dat hangt er ook vanaf waar je het voor wilt gaan gebruiken. Voor op het strand of andere openbare gelegenheden heb je niet zoveel volume nodig (tevens vindt de omgeving waarschijnlijk niet fijn om met andermans muziek opgedrongen te worden).

Ik denk dat je voor de omschakeling tussen je oplaadsysteem en je radio het best de aan en uit schakelaar kunt gebruiken, die schakelt dan als je radio uit staat de radio aan. Het zonnepaneel kun je er wel op zetten, maar ik denk dat het geen overbodige luxe is om een een normale lader bij te hebben voor het geval dat je "snel" wilt opladen of als er geen zon is :).

Ik weet niet of de radio stroom nodig heeft om de zenders te onthouden, grote kans dat er een vast geheugen of een batterijtje inzit om alles te onthouden.

Ik weet niet of andere mensen nog ideeen hebben, maar als we alles hebben dan ben ik wel bereid de "Jip en Janneke tekening" te maken, zodat Paqman weet hoe hij alles aan moet sluiten.

Is een gewone "gettoblaster" niet wat eenvoudiger ? Anders een bouwradio.

zomaar een voorbeeld:
http://www.koopjespakker.nl/webwinkel/2167223/ELTA-6921-Mega-getto-bla…

Dit wil je bouwen :http://www.youtube.com/watch?v=E_0IaCmsie4
http://www.youtube.com/watch?v=3T--zfo4wJA&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=dH7brtJPhf4&feature=related
ook leuk, die gast heeft nog niet door dat er ipod's zijn :-)

[Bericht gewijzigd door fred101 op (41%)]

Kratradio bouwen is ook een optie.
Ik ga van de week met een stel vrienden op vakantie en ben nu net de laatste hand aan het leggen aan ons kratradio.

2x 7aH loodaccu's van 12v.
autoradio van kenwood met een zelfgemaakte aux in, op de cd-wisselaar ingang.
versterker der in en kleine 200watt aan boxen.
accu lader en mogelijkheid om op netstroom te spelen/te laden zit der nu ook in.

Qua looks kan der geen ghettoblaster tegen op en als je wat rondvraagt kun je vaak goedkoop aan een autoradio en dat soort dingen komen.

Eric

200W boxen, heeft die autoradio wel genoeg power om dat soort conussen in beweging te krijgen ?

200W: Dat is dan bij 4 ohm 800Veff signaal over die speakers en 200A muzieksignaal. Dat krijg je toch nooit uit een accu voor elkaar of voldoen audio Watt's niet aan de gebruikelijke electronica wetten ?

@ts.Die radio moet in principe wel kunnen hij heeft al een aux ingang dus dat scheelt alweer. Het vermogen zal wel voldoende zijn zeker als je vier speakers gebruikt.

Alleen zou ik zoeken naar een setje anders speakers, de goedkope speakers hebben vaak een laag rendement waardoor er niet veel geluid uit zal komen op een autoradio. Ik denk dat je beter af bent met zoiets http://www.visaton.com/de/car_hifi/breitband/fr13_4.html

Wat de accu's betreft, ik heb hier ook een "draagbaar" systeempje staan van een vriend. Deze versterker trekt bij vol vermogen (sinus 1khz) 2 amperé uit mijn voeding dus stel dat de versterker van jou 3 amperé opneemt uit de accu dan zou hij op één accu ongeveer 2,3 uur meegaan (7/3=2,333). Dus zeg reel twee uur per accu, bij vol vermogen, en dat haal je waarschijnlijk bij normaal gebruik niet.

Een ontlaad beveiliging is wel handig, zelf zou geen voltmeter gebruiken maar een automatische schakeling die de radio uitzet als de accu's te leeg worden. Hier heb ik wel een idee voor maar dat moet ik eerst even testen en dan uittekenen.

De zenders kunnen gewoon onthouden worden, er zit namelijk een draad op die radio die direct aan de accu moet, juist om de zenders etc te onthouden. Dit verbruikt bijna niks en daar zal je accu dus ook niet noemenswaardig leeg van gaan.

Hier staat de pinout van de connectors van de radio.
http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_10487

Zonnepaneeltje zou ik niet aan beginnen. Met 75ma zou het (7/0,075=93,33) uur duren voordat de accu vol is. En het is nog maar de vraag of dat paneeltje de 50ma überhaupt al haalt.

@fred101: die watts in autoradio toepassingen zijn vaak iets van tienvoudige van het echte vermogen, zo niet erger. Het hoogst haalbare vermogen zonder step-up converters is ongeveer 20 watt.
Ik heb hier een klasse D versterkertje staan die zogenaamd 2*25 zou moeten produceren. Ik meet hier op de inzet van clippen op een dummyload van vier ohm een amplitude van 5 volt dat zou een effectieve waarde van 5/wortel(2)=3,54 zijn U²/R=P 3,54²/4=3,13 dus dat zou een sinus vermogen van 3,1 watt zijn. Correct me if im wrong.

(en hoe kom je ooit aan 800V en 200A voor 200 watt?)

Edit: simpele schakeling voor de accu beveiliging
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/29

Op 8 augustus 2009 10:33:17 schreef DJ-Floyo:
Ik meet hier op de inzet van clippen op een dummyload van vier ohm een amplitude van 5 volt dat zou een effectieve waarde van 5/wortel(2)=3,54 zijn U²/R=P 3,54²/4=3,13 dus dat zou een sinus vermogen van 3,1 watt zijn. Correct me if im wrong.

(en hoe kom je ooit aan 800V en 200A voor 200 watt?)

Een amplitude van 5Vpp (5/2/wortel2)is ongeveer 1,8Veff dus 0,78W aan de load afgegeven vermogen. Of bedoel jij 5Vp op de scoop dan heb je natuurlijk gelijk maar als je gewoon 5V schijft is dit normaal gesproken effectief en zou je op de scoop 14,14Vpp meten.

Als iemand een echte 200W/4 ohm speaker heeft heb ik dat helaas fout berekend(en ik heb ondertussen gelezen dat de audiowereld heel creatief met Watt om gaat). Ik heb dus even een rekenfout gemaakt. 200W x 4 ohm is 800V in het kwadraad dus 28,2Veff/4ohm=7A. Slordigheidje, gelukkig scheelt het bijna niets in uitkomst :-)

Hmm, zit ik helemaal na te kijken dat ik niet Piek-piek zeg maar amplitude. Ik bedoel dus van de nuldoorgang naar de hoogste/ laagste piek, dat is 5 volt. Piek-piek is dus 10 volt, van de onderste piek naar de bovenste.

O wacht even, ik zie dat ik het fout doe, ik moet er dus bij vermelden dat ik dat op de scope zie, Het is weer duidelijk :)

Die vermelding is bij een piek-piek gegeven niet nodig. PLus je gaf correct een amplitude van 5V aan. Fred had nog niet de volle dosis koffie.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (16%)]

Je hebt gelijk, amplitude zegt idd genoeg, heb ik weer overheen gelezen. Moet toch eens leren koffie drinken.

@stekkerjack2
Thx! Dat is al een stuk duidelijker! Ik weet van veel dingen wel hoe ze moeten worden aangesloten, maar een tekening uiteindelijk zou perfect zijn!

Is het niet mogelijk om 2 paar speakers te plaatsen en dan gewoon twee schakelaars te maken (tussen de speakers)? Ene paar aan, andere paar uit, beide aan etc.

@fred101
Ik weet dat ik dat wil bouwen :p en het gaat me lukken, hehe

@DJ-Floyo
Ok, dan gaan we in ieder geval twee 7Ah accu's in! Ja er moet standaard een draad op de plus maar ik dacht en heb her en der gelezen dat die wel wat stroom verbruiken.. Misschien kan ik dan gewoon 2 schakelaars maken.. Één voor als 'ie heel lang niet gebruikt wordt dat ik de totale plus onderbreek en één die alleen de plus voor de autoradio onderbreekt zodat ik dan nog wel het geheugen van de autoradio intakt laat.. Toch?
De iso stekker kan ik aansluiten, dat moet lukken :p

Die schakeling is wel een stuk gaver en handiger dan een voltmeter inderdaad! Het is wel de eerste schakeling die ik dan thuis zou maken.. Op m'n werk heb ik er wel eens een paar gemaakt. Het zou wel handig zijn als deze schakeling ook zou aangeven als 'ie bijna op is, bijvoorbeeld met een geel ledje. Dan zou het helemaal perfect zijn!
[Edit:]Ik snap het al denk ik, ik kan ook gewoon het rode ledje eerder laten branden dan dat het omslagpunt wordt geactiveerd? Dan kan toch het geheugen van de autoradio gewoon bewaard blijven als ik de accu ga opladen zodra die een rood ledje weergeeft?[/Edit]
Ik weet alleen niet wat ik hier nou precies voor moet kopen.. D = Diode, T = Transistor, R = Weerstand toch? Zoals op die onderdelenlijst staat, als ik dat koop, is dat dan goed afgesteld voor een 12V accu? En wat als ik er twee accu's inzet? Is dit in een elektronicawinkel in de buurt ook allemaal wel te koop of is er een site waar ik het beter kan kopen? Bedankt!

Ik denk dat die "standby" draad maar een paar mA gebruikt en dat dat je accu echt niet noemenswaardig leeg gaat trekken. Ik zou mij daar niet druk om maken, je hebt die accu allang weer opgeladen voordat die standby ook maar de kans krijgt de accu te ontladen, maar als je wil kan je inderdaad gewoon een extra schakelaar maken.

Ik had zelf ook al bedacht dat het wel makkelijk zou zijn als je een "bijna" leeg indicator hebt zodat je muziek niet zomaar uitvalt. Ik zal eens even wat gaan knutselen. Het maakt voor de indicator niet uit of je een of twee accu's hebt, die schakel je namelijk toch parallel maar als je de accu's nog niet hebt is het misschien makkelijker om één grote te kopen

Onderdelen kan je bij dickbest bestellen,
http://www.dickbest.nl/webshop/index.php

Oké bedankt.
Mja ik kan die 7Ah gelaccu's waarschijnlijk gratis krijgen.. Dus dan is het voor geld-tekort-komende-bijna-studenten natuurlijk beter om een paar parallel te zetten :p
Moet die schakeling trouwens gewoon parallel op de accu worden aangesloten? Of in serie op één of andere manier?
Als hij parallel moet dan snap ik niet dat 'ie m kan uitschakelen.. en als hij in serie moet weet ik niet waar ik de rest van mijn aansluitingen op moet aansluiten aangezien die schakeling + en - geeft. Die plus en min moeten gewoon op de plus en de min van de accu? Of moet ik de plus op de plus van de accu en met de min doorgaan als 'plus' en daar dus m'n autoradio plus(sen) opzetten? :P Dit klinkt waarschijnlijk heerlijk amateuristisch haha

Goed dit is hem geworden.

http://www.uploadarchief.net/files/download/accu_ontlaad_beveiliging.p…

Je sluit dit circuitje meteen aan op de accu, de geschakelde pluspool van je radio sluit je aan op een kant van de connector (die van het relais) de andere kant gaat naar de massa.

Wanneer de beide ledjes gaan branden kan je zelf instellen door middel van de potmeters. Het is niet zo dat de een specifiek "leeg" en de ander "bijna leeg" is, dit hangt er net vanaf hoe je hem instelt.

Over de accu's, deze moeten parallel aangesloten worden, dus de plus van de een aan de plus van de ander en de min aan de min. Of je dit klakkeloos kan doen weet ik niet, dat moeten de experts maar vertellen. Wat ik wel weet is dat het belangrijk is dat alle accu's even vol zijn.

Oke, dat is dan weer net iets te voor mij :p Ik hou het wel bij die andere beveiliging :p Die uitdaging is al groot genoeg voor mij!
Deze. Ik snap dat ik die + op de pluspool van de accu moet doen. Maar ik snap/weet nog steeds niet waar die - (rechtsonder) nou op moet.. En waar moet ik autoradio dan op aansluiten? En bij hoeveel volt schakelt 'ie m uit?
En ik zou het volgende ook nog graag willen weten:
Geldt: hoe groter de kast hoe beter?
En is het het beste om de kast zo dicht mogelijk te maken?
Moet de binnenkant/wand mee bedekt worden en zo ja waarmee?
Kan ik meerdere accu's gewoon parallel schakelen?

Op 8 augustus 2009 09:05:18 schreef marklinfan1992:
accu lader en mogelijkheid om op netstroom te spelen/te laden zit der nu ook in.

De acculader lukt me wel, maar hoe heb je het gerealiseerd dat je op netstroom kan spelen? Gewoon de lader aansluiten en dan gewoon stomweg de radio aanzetten bedoel je? Dan moet de lader wel genoeg oplaadpower (:p) hebben om te zorgen dat de accu niet leger wordt toch?

Voor de rest heb ik antwoord op al mijn onduidelijkheden!

Bij voorbaat dank!

Op 8 augustus 2009 16:31:48 schreef Paqman:

[...]
De acculader lukt me wel, maar hoe heb je het gerealiseerd dat je op netstroom kan spelen? Gewoon de lader aansluiten en dan gewoon stomweg de radio aanzetten bedoel je? Dan moet de lader wel genoeg oplaadpower (:p) hebben om te zorgen dat de accu niet leger wordt toch?

Voor de rest heb ik antwoord op al mijn onduidelijkheden!

Bij voorbaat dank!

Ik heb de 5a gestabiliseerde voeding van deze site der in gezet. 5a trekt die nooit maar wat speling is nooit weg;)

Ik heb het zo gedaan:
-als de stekker in het stopcontact zit komt der 12v uit mijn regelaar, met die 12v trekt een relais, die in rust toestand de accu's naar de 'voeding van het krat' schakelt, trekt het relais aan dan neemt de voeding van 12v het over.

Voor verdere vragen pm maar ofzo
Eric

Oké alles is klaar voor de maak! Bedankt voor alles!
Ik heb nog één vraag over:
Als je een autoradio hebt die 4x 50Watt (geen rms) geeft.
En 2 boxen van 140Watt (70RMS).
Kun je dan niet 2 uitgangen van die autoradio op 1 box aansluiten, en dat dan 2 keer?