Even een vraagje m.b.t. SPDIF.
Wij zijn van plan om te gaan experimenteren met een draadloze SPDIF verbinding middels een video zender.
Nu is een SPDIF signaal zelf makkelijk te verkrijgen, alleen willen we het zonder PC o.i.d. aan de ontvangst kant weer omzetten in analoge audio.
Dat wou ik gaan proberen door het SPDIF signaal op de DAC van een CD-speler aan te bieden.
Alleen... Kan een DAC van een CD-speler er iets mee als ik er SPDIF op aanbied, of is het signaal wat een CD-speler even simpel gezegd via de laser aangeboden krijgt totaal anders opgebouwd dan SPDIF?
Wie weet 't?
RES
RES
De manier waarop geluid op een CD wordt vastgelegd, wordt PCM, Pulse Code Modulatie, genoemd. Het binnenkomende analoge geluid wordt gesampled met een frequentie van 2.8224 MHz (dit is een belangrijk getal, we zullen het bij de SA-CD nog veelvuldig tegenkomen). Dit getal is zo gekozen omdat deze frequentie in videosystemen (VHS) al werd gebruikt om beeld op te slaan. Voor audio heb je in principe een bandbreedte van 1 MHz nodig, dus aan bijna 3 MHz heb je ruimschoots voldoende.
spdif is een transportprotocol. De meeste DAC's kunnen daar weinig mee. Die willen een zogenaamd I2S signaal. In een 'losse' audio-dac (het complete apparaat dus) zit daarvoor meestal een receiver-IC dat aan de ene kant spdif binnen krijgt, en aan de andere kant I2S uitspuugt.
Makkelijkste oplossing is op e-bay speuren naar een losse dac. Kitjes zijn daar voor weinig te vinden.
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Denk ook niet dat het rechtstreeka aanbieden van het SPDIFF signaal direct aan de DAC geaccepteerd wordt.
In het verleden heb ik succes gehad met zo'n AV zendertje door gebruik te maken van de digital coax uit van mijn CD-speler te verbinden met de video ingang van de AV zender.
Aan de video uitgang van de AV ontvanger heb ik de digital coax in van mijn DAT-recorder aangesloten, (Uiteraard de input select van de DAT-recorder op digital coax in gezet) en het werkte als een tiereliertje.
Misschien kun je hier iets mee?
Groeten,
Mac.
Ps Mac is nu uit de lucht,eehh van de kabel, hij gaat pitten.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Zoals Daniel al zegt, er zijn DAC modules met S/PDIF ingang. Dat bestaat dan uit een S/PDIF interface en de eigenlijke DAC. Kant-en-klaar, maar ook in bouwkit verkrijgbaar.