Hallo allemaal,
alhoewel ik ervaren ben met software, ben ik relatief onbekend met elektronische schakelingen: ik heb wat ledjes gesoldeerd en verder wat schakelingen en op school de basis berekeningen van stroom/spanning/weerstand/vermogen geleerd.
Graag zou ik mijn mp3-speler aan willen sluiten op een setje boxen wat ik nog heb staan. De vraag is nu:
- Hoe kom ik van mijn stereo jack (mp3-speler) naar de speakers? Ik heb nog een kabeltje liggen om van stereo jack naar twee tulpstekkers (rood en wit) te gaan dat ik eventueel zou kunnen gebruiken. Mijn vraag is nu hoe ik van óf de stereo jack óf de tulpstekkers (m.b.v. het kabeltje) naar de speakers kom, die alleen 'plus en een min aansluiting' hebben, dus een los zwart en een los rood draadje, geen stekker.
- Wat voor een versterker heb ik nodig? (heb ik die wel een nodig?) Ik heb er een aantal op deze site gevonden, maar ik weet niet hoe ik erachter kom welke ik nodig heb. Deze? http://www.circuitsonline.net/schakelingen/3/audio/10-watt-versterker.…) De boxen hebben beiden een impedantie van 4 Ohm en een vermogen van 10W. Als ik dit hiervoor een versterker wil bouwen, geeft dit dan veel ruis? Het lijkt me dat het signaal wel erg versterkt moet worden.
Graag zou ik dit zelf solderen. 
Alvast reuze bedankt,
Wouther
P.S. Deze post http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/988106#988106 ziet er goed uit, maar ik heb Alexander niet gemaild, omdat hij vermeldt:
...het versterkerprintje komt van een oud setje pc boxen, net als de trafo.
En graag zou ik alles zelf solderen.
Ik zou sowieso niet weten waar ik zo'n printje vandaan zou kunnen toveren.
P.S. Ik heb oude oortjes gesloopd en aan een scope gehangen, waaruit bleek dat op een oortje golven komen van maximaal 4V (met het volume van de mp3-speler maximaal), daarna lijken ze te worden afgekapt.
Tim Blanckaert
Spread Firefox 3 | www.100dagen-slc.tk | www.slc-griekenland.tk | www.sportfeest.tk | www.nachtdergewoonte.tk | Panasonic Service Manuals
hangt er vanaf wat je toepassing is...draagbaar of niet(maw batterij gevoed of niet?)? luid of gwn voor achtergrond oid
je luidsprekers kunnen een impedantie van 4 ohm hebben, en een vermogen van 10W, geen weerstand...
Als je stereo geluid wil zal je de genoemde 10W versterkerschakeling 2x moeten maken. Zoals je op het schema kan zien kan je perfect een cinch connector als ingang gebruiken voor je versterker, wel 2x dus, een voor links, een voor rechts
Op 17 augustus 2009 00:02:09 schreef Wouther:
....een impedantie van 4 Ohm en een weerstand van 10W....
Ipv weerstand bedoel je vermogen?
in miin versterkertje zit een versterkerchip in DIP behuizing. ik heb geen idee welke, maar hij geeft 2x3W in 4 ohm.
ik heb hier nog een ander printje daar zit een utc2025 op.
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Dit pakketje lever ik aan een school voor precies dat doel: een versterker voor achter een MP3 speler. Het schema staat in de handleiding (is vrijwel gelijk aan de suggestie in de datasheet), en de chip is ook los verkrijgbaar. TOV andere chips heeft deze het voordeel dat het een brugversterker is (meer vermogen uit 12V) en dat er geen 'netwerkjes' op de uitgang nodig zijn.
ik heb laatst ook een versterker gebouwd met zon tda7375, idd dubbel brug, verbaasde me over het minimaal aantal componenten en hoe hard het gaat (draait bij mij op 14 volt)
Bedankt voor al jullie (snelle) antwoorden!
Op 17 augustus 2009 00:09:22 schreef Tim Blanckaert:
hangt er vanaf wat je toepassing is...draagbaar of niet(maw batterij gevoed of niet?)? luid of gwn voor achtergrond oid
Dat had ik er natuurlijk bij moeten vermelden: het zou wel leuk zijn als het iets geluid iets harder is dan achtergrondmuziek; het zou leuk zijn als ik die 10W van de speakers volledig kan gebruiken, maar ik weet niet of dit te veel gevraagd is voor een DIYer als ik. 
je luidsprekers kunnen een impedantie van 4 ohm hebben, en een vermogen van 10W, geen weerstand...
Op 17 augustus 2009 02:45:17 schreef Periang:
Ipv weerstand bedoel je vermogen?
Sorry, dat is wel een hele stomme fout; dat moet natuurlijk een vermogen van 10W zijn...
Op 17 augustus 2009 07:54:36 schreef Alexander Verbeek:
in miin versterkertje zit een versterkerchip in DIP behuizing. ik heb geen idee welke, maar hij geeft 2x3W in 4 ohm.
Bedankt voor je antwoord. Dat lijkt me echter iets te weinig voor m'n speakers van 10W.
Op 17 augustus 2009 08:53:16 schreef Wouter van Ooijen:
Dit pakketje lever ik aan een school voor precies dat doel: een versterker voor achter een MP3 speler.
...
http://www.voti.nl/winkel/p/K-VOTI-003.html
Op 17 augustus 2009 10:06:44 schreef Alexander Verbeek:
ik heb laatst ook een versterker gebouwd met zon tda7375, idd dubbel brug, verbaasde me over het minimaal aantal componenten en hoe hard het gaat (draait bij mij op 14 volt)
Dat klinkt goed! Dan benut ik ook mijn speakers volledig:
http://www.voti.nl/docs/VOTI-003.pdf schreef:
from a 14.4 Volt supply the maximum output power is around 2 x 10W.
Dit lijkt me ook wel iets handiger aangezien ik dit printje maar één keer hoef te maken i.p.v. twee keer: (toch?)
Als je stereo geluid wil zal je de genoemde 10W versterkerschakeling 2x moeten maken. Zoals je op het schema kan zien kan je perfect een cinch connector als ingang gebruiken voor je versterker, wel 2x dus, een voor links, een voor rechts
Zou dat printje trouwens kunnen werken bij 12V 1A? Die heb ik hier nog wat liggen. Misschien ook nog wat hoger, maar dan moet ik nog even verder zoeken.
12V ligt nog binnen het bereik dacht ik maar 1A zal niet genoeg zijn als je de muziek harder zet en er bass bij komt.
jean
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Op 17 augustus 2009 13:29:01 schreef elektrojean:
12V ligt nog binnen het bereik dacht ik maar 1A zal niet genoeg zijn.
Ik gebruik dat ding permanent als PC-speaker-booster (je moet je eigen spul toch testen!) met een 12V 1A voeding. Dat gaat prima, maar ik zit dan ook dicht bij de speakers, voor 'buiten' gebruik is bv 4A wellicht aan te bevelen. Maar bedenk dat voor de hoeveelheid lawaai (oke, geluid) de speakers en de behuizing ervan heel belangrijk zijn, wrach. belangrijker dan het verschil tussen 3 W en 12 W.
Die chip bevat 2 brugversterkers, dus 1 chip voor 2 luidsprekers.