Hallo,
Wie kan mij nog wat uitleg geven over onderstaand schema. Ik zal zeggen tot waar ik ben geraakt:

T1 is een ingangsbuffer (linkse transistor) en buffert het ingangssignaal om het daarna aan te bieden aan het baxandall toonregel netwerk. De 560k en 470k bepalen de ingangsimpedantie en zorgen voor de juiste DC instelling van T1.

Dan komt het baxandall netwerk.

Daarna komt T2 (rechtse transistor) die zorgt voor de terugkoppeling en een kleine spanningsversterking van ongeveer 5 (10k/2.2k)

Ik ga de werking proberen uitleggen aan de hand van de treble regeling:

Stel de loper van de potmeter staat helemaal bovenaan, Dan wordt het audiosignaal via C3 ingekoppeld en verlaat via 6.8nF de potmeter (langs de loper) deze wordt dan aangeboden aan T2 en wordt teruggekoppeld via 2.7M. In de terugkoppelleiding staat nu de volledige waarde van de potmeter en 33nF. Deze impedanties zijn voor hoge frequenties laagohmig waardoor de hoge frequenties worden afgeleid naar massa en de lage frequenties beter doorkomen. Zelfde redenering voor onderste loperstand dan.

Klopt mijn redenering of zit er ergens een fout in?

Uit de werking van de bassregeling kom ik niet uit met die condensatoren die parallel staan over de potmeter?

http://www.uploadarchief.net/files/download/tone%20control2.png

De 'tegenkoppeling' gaat niet via het toonregelcircuit. Eerlijk gezegd snap ik helemaal niet veel van je uitleg.

..waardoor de hoge frequenties worden afgeleid naar massa en de lage frequenties beter doorkomen.

Blijkbaar krijg je met de "treble" in de bovenste stand volgens jou juist geen hoge tonen? Dat klopt niet. Een mogelijk beter te begrijpen uitleg zou zo kunnen gaan:

Bij de linker regelaar zijn is de loper naar boven- en onderkant overbrugd met condensatoren; voor de hoge tonen doet hij dus niets. Voor de lage tonen, die niet door de condensatoren gaan, regelt hij normaal.

De rechter regelaar is aangesloten via condensatoren; voor lage tonen doet hij dus niets. Voor de hoge tonen, die gemakkelijk door de condensatoren gaan, regelt hij normaal.

Ok dat snap ik.
Het komt er dus eigenlijk op neer dat bij de basregeling de hoge tonen niet kunnen worden doorgelaten doordat de condensatoren parallel staan over de potmeter en zo enkel de lage tonen potentiometrische (enkel weerstandswaarde veranderd) worden geregeld.

Bij treble kunnen dan geen lage tonen worden doorgelaten, dus enkel hoge tonen worden potentiometrisch geregeld.

Mijn fout in mijn redenering zit er dan in dat ik dacht dat de totale impedantiewijziging (potmeter met condensatoren) ervoor zorgde dat de tonen worden geregeld.?

Nee, je leest nog niet goed.
Ik zeg niet dat bij de basregeling de hoge tonen niet worden doorgelaten. Dat worden ze wel.
Ik zeg dat de potmeter niets doet met hoge tonen; hij regelt ze niet.
Bij de treblepotmeter is het wèl zo dat de condensatoren ervoor zorgen dat er geen bastonen over die potmeter komen te staan.

Worden bij een bass regeling dan de hoge tonen doorgelaten via de condenstoren 10nf en 100nF en zo via 1.2k afgevoerd naar massa?

Wat is dat toch met dat "afvoeren naar massa"? :(
Ik zeg niet voor niets: hij doet er niets mee. Niet regelen, niet afvoeren naar massa, gewoon niets.

Om precies te zijn: doordat voor hoge tonen de condensatoren weinig impedantie hebben, worden de hoge tonen gewoon gedeeld door de 12k en de 1k2.

Het resultaat (ongeveer 1/11 van de ingang, praktisch onafhankelijk van de stand van de basregelaar), staat gewoon op de linkerkant van de weerstand die tussen de lopers van de potmeters staat.
Dat hindert niet; de hoge tonen uit de rechter potmeter zijn wel geregeld.

oK Thnx;

Ik probeer nog even..
Hogetonen worden door de spanningsdeler 12k en 1k2 1/11 verkleind en dus verwaarloosbaar klein. De lage tonen kunnen dan enkel geregeld worden.

Bij treble regeling zorgen de condensatoren ervoor dat de lage tonen er niet door komen en zo worden enkel de hoge tonen geregeld.

Nog een vraagje waarom is er in de linker transistor dan nog terugkoppeling nodig?

Eén elfde is niet verwaarloosbaar klein. Het is het normale niveau; de rechter regelaar geeft dit in de middenstand ook.
Dat moet ook wel zo, want het toonregelnetwerk kan alleen verzwakken. Het "midden" niveau moet dus een stuk lager liggen dan het ingangsniveau. Pas met de regelaar op maximum komt het uitgangsniveau dicht bij het ingangsniveau.

Bij de linker transistor wordt geen terugkoppeling toegepast - althans, het is een emittervolger. Zoek die maar eens op.

Emittervolger = buffer met een spanningsversterking van ongeveer 1.

Die rechter transistor zorgt dan voor de terugkoppeling maar waarom juist? Kan dit niet zonder?

Nee, de rechter transistor heeft terugkoppeling, en deze versterkt.

Ok die heeft terugkoppeling maar waarom juist?

Stabiliteit, geen basiskennis aanwezig?

Volgens mij is dit helemaal geen Baxandall toonregeling, naar mijn idee zit de baxandallregeling zelf in de terugkoppeling dus niet naar massa.

Het schema is een passieve Baxandall toonregeling.
Als het toonregelcircuit is opgenomen in de tegenkoppeling wordt het een actieve Baxandall toonregeling.

Dus er is geen sprake van terugkoppeling maar van verzwakking als ik het goed begrijp

Dat gaf FET ook al aan :)

Dus de terugkoppeling dient voor temperatuursstabilisatie omdat Beta erg afhankelijk is van de temperatuur?

Voor deze schakeling is dan

Ic = Vcc-Ube / Re+Rc+(Rb/B)

B = Beta

De beta van verschillende exemplaren is erg verschillend, dat is nog belangrijker dan de temperatuurvariatie.

Je formule snap ik niet; het gaat fout met de haakjes (die er niet zijn). Schrijf hem eens wat nauwkeuriger op? Want nu staat er onzin. ;)

Ok

Ic = (Vcc-Ube) / (Re + Rc + (Rb/B))

B = Beta

We komen in de buurt, maar het klopt nèt niet helemaal, als ik het nareken.
Je hebt ergens een vereenvoudiging gemaakt dat Ic=Ie, of je hebt de basisstroom verwaarloosd - wat op hetzelfde neerkomt.

Vul maar eens beta=1 in in de formule; en teken het ook eens in het schema en reken het zelf uit. Dan zie je het verschil.

Maar voor normale betas is het een redelijke benadering.