Hallo allemaal,
Ik ben onderdelen voor een EL84 pushpull versterker aan het verzamelen. Trafoset is al compleet ik zit alleen even te dubben over de voedingstrafo. Ik heb een mooi stevig model op een EI-102 kern met 2x260volt 0,12A en 2x 6,3 volt 4A secundair. Nu wil ik voor de hoogspanning én ongeveer 300 volt overhouden en 2 x EZ81 parallel gebruiken. Dat gaat volgens mij niet helemaal lukken.
Ik ken de spanningsval van de EZ81 niet, maar ik vrees, na de serieweerstand niet meer dan 250 volt over te houden. Ik kan natuurlijk solide state afvlakking gebruiken, maar dat wou ik ditmaal nu eens nalaten. Ik kan ook op zoek gaan naar een andere voedingstrafo, maar dat is ook weer zoiets...
Iemand die een truukje weet?
mvg, Paul
Tim Blanckaert
Spread Firefox 3 | www.100dagen-slc.tk | www.slc-griekenland.tk | www.sportfeest.tk | www.nachtdergewoonte.tk | Panasonic Service Manuals
Op 26 augustus 2009 20:40:12 schreef bibendum:
Ik ken de spanningsval van de EZ81 niet
volgens [url="www.drtube.com/datasheets/ez81-jj2005.pdf"]deze[/url] pdf zou dat 6,3V zijn
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Het is bij buizen allemaal niet zo kritisch, maar als je de weerstand vervangt door een smoorspoel van 1Henry dan zal het moeten lukken denk ik.
Timmestein
Website -- Slopen is ook een kunst...
Die 6.3 volt is de gloei. Over die buis valt zomaar een volt of 20. Zie hier:
http://www.r-type.org/pdfs/ez81-1.pdf (pagina 6)
Het één en ander is natuurlijk afhankelijk van de stroom die je erdoorheen trekt.
Waarom niet een gewone silicium gelijkrichter in plaats van een buis?
Of is dat een doodzonde?
Ik heb genoeg buizenradio's gezien met een halfgeleider gelijkrichter er in.
Je hebt het over een EI-102 kern met 2x260volt 0,12A
Dan kom je er toch gemakkelijk? Het staat in je eigen PDF nog wel.
Capacitor input
f = 50 Hz
Utr eff = 2x250 2x350 2x450 V
Rt = 2x150 2x230 2x310 Ohm
I= = 160 150 100 mA
C = 50 50 50 uF
U= = 245 352 497 V
Kijk in de linker kolom.
Jij hebt nog 10V méér per helft, en gebruikt ook nog eens minder stroom. Je zult dus meer dan 255V krijgen.
e: Oh wacht, je wilt minstens 300V. Da's wat anders en gaat niet lukken.
Ik was er al een beetje bang voor. Nou ja, dan wordt het twee solid state diodes ipv buizen. Ze komen vast nog wel eens terecht. Iedereen bedankt voor de reacties.
Mvg, Paul
Je zou ook een kwikdamp gelijkrichter kunnen gebruiken (82,83 of ax50)
daar valt ongeveer 15 volt over.
Maar in deze toepassing is dat misschien een beetje overdreven, moet je wel veel aanpassen, buisvoet, gloeispanning....
Ach, wat een gedoe, een solid state is inderdaad dan wel een betere oplossing.
brrr. Hoe groot is dat ding 20 bij 10 centimeter? 
Het wordt inderdaad solid state, althans in eerste aanleg. De spanningsval over de EZ81 blijkt overigens mee te vallen bij 260v AC houd je schoon zo'n 290 volt DC over, maar dan moet er nog een serieweerstand/smoorspoel vanaf. We gaan gewoon eens wat experimenteren.
Iedereen bedankt voor het meedenken en groet,
Paul
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Mocht je op een Hg gelijkrichter overstappen, bedenk dan wel dat je een vertragingsrealis tussen de buis en de hoogspanning moet plaatsen. De buis moet eerst 2 minuten opwarmen voor eer hoogspanning op mag!!
Een buis , die uit de kast/verpakking komt moet overigens eerst 30 minuten warmdraaien, tot alle kwik op de juiste plaats zit. Daarna geldt het normale regieme.
Het staat wel mooi, zo'n blauw lichtende buis!
@joopv:
Waar heb jij die seleencellen voor hoge spanning vandaan? Ik zoek er ook voor 300V, c.a. 100mA
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (11%)]