Hallo,

Ik heb al heel lang 2 hifi sonobull 10 boxen staan, deze boxen bestaan uit 3 boxjes, en nu werken van een van de boxen de 2 bovendste niet meer, dus de 2 kleinste boxen...
Hier heb ik geprobeerd aan te geven welke draden er lopen naar een van de 2 doden boxen, ook staat er een foto bij van de box zelf. Kan ik gewoon die rode dingen vervangen, en doet hij het dan weer? zo ja, welke moet ik kopen, en wat kost dat...
http://img199.imageshack.us/img199/2832/28082009305.jpg

alvast bedankt!

Bas

Een luidsprekerkast is een kast (box) waar luidsprekers in zitten. Een box met drie boxen er in dat is nogal scheef gezegd.

Maar om je vraag te beantwoorden: de kans is 99% dat de middentoner en tweeter gewoon doorgebrand zijn. Die rode dingen zijn onderdelen van het scheidingsfilter, en die gaat niet (nooit) kapot. De luidsprekertjes zijn in 99% van de gevallen de pineut.

hoe kan dat? ze hebben het altijd gedaan, en de laatste tijd staan mijn boxen op kamervolume... het kan toch niet dat ze tegelijk doorbranden of kamervolume??

Bas

[Bericht gewijzigd door baskeee op (24%)]

Op 27 augustus 2009 23:56:51 schreef baskeee:
hoe kan dat? ze hebben het altijd gedaan, en de laatste tijd staan mijn boxen op kamervolume...

Dat ze het altijd hebben gedaan is mooi, maar geen reden om defect te gaan.

het kan toch niet dat ze tegelijk doorbranden of kamervolume??

Nee, dat kan niet inderdaad. Je hebt geen feestje gegeven toevalig laatst?

Meet de speakertjes door en deze moeten 6 a 7 ohm meten, is het 0 of onderbroken dan zijn ze helaas stuk. En dat gebeurt niet zomaar, er is echt een overbalsting geweest.

Uhm, van dat ohm enzo heb ik geen idee, en nee, ik heb geen feestje gegeven het laatste jaar:P
Is het echt niet mogelijk dat die rode dingen dood zijn? want 2 boxen tegelijkertijd dood lijkt me sterk...???

Bas

2 'rode dingen' tegelijk lijkt mij ook sterk.

Zit de draad niet gewoon ergens los? Niet op die kleine speakertjes misschien, maar aan de andere kant? Soms zit er ook een gloeilampje ergens om de midden en hoge tonen te beschermen, kan ook zijn dat die op is...

Zeg nou gewoon luidsprekers. Boxen die in boxen zitten... ik dacht al weer dat je bedoelde dat allebei de luidsprekerkasten defect waren, maar je hebt het dus nog steeds over de twee luidsprekertjes in 1 van je kasten.

/nee, helaas, ik heb gekeken, geen draadje dat los zit, geen gloeilampje. Hoe kan dit nu, ik snap er niks van

Bas

Koop nu eens een metertje (3 à 6 euro, digitaal). Kun je gelijk je laser eens nameten, wat die nu gebruikt. :)

Van de te meten luidspreker haal je even een draad los (alle twee mag natuurlijk ook).
Zet de meter op de stand "ohms" ( Ω ), je moet nu iets van O.L ofzo in de display zien. Doe de meetpennen tegen elkaar, nu moet je nul ohm aflezen.
Zet de meetpennen op de aansluitingen van de luidspreker. Nu moet je een waarde van, pakweg, tussen de 2 en de 8 ohm zien.
Als het display "oneindig" blijft aangeven dan is de luidspreker kapot.

Dat is niet zo moeilijk;

Je een goed en een defect exemplaar.da's erg handig!!

Maak van de goede eerst een duidelijk schema zodat je later altijd weet hoe het gezeten heeft, let goed op + en - aansluitingen, en/of merk streepjes.

vervang nu een voor een de onderdelen, ik zelf zou beginnen met de luidsprekers zelf, en kijk waneer hij het weer doet.

Zo kun je proberen welke onderdelen defect zijn en nieuw moet bestellen, als je schema af is post hem dan ook even hier, niet vergeten waarden van de condensatoren te vermelden (dat zijn die rode dingen , en die hebben een + en - aansluiting, niet omwisselen !)

Er zit ook nog een spoel in (lijkt op een rollertje plakband :) )

voordat ik zon ding ga kopen, is er wel een andere mogelijkheid?:P?

Bas

Op 28 augustus 2009 12:44:43 schreef baskeee:
voordat ik zon ding ga kopen, is er wel een andere mogelijkheid?:P?

Bas

Ja lees mijn vorige post !

Neem een 1.5V batterij en hou de draadjes rechstreeks tegen de + en -van de speaker aan, de conus moet nu bewegen.

Wil je de speaker eenmalig testen, gebruik een 12V auto accu. Bij rook was de speaker nog goed, nu niet meer, bij geen rook was de speaker al defect. In beide gevallen kun je in de winkel een nieuwe speaker halen.

Wil je de speaker eenmalig testen, gebruik een 12V auto accu. Bij rook was de speaker nog goed, nu niet meer, bij geen rook was de speaker al defect. In beide gevallen kun je in de winkel een nieuwe speaker halen.

http://www.unity.i8i.co.uk/forum/images/smiley_ROFLMAO.gif

Op 28 augustus 2009 13:04:39 schreef Roland van Leusden:
Neem een 1.5V batterij en hou de draadjes rechstreeks tegen de + en -van de speaker aan, de conus moet nu bewegen.

Van die humor hou ik echt:P:P:P

Ik vrees het ergste, er beweegt niks...
Waar kan ik dezelfde speakertjes kopen en wat kost dat ongeveer?

Bas

weet je zeker dat je batterij geladen was of heb je toch die 12 volt gebruikt?

Die condensatoren zijn in dit soort opstellingen nouwelijks kapot te krijgen. Nu heb je het dan geprobeert met een batterijtj, maar zoals men hier zal zeggen ''Meten is Weten'' dus het lijkt mij verstandiger, dat je die 4 euro niet bespaart voor een simpele multimeter, en eens gaat kijken of ze nu werkelijk kapot zijn, door op Ohms te meten. Een multimeter is daarnaast ook altijd handig om te hebben, ook voor andere dingen.

ik ga er morgen eentje halen, maar ik verwacht dat hij dood is, waar kan ik nieuwe speakers kopen en wat kosten ze?

Bas

je kan speakers eigenlijk bij de meeste electroshops wel halen, Mediamarkt heeft ze ook, en je zou ook http://www.baco-army-goods.nl kunnen proberen.

bij Baco ben je waarschijnlijk goedkoper uit, maar zijn ze 2e hands en heb je ze niet direct thuis. Bij Mediamarkt heb je ze nieuw en direct met garantie.

voor een multimeter kun je ook bij Baco teregt, en wat de kosten betreft, verschilt het nogal. Ik zou je zo geen concreet beeld kunnen geven van wat ze kosten, ik naam alleen aan dat het niet zo verrekte duur zijn.

http://www.baco-army-goods.nl/cat_37-1.html Speakers

http://www.baco-army-goods.nl/cat_1-1.html Meetapparatuur

het aanbod veranderd zowat elke week dus houd het in de gaten.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (39%)]

Dick best heeft ook een goedkoop multimeterje.

Je moet natuurlijk wel de originele tweeters zoeken als je ze wilt vervangen, anders kan je beter geheel een nieuwe speakerset nemen...