Mijn trouwe Gould OS300 oscilloscoop heeft het helaas begeven.

Oorzaak is een doorgeslagen 950 volt wikkeling van de voedingstrafo.
Schijnt een kwaaltje van dit merk te zijn. Trafo wordt ook bloedheet.

Heeft iemand toevallig nog een sloper of een trafo liggen die in de buurt komt?

Primair:
230V
secundair:
25V 200mA
6,3V 500mA
210V 100mA
950V 5mA

I.p.v. de 950 volt wikkeling kan natuurlijk ook met een diode multiplier van de 210 volt wikkeling gemaakt worden.
Die is voor de naversnelling bedoeld.

BVHD

als die 950 volt wikkeling apart is gescheiden van de rest van de trafo, of aan de buitenkant van de rest van de wikkelingen ligt, zou je kunnen proberen de wikkeling opnieuw te wikkelen.

Of anders zelf een trafo wikkelen die 950 volt geeft, en die als 2e trafo gebruiken. Ik heb een soort gelijk iets gedaan mijn mijn Tektronics buizenscope.

Die trafo zit dik in de trafolak dus ik weet niet of ik het blikpakket wel zonder schade open krijg.

Ik zal eens een poging wagen. toch niets te verliezen.

Of weet iemand een manier om die lak er af te krijgen?

Thanx voor de tip

Heb met stanleymes en radeermes de buitenste wikkelingen er af weten te pellen: de 6.3 en 950V

Ik heb wat verkleuring gezien op de lak van de 6.3 en 950v wikkeling
Die gloespanning wordt ook via een weerstand aan de -1950V van de kathode gehangen. Daar heeft die overslag kennelijk ook plaatsgevonden.

Met de geschilde wikkelingen weer aan het net gehangen en nu geen knetteren en heet trafoblik meer.

Die 950v sectie was heel dun apehaar en ik vond dat er maar erbarmelijk weinig isolatie tussen de wikkelingen gebruikt was.
Niet zo'n heel mooi gemaakte trafo dus.

Geen wonder dat die Gould trafos dus dit kwaaltje vertonen.
Ik ga proberen of ik de restanden nog tussen het trafoblik kan verwijderen en of ik op zijn minst de 6.3 volt sectie weer kan herstellen.

Het is gelukt met een CCFL invertertje can de BACO en een geschilde trafo plus 22+11 nieuwe windingen om de nieuwe gloeispanning te maken plus een iets hoger spanning om de CCFL te voeden
9,5 volt was precies genoeg om de 950 volt HV te maken.

Ziehier het resultaat met een nu weer werkende scoop.

http://i289.photobucket.com/albums/ll225/PH0MB/Gould%20OS300/IMG_0520.jpg

http://i289.photobucket.com/albums/ll225/PH0MB/Gould%20OS300/IMG_0521.jpg

Gered van de schroothoop dus.

Knap werk !!

Hoeveel stroom kon die inverter leveren? Hoe wist je hoeveel stroom je nog had voor de HV?

Mooi werk inderdaad, hoe krijg je alleen de HV gestabiliseerd? Deze moet namelijk best wel stabiel zijn omdat anders je beeld kan krimpen/uitzetten naar gelang van de helderheid.

Ik heb gewoon direct de secundaire wikkeling van de CCFL inverter direct aan de gelijkrichting/verdubbelaar gehangen van de scoop.
Dus waar normaal ook de gewone trafowikkeling van 950V aan hing.
De frequentie is weliswaar wel wat hoger dan 50Hz, maar dat maakte voor die gelijkrichter diodes kennelijk niet veel uit.

De stabilisatie zit ook verderop in de voedingschakeling van de scoop zelf

Het verbruikt niet zoveel stroom, het is eigenlijk alleen maar grotendeels voor de naversnelling en de stroom op de KSB kathode.

in de ordegroote van 2-3 mA. Schakeling trekt ongeveer 240 mA
Bij 9,5 volt in ongeveer 950 Volt uit. eerst getest met labvoeding.

Voor het schema zie: http://bama.edebris.com/download/gould/os300/Gould_OS300.pdf

Op 14 september 2009 13:38:53 schreef MaBerY:
De frequentie is weliswaar wel wat hoger dan 50Hz, maar dat maakte voor die gelijkrichter diodes kennelijk niet veel uit.

Als ze niet heet worden gaat het prima.