hallo audio techneuten,

Ik heb een probleem met de pioneer receiver vsx-609rds,

het zit namelijk zo, als je de volume harder wil doen functioneerd hij niet zoals hij moet functioneren. Hij gaat dan gek doen ( weer harder, weer zachter etc) Met een afstandbediening gaat het wel gewoon goed, de receiver heeft een doordraai knop ( er is een naam voor, maar ben hem even kwijt)

Wie kan me helpen?

Bedankt alvast!

rotary-encoder is de naam van de draaiknop

Vaak kun je zonder probleem een nieuwe rotary encoder kopen. Heb hem zelf ook wel eens van een sony versterker vervangen. Op de één of andere manier gaan ze vaak stuk (slecht functioneren).

Stroom door de IR transmit-ledjes van de rotary encoder een beetje opvoeren.

@toca, ik zal kijken of je die ook radiobbb.nl kunt bestellen

@joop, hoe bedoel je dat precies??

zou het niet simpelweg een potmeter kunnen zijn waarvan de contacten zijn geoxideerd? De TS verteld namelijk dat het geluid harder en zachter wordt. Of zou het niet kunnen dat de potmeter gewoon ral is?

Ik denk niet dat het een potmeter is. Met rotary encoders komt dit vaak voor. Mn MP3 speler heeft er ook last van. Heel lastig door een menu navigeren. Dan ga je naar links en dan doet ie soms een stap naar rechts of zo. Lastige dingen.

er zit een schakelaar in met een functie waar hij kijkt naar welke kant je draait , als deze knop vuil is ziet hij niet wat er gebeurd en doet vanalles , ik heb er vaker de schakelaar afgesoldeerd en open gemaakt en dan contacten verbogen , en werkt dan weer prima .