Goedenavond allen,

allereerst zal ik mij even voorstellen, ik ben nieuw hier namenlijk

mijn naam is niels de jong en ben van beroep automonteur.

ik heb een auto gekocht waar een toerenteller in zit maar daar heb ik nu een andere motor erin gezet waar ik maar 1 bobine in heb zitten bij de vorige motor zaten 2 bobines.

wat er nu dus gebeurt is dat als ik mijn toerental signaal aansluit dat ik 2 keer zoveel toeren op de teller heb.

ik heb hier en daar gelezen dan ik dit op kan lossen met een pulsdeler maar heeft iemand hier een idee hoe ik die kan maken?
ik ben niet nog nooit zoveel met electronica qua printjes en weerstanden e.d. bezig geweest maar het lijkt mij zeer interesant om eens zoiets te gaan proberen te maken en als het uiteindelijk dan ook nog werkt zal ik zeker weten apetrots zijn.

dus ik zou het zeer waarderen als iemand mij hiermee zou kunnen en willen helpen

met vriendelijke groet,

Niels de Jong

je zou het inderdaad zeer makkelijk kunnen doen met een pulsdeler.

op deze website staan 6 manieren hoe je het kloksignaal kunt delen.

http://www.articlegems.co.uk/electronics/appendices/a1.php

Kun je het niet gewoon instellen in de toerenteller? Danwel met een schakelaar, dip-switch of potmeter? Zelfs als het een 'af fabriek' toerenteller is, wil die electronica nog wel eens 'universeel' zijn.

Anders inderdaad een tweedeler. Echter, daar komt mogelijk nog wel wat meer bij kijken als je rechtstreeks vanaf de bobine aftakt (daar staan best vervelende spanningen zo her en der).

misschien staat er ergens een productcode op de teller dat zou handig zijn voor info te kunnen geven.

alvast bedankt voor de info en snelle reactie's

ik zal de toerenteller eens goed bekijken of er iets af te stellen is.

ik heb ook ergens gelezen dat je een weerstand door een potmetertje kan vervangen om de schaalverdeling van de toerenteller kan wijzigen maar weet niet of dit mogelijk is.

zodra ik weer iets weet, horen jullie van mij

Hallo.