Goedenavond allen,

allereerst zal ik mij even voorstellen, ik ben nieuw hier namenlijk

mijn naam is niels de jong en ben van beroep automonteur.

ik heb een auto gekocht waar een toerenteller in zit maar daar heb ik nu een andere motor erin gezet waar ik maar 1 bobine in heb zitten bij de vorige motor zaten 2 bobines.

wat er nu dus gebeurt is dat als ik mijn toerental signaal aansluit dat ik 2 keer zoveel toeren op de teller heb.

ik heb hier en daar gelezen dan ik dit op kan lossen met een pulsdeler maar heeft iemand hier een idee hoe ik die kan maken?
ik ben niet nog nooit zoveel met electronica qua printjes en weerstanden e.d. bezig geweest maar het lijkt mij zeer interesant om eens zoiets te gaan proberen te maken en als het uiteindelijk dan ook nog werkt zal ik zeker weten apetrots zijn.

dus ik zou het zeer waarderen als iemand mij hiermee zou kunnen en willen helpen

met vriendelijke groet,

Niels de Jong

je zou het inderdaad zeer makkelijk kunnen doen met een pulsdeler.

op deze website staan 6 manieren hoe je het kloksignaal kunt delen.

http://www.articlegems.co.uk/electronics/appendices/a1.php

Kun je het niet gewoon instellen in de toerenteller? Danwel met een schakelaar, dip-switch of potmeter? Zelfs als het een 'af fabriek' toerenteller is, wil die electronica nog wel eens 'universeel' zijn.

Anders inderdaad een tweedeler. Echter, daar komt mogelijk nog wel wat meer bij kijken als je rechtstreeks vanaf de bobine aftakt (daar staan best vervelende spanningen zo her en der).

misschien staat er ergens een productcode op de teller dat zou handig zijn voor info te kunnen geven.

alvast bedankt voor de info en snelle reactie's

ik zal de toerenteller eens goed bekijken of er iets af te stellen is.

ik heb ook ergens gelezen dat je een weerstand door een potmetertje kan vervangen om de schaalverdeling van de toerenteller kan wijzigen maar weet niet of dit mogelijk is.

zodra ik weer iets weet, horen jullie van mij

Hallo.

Kan je hem niet op de W aansluiting van je dynamo zetten.

Op 1 september 2009 20:02:26 schreef nsdj:
ik heb een auto gekocht waar een toerenteller in zit maar daar heb ik nu een andere motor erin gezet waar ik maar 1 bobine in heb zitten bij de vorige motor zaten 2 bobines.

Beetje offtopic, maar ik ben razend nieuwsgierig welk motorblok er nu 2 bobines heeft....
Wat is het merk/type auto?
En kun je de shift-toets ook gebruiken om hier en daar een hoofdletter te typen?

De w van de dynamo daat niet werken omdat dat een sinus signaal is en geen blok signaal.

Ik zal wat meer om de hoofdletters denken.

Het gaat om een Renault Megane waar voorheen een 1.6E blok inzat dit heeft 2 bobine's op het kleppendeksel zitten, de vonk gaat per 2 cilinders.
Het blok wat er nu in zit is van een Renault 19 1.8 16v die heeft nog gewoon 1 bobine dit z'n vonk naar een verdeelkap stuurt en daarna naar de bougie's. de 1.6E motor heeft geen verdeelkap meer.

Ik heb vanavond de toerenteller even uit het dashboard gehaald en heb even gekeken of er ook potmetertjes op zitten maar dat is niet het geval. Ook staan er weinig nummers op, alleen op het ic'tje. ik denk toch dat het op een pulsdeler uitdraait.

Heeft iemand een idee hoe ik zo'n pulsdeler kan maken en dit ook om kan gaan met het grillige signaal van de bobine.

alvast bedankt voor het meedenken.

greetz, Niels

je kunt proberen om de ingang van de toerenteller een paar keer om 2 bougiekabels te winden ?

werd die toerenteller niet gestuurd vanuit de ECU ?

singnaaal bruikbaar maken kan met een paar weerstanden (evt C-tje) en een zener, schema heb ik eens gepost.

evt. benzineinjector signaal(en) mis/gebruiken ?

Post eens wat foto's van het inwendige van die toerenteller. De meeste analoge meuk is vrij eenvoudig aan te passen...

Andere insteek: is er geen teller die bij dit blok hoort en die ook in je dashboard past te vinden?

Toevallig kwam ik op m'n werk een kastje tegen van vdo die een input signaal nodig heeft of een sinussignaal of een pulssignaal.
Dan kun je kiezen hoeveel keer het output signaal gedeeld moet worden.

Je kunt dan ook kiezen wat voor output signaal je nodig hebt een puls of een sinussignaal

Ik ben zeer benieuwd of dit gaat werken, ik laat het jullie weten.

In ieder geval hartelijk bedankt voor het meedenken zover.

Met vriendelijke groet, Niels de Jong