hallo,
ik wil 2 woofers kopen, 2500 watts rms, 5000 wat max
maar hoe zwaar moet mijn versterker dan zijn?
moet ik een versterker van 4500watt ofzo dan kopen?
iemand hulp?
mvg kristof
benleentje
Golden Member
2 x 2500W is dan 5000W RMS. Als de versterker iets minder kan leveren is dat minder erg dan als de versterker te veel kan leveren. Wordt in elk geval een pittige versterker.
ja, ik hoop dat ik ergens een 2de handsje vind, want ben niet van plan om even 600 €voor zo een versterker te geven:p
bedankt
beertje_01
My Tube is bigger then yours
Op 2 september 2009 17:15:45 schreef benleentje:
2 x 2500W is dan 5000W RMS. Als de versterker iets minder kan leveren is dat minder erg dan als de versterker te veel kan leveren. Wordt in elk geval een pittige versterker.
Zo eenvoudig is het helaas niet.
voor 2500w rms heb je toch graag een versterker van 3000w rms
maar:
1)vermogen is continu en niet rms spannign en stroom is RMS
2)ik ken geen enkele speaker die dat af kan tenzij ene van mtx dacht die alles behalve een deftig rendement heeft of tenzij een ZEER zware PA speaker alhoewel dat toch ergens bij 1500w ophoud. je kan zwaardere boksen maken door serie en parallel combinatie dat is waar.
3)wat is je bedoeling?
ja sorry het gaat over auto versterker en woofer
hier zijn de specifiacties van de woofers (het zijn er 2)
15"/38 cm SPL-Woofer, 5000 Watt max, 2500W RMS vermogen
drievoudig opgebouwde Strontium Ferrit-Magnet (gewicht 9
kg!), 3.5 dubbelspoels, met 2 x 2 Ohm, 4-Lagen gewikkeld,
deze woofer functioneerd optimaal in een bassreflex - box ,
maar Bandpass- of gesloten kist kan ook gebruikt worden.
dus welke versterker heb ik nu nodig?
mijn bedoeling is, om deze woofers, op hun kunnen te laten spelen, niet dat ik 500wat lever, door woofers die 5000watt aankunnen.
mvg kristof
[Bericht gewijzigd door thomas1234 op (12%)]
2,5kw vermogen kan geen enkele alternator in 'n auto aan. In het gunstigste geval heb je 'n dieselmotor met een alternator van 'n A of 100, en da's 1200w, en dan moet je motor, lichten etc ook nog wat hebben...
Zelfs uit je stopcontact komt niet meer dan 3,6kw.
Het vermogen van je versterker doet er niet zoveel toe, zolang je per kanaal maar niet te ver boven de 2,5kw komt.
Dus koop goeie speakers met goed rendement enzo, zoek 'n serieuze autoversterker van 2x 100 echte W's en blaas jezelf op die manier doof 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 2 september 2009 19:06:17 schreef Ledlover:
2,5kw vermogen kan geen enkele alternator in 'n auto aan. In het gunstigste geval heb je 'n dieselmotor met een alternator van 'n A of 100, en da's 1200w, en dan moet je motor, lichten etc ook nog wat hebben...
Zelfs uit je stopcontact komt niet meer dan 3,6kw.
Het vermogen van je versterker doet er niet zoveel toe, zolang je per kanaal maar niet te ver boven de 2,5kw komt.
doof
een dynamo van een huidige auto zit al vlug aan 140 amp , en een autoampli levert de 2500 watt nooit continu , midden en hoogtoon trekt niks , alleen de lage tonen . maar bij gebruik op vol vermogen op stationair zal hij afslaan want dan is zo'n piek erg veel .
en draait de motor niet , zal hij al vlug niet meer starten . maar wel een leuke show als je de koplampen aan hebt , meedimmen op de muziek .
bij mij werkt het nogtans perfect met mn 1100watt versterken, kan ik zelfs half uurtje laten spelen, zonder dat de motor draait, endan kan ik hem nog starten
is er dan geen enkele mogelijkheid, om deze installatie te laten werken?
mvg kristof
edit: ja sorry, logisch dat het werkt, ik kan 1200watt nemen (wel met mn auto'tje van 16 jaar oud:)
[Bericht gewijzigd door thomas1234 op (17%)]
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Elke versterker is geschikt voor die speakers. Het ligt er maar aan hoe hard het moet spelen. Met 2x 10 watt komt er al best wat herrie uit hoor! Met 10 kiloWatt erop zit je aan zo'n 130 dB in het vrije veld. In een auto gaat dat richting de 150 dB. Daar ga je letterlijk dood aan.
Er zijn wel versterkers die 4 tot 6 KW kunnen leveren maar de voeding daarvan is geen kabeltje naar je accu.
JBL heeft een reeks versterkers die door Crown zijn ontworpen.
Maar zonder lading extra accu's heb je er werkelijk niets aan.
Wil je gewoon naar een stevig stukje muziek luisteren of moeten er wedstrijden gewonnen worden?
benleentje
Golden Member
Op 2 september 2009 20:02:11 schreef Fuzzbass:
Elke versterker is geschikt voor die speakers. Het ligt er maar aan hoe hard het moet spelen. Met 2x 10 watt komt er al best wat herrie uit hoor! Met 10 kiloWatt erop zit je aan zo'n 130 dB in het vrije veld. In een auto gaat dat richting de 150 dB. Daar ga je letterlijk dood aan.
Dat kan nog wel eens tegen vallen met zulke zware woofers. Mijn 500W RMS woofer begon pas te bewegen volgens de specs bij 2W.
http://www.cerwinvegamobile.com/s2000_1.html
Deze levert 1600W continu.
en een autoampli levert de 2500 watt nooit continu
Als je deze woofer er op aansluit moet het dat vermogen ook continu leveren. En die dingen kunnen dat. Net zoals een MIG lasapparaat ook 450A continu doet.
Op 2 september 2009 21:39:14 schreef benleentje:
Dat kan nog wel eens tegen vallen met zulke zware woofers. Mijn 500W RMS woofer begon pas te bewegen volgens de specs bij 2W.
Wat wil je nu zeggen?? Dat het klopt dat veel minder vermogen ook prima werkt, of dat een speaker pas begint te werken bij het opgegeven Continu vermogen?
Als een speaker niets doet bij een laag vermogen dan is deze speaker defect.
Als je deze woofer er op aansluit moet het dat vermogen ook continu leveren. En die dingen kunnen dat. Net zoals een MIG lasapparaat ook 450A continu doet.
Er bestaan ook PMPO waarden, gemeten met alle winden mee vermenigdvuldigd met de leeftijd van je tante. Ik zeg niet dat deze versterker dat heeft maar er is genoeg brol met grote waarden op de behuizing geprint.
benleentje
Golden Member
Er is zeker genoeg brol. Maar technisch is het mogelijk om dergelijke versterkers te bouwen en ze bestaan ook. Dat je dan je kofferbak vol moet proppen met 100 accu's is een ander verhaal.
Ik wil zeggen dat dergelijk grote woofers een minimum vermogen hebben vanwaar pas beweging van de conus mogelijk is. De ophanging is zo stug dat minder vermogen enkel in warmte wordt omgezet maar niet in beweging.
thawebman
als je maar genoeg kracht zet gaat alles stuk http://www.thortech.nl/
5 kw amp voor onder 600 eurie
dat vind ik grappig
owja heb je een kracht 32 in je auto?
en even down to earth...
is 2 x 2.5 KW niet een beetje overtrokken? voor in een auto
lijkt me niet dat je een achterbak feesttent pa wilt bouwen?
Op 2 september 2009 22:44:00 schreef benleentje:
Ik wil zeggen dat dergelijk grote woofers een minimum vermogen hebben vanwaar pas beweging van de conus mogelijk is. De ophanging is zo stug dat minder vermogen enkel in warmte wordt omgezet maar niet in beweging.
Dan heb je echt een kapotte speaker, een conus hoeft niet zichtbaar uit te slaan om geluid te produceren.
Dat zou betekenen dat bij zacht geluid de bass speaker uitvalt, ik geloof daar geen hol van.
Bij dit soort grote vermogens speakers is het ook vaak een laag rendement, waardoor het helemaal niet effectief is om dit soort woofers te hebben.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
@benleentje: da's dan een knap slechte of versleten speaker, dat hij niet eens in beweging komt beneden een bepaald vermogen. Zelfs de grootste rommelspeakers hebben een VRIJ opgehangen konus, hoe zwaar die ook is, hoe stug hij ook is opgehangen, bij 1 microvolt beweegte-ie al! Dat jij het niet kunt horen, wil niet zeggen dat er geen geluid uit komt.
beertje_01
My Tube is bigger then yours
misschien even de vraag wat het rendement is van die speaker?
er zijn PA speakers die tegen de 100db/w/m gaan en bij hoornkasten heb ik toch al eens 105db/w/m gezien (correct me als ik verkeerd ben)
Kan best zijn dat je speakertje misschien maar 82db/w/m heeft en daardoor ook de reden dat er wat begint uit te komen bij 2w.
nu even rekenen
Bij die deftige PA speaker heb je het volgende:
1w => 100db
2w => 103db
4w => 106db
8w => 109db
16w => 112db
32w => 115db
64w => 118db
128w => 121db
256w => 124db
512w => 127db
1024w => 130db
2048w => 133db
Bij die andere speaker heb je dit
1w => 82db
2w => 85db
4w => 88db
8w => 91db
16w => 94db
32w => 97db
64w => 100db (die PA speaker doet dit al bij slechts 1w!)
128w => 103db
256w => 106db
512w => 109db
1024 => 112db
2048w => 115db (das bijna 20db verschil met de PA speaker!)
geeft je een idee waarom rendement meer doet dan vermogen.
Ik ging er nu vanuit dat je een barslecht rendement hebt van 82db wat wel eens best zou kunnen met een zware ophanging en dergelijke.
Als je speakers 2500Wrms zijn kan je beter een versterker pakken die wat meer vermogen kan leveren.
zodat de speakers een niet vervormt signaal krijgen, of je moet de versterker zo afstellen dat ze het gewoon nooit kunnen krijgen dan kan je ook met minder vermogen spelen.
verder zijn er voor audio in de auto 10tallen subs te krijgen voor zulke vermogens en ook versterkers!
Ze zijn alleen niet goedkoop, en je moet ook de nodige accu's en bekabeling aanschaffen wil je dit werkend krijgen en houden
.
Zelf had ik met 5kWrms op 2 subs in me auto dit stond aangesloten op 1 accu(northstar) die achterin de auto stond, en dit is vergeleken met anderen nog weinig
.
Maar ik ben er mee aan het stoppen omdat het in een normale auto overkill is, echt alles breekt en scheurt af met zulke vermogens!
Vaak worden versterkers met zulke vermogens puur voor SPL doeleinden gebruikt!
Je ziet dan ook vaak een oud klein busje/autotje welke compleet vol zit met hout en staal om hem heel te houden.
De hele bodem zit natuurlijk ook vol met accu's en kabels.
Maar voor 600 euro krijg je met heel veel geluk een 5kWrms versterker(reken er maar niet op), Toch ben je dan nog is 600 kwijt voor bekabeling accu's ed.
Voor veel minder geld kan je ook leuke subs en een leuke versterker halen die ook snel 135+dB(op de thermlab) halen dit scheelt je een bak met geld!
Wil je toch 140+dB gaan spelen ga dan maar vast sparen.
Op 2 september 2009 22:44:00 schreef benleentje:
Dus van de sinus hoor je alleen de topjes. Dat levert natuurlijk een gruwelijke vervorming, en vooral IM vervorming, op.
Eh, hoewel.. dat hoor je met de soort 'muziek' waarvoor het systeem bedoeld is natuurlijk toch niet. Mijn fout.
:)
hadv
Just find out what you like and let it kill you
@beertje. Klopt best wel. Ik heb ooit Electro Voice 12 inch speakers gehad (worden ook in gitaarkasten gebruikt). Rendement 101 db/ 1w / 1m.
Hoorns (midden en hoog) kunnen inderdaad makkelijk over de 100 db komen.
Eerlijk gezegd schiet ik altijd vreselijk in de lach van die onbesuisde vermogens in auto's. Net als anderen hier al vertelden, met zulke vermogens in zo'n kleine ruimte ... dat overleven je trommelvliezen niet.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
En dergelijke vermogens en een hele lage frequenties, schijnt ook niet zo heel best voor de organen te zijn.
benleentje
Golden Member
Dan zal ik me wel vergist hebben. Dacht zoiets gelezen te hebben.
Een auto is in beweging en als de weg hobbelig is lijkt me dat de woofer daar niet op mag reageren terwijl een speaker in de huiskamer normaal niet beweegt. IS het daarom niet dat auto speakers een stuggere ophanging hebben?
Nee, de T/S parameters zijn zo gemaakt dat de woofers in een zeer kleine gesloten kast kunnen worden gebruikt of sommige zijn Free-air.
Heeft niets met hobbelige wegen te maken, waar lees jij deze onzin?
Echte PA speakers met meer rendement hebben een redelijk grote kast nodig en hebben nou eenmaal geen sub bereik, alles heeft zijn compromissen helaas.
Zelf heb ik een 12" raveland speaker van 70 euro (Met de belangrijke T/S parameters) in een op maat gemaakte kist zitten.
90dB/watt/meter, niet veel maar het gaat veel lager dan mijn RCF 15" zelfbouw PA subs en beukt prima. zeker voor het geld.
Je hoeft echt geen 2 15" speakers in je auto als je alleen een beetje wilt beuken.
benleentje
Golden Member
Heeft niets met hobbelige wegen te maken, waar lees jij deze onzin?
Nergens gelezen. Ik bedacht me enkel waarom ze een zwaardere ophanging hebben en dacht in die richting.