Transfo wordt heet

Hoi,

Ik heb een heel tijdje geleden een transformator gekocht voor een project.

op kenteken staan volgende gegevens:

PR = 220V 50-60 Hz
S = 2 X 15V 2 x 2.4A
72 VA

Heb hem nu al een paar dagen insteken en het valt me op dat de transformator serieus warm word, ik kan er maar een paar seconden mijn hand op leggen. Doorgaans staat het apparaat in standby en verbruikt het maar iets van 45mA @ 15V AC. Het ijzer word warm, de wikkelingen niet. Nu heb ik weinig ervaring of dit normaal is, maar ga de houten montage plaat al eens vervangen door een aluminium plaat.

Wat is jou idee hier over?

MVG

Ojeke

Uit je 2x15V maak ik op dat hij secundair 2 wikkelingen heeft, heb je deze serie of parallel gezet? Zo ja, dan zou ik zeggen dat je dit niet goed heb gedaan.

Hoi,

Ja heeft 2 secundaire wikkelingen.

Deze heb ik parallel geplaatst. Had toch op de aansluitingen gelet meen ik. Ik heb het volgende gedaan:

stel dat S1A en S1B een spoel is en S2A en S2B een spoel is

- Heb ik eerst S1A verbonden met S2A.
- Spanning opgezet
- Gemeten tussen S1B en S2B, was bijna 0V, pak dat het 0,01V ofzo was.
- S1B met S2B verbonden

Stel dat ik ze nu toch verkeerd verbonden zou hebben, dan zitten mijn aansluitingen toch in tegen fase, en zou ik ongeveer 0 V moeten meten, en toch zeker geen 50W uit de transformator kunnen trekken zoals ik soms doe.

Doe ik iets mis?

Je kan een aantal dingen doen:

- De stroom door iedere secundaire wikkeling meten

- De stroom door de primaire wikkeling meten.

- Punt 2 herhalen als de secundaire wikkelingen zijn losgekoppeld.
Bekijk dan ook meteen eens of de boel niet toevallig heet wordt.

Heb je een foto van hoe de trafo gemonteerd zit?
Kan het niet toevallig zo zijn dat er een bout of iets van metaal als extra wikkeling dienst doet?

Ik heb zoeits eens meegemaakt met een grote scheidingstrafo. Men had hier een aantal U-stukken gebruikt om de trafo te bevestigen.
Deze bouten waren aan het einde bevestigd op een metalen plaat. Elektrisch gezien was dit echter geen bevestiging, maar een dikke kortgesloten wikkeling. Welke bij het aanzetten van de trafo een prachtige oranje gloed gaf!

Als ik jou verhaal zo lees staan de wikkelingen niet parallel maar in serie..

zonder prutsen kom je nergens!

Een krap bemeten 220 V trafo op 230V kan warm worden door de te hoge spanning op de primaire. Als bij jou de netspanning ook nog eens aan de hoge kant is...
Je zou eens kunnen meten hoe hoog de spanning op de primaire precies is.

Kan ik wel stroomen meten, moet ik dan geen rekening houden met de cos?

hier is een foto van transfo, heb net een aansluiting los gedaan om te kijken of hij warm loopt.

http://www.uploadarchief.net/files/download/image_00118.jpg

MVG

Ojeke

Frederick E. Terman

Honourable Member

Je hebt de wikkelingen correct parallel gezet.

Het klinkt inderdaad als kernverzadiging, vooral als je zeker weet dat het vooral het ijzer is dat warm wordt, en niet het koper.

Gek genoeg zou je dan, behalve door de wat te hoge primaire spanning, vooral in verzadiging komen doordat er bijna geen secundair verbruik is. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Hoi,

Kan ik hier iets aan doen, kan dit kwaad (buiten de extra verliezen)?

MVG

Ojeke

Het lijkt mij toch dat als je twee wikkelingen parallel zet en er is ook maar een klein spanningsverschil (en dat zal altijd wel), dat er dan meteen relatief grote stromen gaan lopen. Het lijkt mij sterk dat die trafo nog warm wordt nadat de parallelschakeling is opgeheven.
Is parallelschakelen na gelijkrichting een optie?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Die stroom zou gemakkelijk te meten zijn: maak de S1B en S2B weer van elkaar los, en zet er een ampèremeter tussen.

Toch wed ik dat die stroom ongeveer nul is. Tenslotte zijn de twee wikkelingen evenveel windingen groot.
Als dat niet zo zou zijn, zou je een verschil van één winding of meer moeten hebben (je kunt geen déél van een winding meer of minder hebben).
Als de trafo 10 windingen per volt heeft, zou een verschil van 1 winding al meteen 100mV verschil te zien geven. Maar zo'n verschil was er niet.
En 10 wpm is nog rijkelijk hoog (de primaire zou dan 2200 windingen hebben). Als de wpm lager is, maakt één winding zelfs nog meer verschil.

Enfin, de test is rap gedaan; het zal toch de moeite zijn dit even te controleren.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Shiptronic

Overleden

na beter te lezen blijkt dat ik onzin heb gepost :(

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 8 september 2009 16:35:10 (72%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 8 september 2009 10:01:11 schreef ojeke:
... Het ijzer word warm, de wikkelingen niet...

Er is niks mis met jouw aansluitingen. Bij een verschil in de secundaire wikkelingen zouden de wikkelingen opwarmen, niet het blik.

Het opwarmen is puur te wijten aan wervelstromen in het blikpakket. Waarschijnlijk is het pakket dichtgelast, waardoor de ijzerverliezen erg hoog liggen. Er valt jammer genoeg weinig aan te doen.

[Bericht gewijzigd door Sparkz op 8 september 2009 18:25:30 (36%)

Tradities en regels zijn er om te breken. Orde niet.

Zie nu pas jouw foto! Het zou best kunnen dat de montagevoet voor alle ellende zorgt!
En dit is geen onzin: De boutjes die door de trafo zitten en waarmee de montagevoet aan de trafo gemonteerd is, moeten geïsoleerd zijn van het blikpakket EN van de montagevoet. Anders zorg je voor een kortsluiting voor de wervelstromen waardoor het pakket opwarmt.

De reden waarom de trafokern uit zoveel gelakte siliciumstalen plaatjes bestaat, is precies om te vermijden dat die stromen van hot naar her kunnen vloeien, met de gekende gevolgen.

Tradities en regels zijn er om te breken. Orde niet.

De kern van een trafo is gelammeleerd (plaatjes) om wervelstromen tegen te gaan. Door wervelstromen word je transformator warm, en kan zelfs zo warm worden dat de transformator verbrand.

Ik denk dat de trafo gewoon verzadigd is.
Gebeurd wel vaker bij transformatoren die secundair niet of nauwelijks belast worden.

Hoi,

elektrische in orde dus. Het blik pakket is aan de zijkanten vast gelast met 2 naden (1 aan elke kant). De montage voet zat er zo bij. Er af halen en iets plastiek's zoeken?

MVG

Ojeke

Sparkz bedoelde dat de bouten die door de kern van de trafo gaan geïsoleerd moeten zitten. Dit kun je met je ohm meter gewoon meten. Je kern bestaat uit allemaal plaatjes die tegenelkaar "geplakt" zijn. Deze plaatjes hebben geen contact met elkaar. Sparkz denkt dat mischien door de bouten die dwars door de kern heen gaan de plaatjes aan elkaar doorverbonden worden. Dit mag absoluut niet.

Je zou dit even kunnen nameten met je multimeter, maar ik heb mijn twijfels of dit het wel is.

Variac voor trafo hangen en kijken of je bij 200V een veel minder warme trafo hebt.

Op 8 september 2009 18:26:00 schreef Sparkz:
Zie nu pas jouw foto! Het zou best kunnen dat de montagevoet voor alle ellende zorgt!
En dit is geen onzin: De boutjes die door de trafo zitten en waarmee de montagevoet aan de trafo gemonteerd is, moeten geïsoleerd zijn van het blikpakket EN van de montagevoet.

Ik denk dat je volledig gelijk hebt! Ik verwacht dit ook. Ik heb pas nog een 3fase trafo uit een antieke stalen kast gesloopt en daar zaten bevestigings bussen (met inwendige draad) die de voet isoleerde van de montage plaat.
Kortom voet eraf en even los (geisoleerd) op tafel leggen en kijken of de trafo nog steeds warm wordt.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

In alle gevallen zou je minder warmte hebben.

1. Doordat je kern eventueel niet verzadigd meer raakt zodat er minder wervelstromen onstaan.

2. Doordat je zowiezo minder energie toevoerd aan je trafo zal de trafo minder warm worden.

Wat henri62 schrijft zou je wel kunnen doen om er achter te komen.

[Bericht gewijzigd door zwembroek op 8 september 2009 19:52:49 (13%)

Hoi, ga ik mee proberen.

Maar zoals ik net zei, zijn de stalen plaatjes aan elkaar gelast door 2 lasnaden aan de zijkant. Is dit dan niet hetzelfde als een bout door de kern?

MVG

Sine

Moderator

Windingen van een onbekende trafo niet direct paralellen, enkele mV verschil kan voor flinke stromen zorgen.

de truuk daarbij is twee gelijkrichters te gebruiken en de uitgangen daarvan parallel te zetten.

kan, maar TS heeft het erover dat zijn windingen niet warm worden, maar de kern.

Over de las heb ik geen idee. Lijkt me stug dat ze hier bij de ontwikkeling van de trafo niet over nagedacht hebben.

sorry dubbel post

[Bericht gewijzigd door zwembroek op 8 september 2009 20:10:20 (91%)

Op 8 september 2009 16:17:09 schreef Frederick E. Terman:
Als dat niet zo zou zijn, zou je een verschil van één winding of meer moeten hebben (je kunt geen déél van een winding meer of minder hebben).

Misschien dat mijn kennis te beperkt is, maar ik zie niet in waarom je niet een halve winding op een transformator zou kunnen aanleggen.

Volgens mij word er bedoeld dat je altijd helemaal rond moet om weer bij je aansluiting te komen, wil je wel een halve wikkeling maken dan komt deze aan de verkeerde kant van je trafo weer naar buiten.