Hoi,

Heb net geprobeerd de voet er af te krijgen, maar dit lukt niet met geen enkel geweld. De bout en moer waren helemaal overgoten met vernis (denk ik) heb de bouten er toch af gekregen. De moeren krijg ik niet uit het blik paket, en de voet waar de moeren eerst op zaten zit nog steeds vast aan het blik pakket (door vernis)

Ik denk dat het zo gewoon gaat moeten blijven.

Mvg

Ojeke

Op 8 september 2009 19:04:17 schreef ojeke:... Het blik pakket is aan de zijkanten vast gelast met 2 naden (1 aan elke kant). De montage voet zat er zo bij. ...

De lasnaden had ik niet gezien op de foto, maar ze liggen wel degelijk aan de basis van de opwarming. Dan ik vrees dat je eraan bent voor de moeite. Ik was van mening dat je de montagevoet eigenhandig had gemonteerd. (Misschien moet ik toch maar eens naar de opticien...:-()

...sorry for getting your hopes up...

Op 8 september 2009 20:10:53 schreef bobo1on1:
[...]

Misschien dat mijn kennis te beperkt is, maar ik zie niet in waarom je niet een halve winding op een transformator zou kunnen aanleggen.

Ik zei ook niet dat je geen halve windingen kunt leggen. :)
Ik zei dat je niet een deel van een winding verschil kunt hebben. Zie de uitleg van @zwembroek.

Verder lijkt het inderdaad op ijzerverliezen door 1) constructie, maar ook 2) kleine belasting en 3) hogere netspanning.

Op 8 september 2009 21:13:44 schreef Sparkz:
[...] De lasnaden had ik niet gezien op de foto, maar ze liggen wel degelijk aan de basis van de opwarming. Dan ik vrees dat je eraan bent voor de moeite. Ik was van mening dat je de montagevoet eigenhandig had gemonteerd. (Misschien moet ik toch maar eens naar de opticien...:-()

...sorry for getting your hopes up...

Haha, maakt niet uit hoor ;-), nu weet ik in ieder geval van wat het is.

Ik wil iedereen bedanken voor zijn/haar inbreng

Ojeke

Euhm...die lasnaden zitten die er niet orgineel in?
Of heb je er zelf aan zitten lassen? (volgens mij gaat dat niet eens)

Na net even gekeken te hebben heb ik ook trafo's liggen die op de hoeken gelast zijn. tenminste zo ziet het eruit.
Maar deze trafo's werken wel goed.

Ik geloof niet dat het in die lasnaden zit!

Als je alle plaatjes aan één kant aan elkaar last, heb je nog steeds geen wervelstroom, dat klopt.

Ok, dan is dat dus niet het probleem, dan ga ik namiddag toch nog eens proberen de voet er af te halen.

Dat is veel sloopwerk en misschien voor niets... Heb je de andere suggesties al geprobeerd? Testen of de trafo in verzadiging gaat door te kijken naar de opwarming als je de spanning 10V reduceert? Door de trafo secundair met een lampje te belasten zodat hij wat te doen heeft?

het venijn van de voet zou trouwens in kortsluiting liggen, dus zelfs als je besluit om het daar te zoeken, hoef je alleen maar 2 moeren eraf te draaien.

Ok, daar heb je een punt, zal nu eens de transfo belasten met een weerstand van 470 ohm, als het dat niet is kan ik naar mijn nonkel rijden vannavond, die heeft zo een draai transformator (even naam kwijt)

MVG

Ojeke

Een verzadiging van de kern veroorzaakt nu juist koper verliezen omdat de inductie bij verzadiging tot vrijwel nul gereduceerd wordt. De impedantie van de wikkeling wordt dan vrijwel gelijk aan de ohmse weerstand waardoor de wikkeling in rook op gaat.

Het probleem kan ook komen door een hysterese verliezen van het kern materiaal, dat is namelijk ook een veroorzaker (behalve de Eddy-current loss = wervel in het blik pakket waar we het hier al over gehad hebben).
Een hoger voltage kan wel van invloed zijn op de vorm van de hysteresis loop (groter worden kwa oppervalk) maar ik twijfel of dat de grootste oorzaak is.

Op 9 september 2009 13:19:01 schreef ojeke:
draai transformator

Een variac noemt men zoiets.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (11%)]

Idd, een variac was het woord.

Nu ik er een constante load heb ophangen van ongeveer 80mA word hij al een pak minder warm.

Dan zal het inderdaad verzadiging zijn.

en dat komt dan omdat mijn primaire spanning te hoog is? dus zou er misschien nog een extra spoel mee in serie kunnen zetten voor minder spanning op primaire kant, of een paar wikkelingen primair ofwikkelen (wat wel moeilijk gaat)

grts

Maar heb je nu al eens geprobeerd die parallelschakeling op te heffen om zien wat ie dan doet?

Nee, maar moet ik hem dan ook belasten als ik dat doe?
Veronderstel gewoon alles loskoppelen behalve primaire aansluitingen, en kijken of hij warm word?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (40%)]

Alles secundair loskoppelen en onbelast meten. Wie weet helpt het.

Overigens zou primair afwikkelen de verkeerde kant op helpen... De oplossing zou dan eerder gezocht kunnen worden in een bucktrafo ervoor (12V trafo geschakeld als autotrafo met de secundaire wikkeling in serie met de voeding naar deze trafo), of in het constant licht belasten van deze trafo.

Er staat "ofwikkelen". Dat kan af-, of opwikkelen zijn. :)

Op- (bij-)wikkelen zou helpen maar is heel moeilijk natuurlijk.
Een spoel in serie werkt theoretisch wel (en goed), maar de benodigde waarde is afhankelijk van de belasting. En vind hem dan maar eens.

Als bij een kleine extra belasting de verwarming niet meer zo groot is, hebben we eigenlijk al zekerheid dat het niet aan de parallelschakeling ligt. Maar de test is een kleine moeite, dus probeer dat ook nog eens voor de wetenschap. Dus parallelverbinding even lossen, verder onbelast laten.

Een 'buck'trafo werkt natuurlijk goed, maar dié moet eigenlijk wel een 230V wikkeling hebben, anders zit je daar weer - zijn belasting wordt tenslotte ook heel klein.
De kans is dan net zo groot dat je een geschikte 15V trafo vindt, en dan heb je de oude (het onderwerp van deze discussie) niet eens meer nodig. Zou bijna jammer zijn. :)

Idd, De kans is niet groot dat het aan de parralel schakeling van de wikkelingen ligt, omdat ten eerste TS verteld dat dus de wikkelingen niet warm worden maar de kern. Als het probleem het parralel schakelen zou zijn zou het precies anders om zijn. Ten tweede, De kern werd een stuk minder warm bij een kleine belasting.

Dit lijkt idd. erg op een verzadigde kern.

Proberen om de parralel wikkeling los te halen en het nog eens te proberen, en dan kijken of de trafo minder warm word zou ik wel even doen om 100% uit te sluiten dat dit het probleem niet is. (onbelast)

Als de trafo nog steeds heet word, dan zou ik de trafo aansluiten op datgene waar je hem voor wilt gebruiken. Dan kijk je gewoon of de trafo dan nog heet word. Als de trafo nu niet heet word dan heb je geluk.

Word ie daarna nog heet, dan loop je naar de zolder met dat ding, en opent daarna een dakraam ofzo. En probeer de trafo met een slingerworp zo ver mogelijk te gooien. (gewoon leuk om te doen als je ergens wat te lang mee bezig bent ;))

Een nieuwe aanschaffen is dan makkelijker, en zoveel kosten ze ook niet.

Dat is een elektronenpsychologie die zó uit "Zoo.. werkt de radio" zou kunnen komen!

Hoi,

Ik zal hem voor de wetenschap gaan afkoppelen, maar kan dit pas morgen avond doen omdat ik nu even niet thuis ben.

MVG

Ojeke