Hoi,

Ik heb een versterker gebouwd met een TEA2025 van ST.
Werkt goed totdat het ingangssignaal boven een bepaald niveau komt, dan begint de versterker te oscilleren. De opgenomen stroom stijgt plots naar 300mA en blijft zo hoog totdat de spanning even onderbroken wordt.

De schakeling heb ik overgenomen uit de datasheet (stereo application, fig 2 op pag. 3), dus dat zou in orde moeten zijn.
Er zit al een vrij degelijke filtering op de voedingsspanning: 100µF en 100nF dicht bij het IC, verderweg nog 220µF juist na de 7809-regulator en een PI filter met 2x1000µF en een spoeltje van 68µH ervoor. Er is ook voldoende ontkoppeling voorzien op andere circuits op dezelfde PCB. Hieraan zal het dus niet liggen.

Nu blijkt dat als ik de 150nF op de uitgang van het IC wegneem, het probleem ook verdwijnt. Ik heb hiervoor keramische capaciteiten gebruikt, omdat deze compact zijn (0805 smd'tje). Zou het kunnen dat deze keramische condensator problemen oplevert in deze schakeling? De ESR is natuurlijk een pak lager dan die van een filmcapaciteit.

Ik ben niet echt vertrouwd met audio elektronica, vandaar mijn vraag of deze hypothese kan kloppen?

Alvast bedankt!

Johan