Ik zit zonet nog even te luisteren naar dat ene 'krakende kanaal' in m'n buizenversterker ( zie http://www.circuitsonline.net/forum/view/76145/1/krakend ), nadat ik wat had veranderd aan de voeding (inschakelvertraging voor de hoogspanning, waarbij ik in eerste instantie een bak brom introduceerde) -- hoor ik opeens iets wat lijkt op de radio. Het is alleen hoorbaar in dat ene kanaal -- het andere kanaal lijkt nergens last van te hebben. Het wordt *meer* als ik 't volume omlaag doe.

Iemand een verklaring hoe zoiets kan? Is een standaard push-pull versterker. Schema op http://www.flickr.com/photos/23966711@N00/141539532/ en
http://www.flickr.com/photos/23966711@N00/141539533/

Ik heb ook weet van een Logitech 5.1 setje. Als het gewoon aanstaat zonder signaal, wordt er radio ontvangen, soms heel zacht, soms redelijk luid.

Ik denk dat het wat met afscherming te maken heeft en/of instraling van een coax?

Op 9 september 2009 22:15:09 schreef alex278:
Het is alleen hoorbaar in dat ene kanaal -- het andere kanaal lijkt nergens last van te hebben. Het wordt *meer* als ik 't volume omlaag doe.

Hangt die potmeter goed aan de massa, of zweeft dat punt (zo nu en dan) waardoor de ingang zeer hoogohmig wordt? De ingangsimpedantie van een buistrap is zo 100k - 470k, en een onafgeschermd onafgesloten stuk draad is genoeg voor radioontvangst.

Op 9 september 2009 22:32:06 schreef nick_elentrik:
Ik denk dat het wat met afscherming te maken heeft en/of instraling van een coax?

Dan zou het de interne bekabeling moeten zijn.

Op 9 september 2009 23:01:40 schreef Henry S.:
[...]
Hangt die potmeter goed aan de massa, of zweeft dat punt (zo nu en dan) waardoor de ingang zeer hoogohmig wordt? De ingangsimpedantie van een buistrap is zo 100k - 470k, en een onafgeschermd onafgesloten stuk draad is genoeg voor radioontvangst.

Die potmeter *zou* aan massa moeten hangen, maar 't kan geen kwaad om van 't weekend eens te kijken of dat inderdaad zo is.

Vooral als je het volume lager doet dat het dan erger wordt komt mij bekent voor als een aardlus.

Hoe is de ingangstrap gedimensioneerd?
Het is mogelijk dat het rooster van die buis als diode functioneert en daarmee AM signalen detecteert. Meestal verschillende zenders door elkaar, of het signaal van een dichtbij wonende HAM.

Hoewel het een bekend verschijnsel uit de buizentijd is, weet ik niet (meer) hoe het op te losen.
Het is in ieder geval een fout in de dimensionereing van de roosterruimte.

Als de negatieve roosterspanning verkeerd is ingesteld, staat de buis in het kromme deel van de Roosterspanning-anodestroom karakteristiek te werken. Daardoor werkt de buis als detector en het kromme gedeelte van de karakteristiek veroorzaakt bovendien ook harmonische en intermodulatievervorming van het audiosignaal.

Dat klopt, maar het opvangen van het signaal is op zich al fout. Je versterker is tenslotte geen radioontvanger. :)

Je kunt proberen erachter te komen welke leiding het signaal kennelijk opvangt. Als je niets aan de lay-out kunt doen, kun je het signaal nog verzwakken met hulpmiddeltjes, zoals een C'tje tussen g en k (direct op de buisvoet), al of niet in combinatie met een weerstand en/of ferrietkraaltjes in de roosterleiding.

@Frederick E. Terman:

Je kunt proberen erachter te komen welke leiding het signaal kennelijk opvangt. Als je niets aan de lay-out kunt doen, kun je het signaal nog verzwakken met hulpmiddeltjes, zoals een C'tje tussen g en k (direct op de buisvoet), al of niet in combinatie met een weerstand en/of ferrietkraaltjes in de roosterleiding.

Doe dan over de kathodeweerstand dan ook een ceramische condensator, omdat de ontkoppelelco over de kathodeweerstand een bepaalde zelfinductie heeft, waardoor hoogfrequentontkoppeling dan wordt bemoeilijkt.

Op 9 september 2009 23:31:48 schreef Paul Welther:
Vooral als je het volume lager doet dat het dan erger wordt komt mij bekent voor als een aardlus.

En dan is het een erge.

Op 11 september 2009 18:16:04 schreef dawmast:
Doe dan over de kathodeweerstand dan ook een ceramische condensator, omdat de ontkoppelelco over de kathodeweerstand een bepaalde zelfinductie heeft, waardoor hoogfrequentontkoppeling dan wordt bemoeilijkt.

Dat kan meestal geen kwaad, maar je redenering klopt niet.
De buis kan nl. alleen maar de Ugk zien. Als die ontkoppeld is, staat er dus geen HF tussen rooster en kathode en de buis kan hem dus ook niet versterken en detecteren.

In sommige gevallen maak je het met zo'n kathode-C zelfs juist erger. Als rooster en kathode samen wat HF voeren, dan heeft de buis daar geen last van. Ga je nu de kathode HF koud maken, dan weer wel.
Een andere manier om dat te zeggen is: met zo'n extra kathode-C maak je de versterking voor HF groter - wat niet nodig is.