Op 12 april 2010 20:49:39 schreef jeronimo2003:
Wellicht is het beter om je elcobank te splitsen in 4 elco's links en 4 elco's rechts. Je kunt dan per kanaal een brugcel gebruiken in plaats van 1 totaal. ...
Op 12 april 2010 21:05:23 schreef Stynus:
Als je bruggen dan iets verschillen gaan er denk ik enorme stromen lopen door de massa van de ingang. Daar zitten de 2 massa's namelijk aan elkaar.
Dat snap ik niet. Zelfs als je de voeding van het tweede kanaal compleet afschakelt, gaan er daardoor geen hoge stromen in de massa van de ingang lopen.
Zelfs als je niet eens een tweede kanaal hèbt gebeurt dat niet. 
Stynus
Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be
Maar het blijft op dezelfde transfo zitten. Dus daar zijn ze ook verbonden. De onderste diodes van de 2 bruggen komen parallel te staan via de massa kabel van de ingang. Althans dat lijkt mij toch te gebeuren
.
Wellicht is het beter om je elcobank te splitsen in 4 elco's links en 4 elco's rechts. Je kunt dan per kanaal een brugcel gebruiken in plaats van 1 totaal. Daarmee halveer je de piekstroom en je hebt een betere kanaalscheiding.
Ik laat de elco's zoals ze zijn, ik heb geen problemen gehad bij het testen. Ik heb een paar keer ingeschakeld met volledig ontladen elco's en geen problemen ondervonden. En die verwacht ik ook niet bij de definitieve inschakelvertraging, aangezien ik daar een nog zachtere inschakeling heb.
Niet tegenstaande dat het niet beter zou zijn, maar de toekomst zal meer duidelijkheid geven.
Ook zou ik je ontwerp nog even langs lopen en waar nodig je kero's vervangen door MKT's.
Alle keramische gevallen worden nog vervangen door MKT's. Die worden normaal deze week besteld.
Op 12 april 2010 21:23:20 schreef Stynus:
Maar het blijft op dezelfde transfo zitten. Dus daar zijn ze ook verbonden. De onderste diodes van de 2 bruggen komen parallel te staan via de massa kabel van de ingang. Althans dat lijkt mij toch te gebeuren.
Wat je kunt doen, is even de stroomkring tekenen zoals je denkt dat de stroom zou lopen. Dan kom je vanzelf tegen wat ik bedoel.
Akino
Claiming to be gifted with golden ears, audiophiles can hear electrons traveling in wires . . . . . en dan hebben we nog gatver pseudo-bas
Jammer om vast te stellen,dat er maar weinig mensen het verhaal van Rod Elliot hebben doorgelezen,over elco's en hun gedrag.Ondertussen wel allemaal "oplossingen" voorstellen,waarvan het nut me enigzins ontgaat.
@ akino: ik heb het artikel eens gelezen en daar staat o.a. het volgende:
There is no hard and fast rule for determining the optimum value for the filter cap, but in general I would suggest that the value should be at least that required to give a full load ripple voltage of less than 5V peak to peak. Based on this, my recommendation is that the absolute minimum value is 2,000uF per amp DC, so a 5A (continuous) power supply will have an absolute minimum of 10,000uF capacitance.
Als ik dit bereken voor mijn voeding dan kom ik op 50.000µF (25A x 2000µF/A) uit.
Onderaan diezelfde pagina staat het onderstaande, waar hij 10.000µF per 100W aanbeveelt. Elektuur voorziet 40.000µF voor 300W, "slechts" 10.000µF meer.
Class-AB: The filter cap should be a minimum of 4,700uF per 100W into 8 ohms, and 10,000uF per 100W into 4 ohms. The actual value can be extrapolated from here. It is often possible to use less than the suggested capacitance, and the values shown may be halved without a significant loss of performance - this is up to the individual constructor.
Hoe komen jullie eraan dat 20.000µF per kant genoeg zou zijn? Ik heb bijna de volledige pagina gelezen en ik kan hier alleen op uitmaken dat elektuur de voeding een beetje overbemeten heeft. Maar dat is niets nieuws.
Gisterenavond heb ik de keramische C's vervangen door MKT's.
Nu moet ik nog wachten zodat ik kan meeliften met Reichelt voor de styroflex condensators. En daarna kan ik testen.
Vandaag heb ik wat onderdelen van Reichelt binnen gekregen die ik meegelift heb.
Nu moet ik alleen nog de 33pF styroflexcondensatoren hebben en dan is de print volledig en klaar om getest te worden.
Waar zijn de radiale elco's? Deze constructie gaat op den duur problemen geven, of je moet ze vastlijmen.
de 33pF is idd een probleem, zowel in Styroflex als in Polyprop.
Kent in Hoek levert 39pF (5 voor €1,75), probeer die eens. Anders zilver-mica.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Op 7 juni 2010 20:48:53 schreef Henry S.:
de 33pF is idd een probleem
Wat is er zo problematisch aan een cap van 33pF? Keramisch zijn die toch bij iedere onderdelenboer op voorraad?
Ik wou even kijken wat ze doen in de PA300 maar vond zo direct geen schema in het draadje, sorry als ik erover gekeken heb. Wellicht zitten ze over de terugkoppeling om de frekwentiekarakteristiek te doen afvallen boven de 20KHz? Of tussen collector en basis van drivers om ongewenste oscillaties te onderdrukken, mogelijks met een weerstandje in serie? Nogmaals, wat maakt het dan uit hoe ze gemaakt zijn?
Op 7 juni 2010 22:23:23 schreef big_fat_mama:
[...]Wat is er zo problematisch aan een cap van 33pF? Keramisch zijn die toch bij iedere onderdelenboer op voorraad?
Keramisch is het probleem! Dat gebruik je dus niet in de audio.
Edit: Deze zijn voor de frequentiecompensatie van de opamps. Verder vind je nog een paar kleintjes die niet door keramisch vervangen mogen worden, een miller-condensator en eentje in de tegenkoppeling.
Edit: Die lowcost IC-voetjes verwijderen! Dat wordt tzt ook pure ellende.
Op 7 juni 2010 20:48:53 schreef Henry S.:
Waar zijn de radiale elco's? Deze constructie gaat op den duur problemen geven, of je moet ze vastlijmen.de 33pF is idd een probleem, zowel in Styroflex als in Polyprop.
Kent in Hoek levert 39pF (5 voor €1,75), probeer die eens. Anders zilver-mica.
De bipolaire heb ik tot op heden nog niet gevonden in radiale uitvoering. Als ik deze vind dan worden de axiale vervangen door radiale!
De 33pF zou ik misschien aan kunnen komen. Ik heb hier bij vraag en aanbod een zoekertje open staan en heb met Marco (mnm-tm@...) contact gehad. Hij had er nog liggen van een reparatiedienst van o.a. Akai audio-apparatuur. Maar ondertussen is het 3 weken geleden dat ik er nog iets van gehoord heb :s.
Op 7 juni 2010 22:36:37 schreef Henry S.:
[...]
Keramisch is het probleem! Dat gebruik je dus niet in de audio.Edit: Deze zijn voor de frequentiecompensatie van de opamps. Verder vind je nog een paar kleintjes die niet door keramisch vervangen mogen worden, een miller-condensator en eentje in de tegenkoppeling.
Edit: Die lowcost IC-voetjes verwijderen! Dat wordt tzt ook pure ellende.
De IC-voetjes zijn voor het testen, als alles werkt worden deze eruit gehaald en worden de opamps gesoldeerd op de print.
@big_fat_mama: kijk xxx eens.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (4%)]
Op 8 juni 2010 08:13:33 schreef vdbeke:
[...]
De bipolaire heb ik tot op heden nog niet gevonden in radiale uitvoering. Als ik deze vind dan worden de axiale vervangen door radiale!
Twee normale axiale van 100µF in antiserie, dat neemt vaak minder ruimte in, kunnen als het meezit naast elkaar rechtop staan.
De IC-voetjes zijn voor het testen, als alles werkt worden deze eruit gehaald en worden de opamps gesoldeerd op de print.
Niks tegen voetjes, zolang het maar preci-dip voetjes zijn.
@big_fat_mama: kijk xxx eens.
Wat is daar te zien behalve een inlogscherm? 
Verwijs hier maar naar: http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf/1996/februari/pa-300.50379.lyn…
Twee axiale lijkt me een nog slechter plan dan het nu al is, mechanisch niet echt stevig. Er komen nog radiale in.
Link verwijst naar een pdf, die normaal iedereen moet kunnen bekijken.
Als dat zo was dan was die link al verwijderd (copyrights).
Twee kleine axiale elco's rechtop naast elkaar is stabieler dan die lompe elco's met lange aansluitdraden.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (48%)]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Mouser Part No: 667-ECE-A1EN470U
Manufacturer Part No: ECE-A1EN470U
Manufacturer: Panasonic Electronic Components
Description: Aluminum Electrolytic Capacitors - Leaded 47UF 25V SU BI-POLAR
0,173 Euro
Mouser Part No: 598-CD15ED330JO3F
Manufacturer Part No: CD15ED330JO3F
Manufacturer: Cornell Dubilier
Description: Mica Capacitors 33pF 500V +/-5%
0,71 Euro
Tsja als je wereld niet groter is dan Dick Best, Conrad en Reichelt...
Stynus
Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be
Misschien wat te laat maar voor de rimpelspanning bij gebruik van een afvlakelco gaat het volgende op:
Ur= 2.1 * I/C bij dubbelzijdig afvlakken
Ur= 4.5 * I/C bij enkelzijdige afvlakking
waarin je de stroom uitdrukt in mA en de capaciteit in µF.
Je kan de formule omrekenen als je de maximum rimpel vastlegt om zo de capaciteit te bepalen.
Op 8 juni 2010 23:44:08 schreef Roland van Leusden:
...Tsja als je wereld niet groter is dan Dick Best, Conrad en Reichelt...
Mijn wereld is vele male groter als degene die jij opnoemt, maar daar bestel ik niet regelmatig. En het is niet interessant om voor één componentje te bestellen. Dit is een voorlopige oplossing zoals ik al meerdere keren gezegd heb.
Op 9 juni 2010 09:33:55 schreef Wim P.:
Misschien wat te laat maar voor de rimpelspanning bij gebruik van een afvlakelco gaat hetvolgende op:Ur= 2.1 * I/C bij dubbelzijdig afvlakken
Ur= 4.5 * I/C bij enkelzijdige afvlakkingwaarin je de stroom uitdrukt in mA en de capaciteit in µF.
Je kan de formule omrekenen als je de maximum rimpel vastlegt om zo de capaciteit te bepalen.
De grootte van de rimpel doet er eigenlijk niet toe, hoe groter de rimpel hoe sneller het uitgangssignaal vervormd/ clipt.
Bij een versterker maken ze van de rimpel over het algemeen inderdaad geen probleem.
De formule is eerder een algemene regel voor een lineaire voeding.
Het is een steeds weerkerende vraag bij een project.
Waar komt die formule vandaan? Hij lijkt wat optimistisch.
Als ik bijvoorbeeld 50Vp dubbelzijdig gelijkricht en afvlak met 10mF, en op het resultaat een weerstand van 10 ohm aansluit, dan loopt er een gemiddelde stroom van 4,7A.
De piek-piek rimpelspanning is dan 4,0V: dat is het bedrag waarmee de spanning 100x per seconde onder zijn piekwaarde zakt, voordat de elko weer wordt bijgeladen.
De rms waarde van deze zaagtand is weliswaar 1,2V (je formule geeft 0,99V). Maar het bedrag van de 'inzakking' is vaak belangrijker.
Nog eens een project van onder het stof halen. De styroflex condensatoren zijn dan toch nog gearriveerd, na een half jaar wachten op een pakje vanuit Nederland. Zo is het project aan de kant geschoven... en dus blijven liggen.
Vorige week naar de radiomarkt in Eksel geweest, twee schakelende voedingen gekocht. Deze leken me prima voor dit project. Maar ondertussen is er het een en ander veranderd/ bijgekomen:
PA setje gebouwd, de TDA versterker ter vervanging van andere/ zwaardere luidsprekers en een carad versterker (made in Belgium!). De TDA beviel dusdanig goed dat deze gebleven is en zal de PA300 niet dienen voor de luidsprekers die ik toen hier had.
Mid en hoog van de TDA is goed alleen mis ik wat sub. Toeval wil dat ik een afgedankte subwoofer heb gekregen, afkomstig van medion home theater ding. Je voelt hem al komen, de PA-300 zal dus gaan dienen om de subwoofer van juice te voorzien. Het doel is om alles in één kast te bouwen, zodoende een actieve subwoofer te verkrijgen.
Oké goed terug naar de schakelende voedingen, specs: 48V; 100W; 2,1A. Volgens de verkoper afkomstig uit medische apparatuur, dus ging ik er vanuit dat het kwa EMC wel goed zat. Een versterker moet stil zijn, geen ruis produceren, hierin speelt de voeding toch wel een belangrijke rol.
De voeding levert dus 100W, ik heb er twee nodig (symmetrische voeding). Dan kom ik nog maar op 200W, terwijl de versterker 300W aan uitgangsvermogen heeft met een belasting van 4 ohm. De subwoofer lust een vermogen van 100W op 4ohm. Een optimistisch rendement van 50% en ervan uitgaan dat de versterker weinig tot nooit voor de volle 100% moet uitsturen zegt dat we dan goed zitten.
Het vermogen is in worst case scenario aan de krappe kant.
De voeding van de PA300 is normaal symmetrisch 60V, nu krijgt de versterker maar 48V. De versterking tussen de in- en uitgangstrap zal in de theorie geen 4 meer bedragen, in de praktijk zal de versterker eerder clippen. Mogelijk zie ik iets over het hoofd, zoja shoot.
De woofer eet niet zo super graag alle frequenties, niet te laag niet te hoog. Jammer genoeg heb ik geen gegevens van de woofer, dus kwa filtering is het voor mij natte vinger werk. Als ik de juiste filtering wist kon ik de ingangsfilter van de PA300 herberekenen en aanpassen aan hetgeen de speaker lust.
Gegevens die ik heb van de subwoofer:
MD40205
4ohm 100W
Gegevens die ik heb van de speaker:
029-20004-440
4ohm 100W
3H03K
FOSTER
Iemand die hier meer gegevens van weet? Google kan me niks wijzer maken.
Tweede optie is de tuningsfrequentie berekenen adv de poort en volume van de originele kast, dan heb ik toch al een richtwaarde. *zit één uur te zoeken naar die formule*
met brutovolume kom ik op 47.525Hz,
met nettovolume kom ik op 48.064Hz.
Zou ik hier op verder kunnen gaan? tunen van 45 tot 100Hz/ 150Hz?
Ik heb de versterker getest met de schakelende voeding, niet van de eerste keer prijs (de uitleg bespaar ik jullie, bekabelingsfout en iets met audiotransfo die te hoog/ laag ohmig is aan de in-/ uitgang.) maar uiteindelijk werkte het, ruisvrij.
testopstelling:
Alleen de vermogenweerstand die in serie staat met de relais wordt wat warm/ heet. Dus die ga ik heel waarschijnlijk moeten herberekenen. *Tokkelt gauw op zijne telbak* kom ik op 1080 ohm 3W uit, wordt dus 1K 3W.
Het L profiel waar sommigen hun twijfels over hadden, voldoet prima. Zelfs boven mijn eigen verwachtingen. Torren worden niet heel warm, koelblok is aangenaam warm. Lijkt me dat de warmte goed afgevoerd word.
Sorry voor de grote lap tekst, maar na 3 jaar mocht het wel. Niet?
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.