Hallo allemaal,

Ik zal me eerst even voorstellen; ik ben Josse, ben net 20 jaar en mijn grootste hobby is het bouwen van modelboten.
Mijn huidige model is 1,76m lang en 0,30m breed, en wordt voorzien van o.a. een hijskraan, 2 ROV's, een helidek, allerlei verlichting die wegens de wetten bij de echte schepen deels van afstand bediend moeten kunnen worden.
Binnen de modelbouwwereld ken ik iemand die net als ik erg veel werkende functies in z'n modellen bouwt, maar helaas blijkt dat mijn wensen hier en daar wat verder gaan of op een ander vlak liggen dan de meeste andere modelbouwers hebben.
Daarom heeft hij me het advies gegeven eens bij de robot-bouwers te gaan kijken om te zien hoe die dergelijke problemen op lossen.

De volgende problemen ben ik nu al tegenaan gelopen:
-De hijskraan moet een flink eind omhoog kunnen draaien, tot bijna recht de lucht in.
Daardoor is het lastig om een systeem te bouwen om de kraan omhoog en omlaag te laten bewegen.
Mijn eerste idee was het gebruiken van schroefdraad, maar dan moet er een gat in komen om dat aan te kunnen drijven, en wordt de hoek voor de aandrijving ook te groot.
Dat werkt dus niet.
LEGO heeft wat pneumatische spullen, maar die zijn te groot en komen niet ver genoeg.

-De ROV-kraan staat boven een deel met veel detailering waardoor het niet mogelijk is iets in de richting van een bowdenkabel door te voeren voor de aansturing.
Daarom zit ik te denken aan waterdruk, en dan wel een lage druk om te zorgen dat de kleine onderdelen niet te zwaar belast worden, de schaal van het model is immers 1:75, waterleidingen moeten dus al groter worden uitgevoerd om er water doorheen te kunnen laten stromen.
Het probleem is alleen, hoe kan ik een systeem bouwen dat met een schakelaar (geen servo, daar heb ik niet genoeg puls-gestuurde kanalen voor) de bediening kan regelen.
En hoe kan ik een waterpomp gebruiken om de juiste druk te geven, of eventueel de druk uit een pomp verlagen voordat het in de kleine onderdelen komt.

Er komen nog wel meer problemen, maar die zal ik t.z.t. wel posten.

Om het één en ander een beetje duidelijker te maken voeg ik hieronder even enkele foto's toe, en een link naar het bouwverslag van dit model.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10782/2009-09-10_overzicht_09v.jpg
Het model met de heli in aanbouw op de opbouw, het helidek moet nog gebouwd worden.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10782/Echte_en_model_01.jpg
Met de echte op de achtergrond.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10782/2009-09-19_electra_09v.jpg
De 2de ontvanger, deze zit op de 433MHz, de zender moet ik nog gaan bestellen, dit is mijn eerste verjaardagskado van dit jaar.

En hier de link naar het bouwverslag:
http://modelbrouw-vrienden.cdjem.nl/index.php/topic,8.0.html

Groetjes Josse

Wil je het op afstand kunnen bedienen?

Ik doe zoiets met een microcontroler, lees de ontvanger uit en die waarde's verwerk ik in het programma, zo kan je van alles schakelen via je zender/ontvanger.

Hoeveel kracht heb je nodig voor je kraan?

In principe moet het gaan met water, zo zijn ze vroeger ook begonnen en later zijn ze over gestapt op hydrauliek olie, maar dan heb je wel een goede pomp nodig.

En wat voor cilinders wil je gaan gebruiken?

Hallo Lambiek,

De functies waar ik het over had moeten inderdaad van afstand bedient kunnen worden.
Voor de aandrijving (gas, roer en boegschroef, aandrijving zit in 2 schottels) gebruik ik een 40MHz zender, waar ik nu nog 1 kanaal over heb.

De hijskraan wil ik zo sterk mogelijk hebben, daarom heb ik de kraan van messing gemaakt.

De cilinders ben ik zelf aan het maken, wederom van messing.
Het wordt dus erg lastig, maar het moet te doen zijn.
De kranen voor de ROV's hoeven niet veel te hijsen, slechts een paar honderd gram, dus die hoeven niet zo heel sterk te zijn.

Groetjes Josse

Hoe doen ze dat bij een echte kraan? Is dat niet te schalen?

Water(olie?)druk kan je denk ik wel reguleren met een kogel-met-veer-en-schroef. (kort samengevat: de kogel wordt door de veer tegen een zitting gedrukt. als de druk aan de andere kant hoger wordt dan de veerdruk, gaat de kogel 'lekken' en laat zo vloeistof weglopen). Veerdruk kun je met een schroef instellen. Als je de cilinders zelf maakt, neem ik aan dat je een draaibankje hebt en dat dit ook wel lukt.

Voor de bediening kun je digitale kanalen gebruiken: op / neer. Als het snelheidsgeregeld moet, wordt het wat complexer...

Dat kanaal wat je over hebt zit dat op een knuppel of op een schakelaar?

@Marco
Als het snelheidsgeregeld moet, wordt het wat complexer...

Dat is ook goed te doen.

Voor de grote hijskraan verwacht ik te veel druk nodig te hebben om dat met olie of water-druk te kunnen doen.
Zelf neig ik naar het gebruik van bowdenkabels die dan op een servo onder het dek aangesloten worden.
Het kanaal daarvoor is met een hendel.

Snelheidsregeling is niet zo heel erg nodig, even een keer afstellen zodat het niet te snel gaat en dan is het wel best.

Een draaibank heb ik niet, de mantel is van een buis gemaakt met een kort afgezaagde massieve staaf als onderste afsluiting, en dezelfde staaf met een door de dremel geboord gat erin sluit de bovenkant af.
Het is een wat primitieve manier, maar met goed hardsolderen is het wel te doen.

Dat ik zelf nog niet aan die kogel met veer had gedacht zeg, heel erg bedankt.
Ik denk inderdaad dat dat wel een erg mooi en goed werkend systeem zal zijn.

Groetjes Josse

Als je die functie met die stuurknuppel nog over hebt, wat is dan het probleem?, als je voor een bowdenkabel kiest.

Voor de grote hijskraan verwacht ik te veel druk nodig te hebben om dat met olie of water-druk te kunnen doen.

Je zou er eens aan kunnen rekenen. Neem een veerunster en trek in de richting die je cilinder ook heeft het spul omhoog. Dan weet je welke kracht je nodig hebt. Met het oppervlak van je zuiger kun je de benodigde vloeistofdruk berekenen. Weet je meteen of dat realistisch is of niet.
Anders het oppervlak van je zuiger vergroten :)

Dat ik zelf nog niet aan die kogel met veer had gedacht zeg, heel erg bedankt.
Ik denk inderdaad dat dat wel een erg mooi en goed werkend systeem zal zijn.

Ik denk dat het wel goed werkt. Het principe wordt veel gebruikt om oliedruk te regelen (niet noodzakelijkerwijs hydraulisch). Heb er echter noit zelf mee gespeeld.

Dan ga ik eens kijken of ik aan een unster kan komen, die zal ik voor nog wel meer dingen erg goed kunnen gebruiken.
Het oppervlak van de zuiger zal waarschijnlijk neerkomen op enkele vierkante cm's, dus dat is niet veel.

Hier het volgende probleem waar ik tegenaan ga lopen, en waar ik ook al wat oplossingen voor het gevonden:
De heli die op het helidek komt te staan heeft wat verlichting aan boord die ik wil voeden met de accu's aan boord van het grote model.
Om dat te doen moet er dus stroom via het helidek naar de heli gaan.
De volgende mogelijke oplossingen heb ik reeds gevonden:

-1)Het helidek van geleidend materiaal maken met een kunststof afscheiding ertussen om de + en - uit elkaar te kunnen houden.
De stroom wordt dan via stroomdraden die om de banden van het landingsgestel heen zitten opgenomen en naar de verlichting (gloeilampen) te geleid.
Deze oplossing heeft echter nog een probleem, wat ik voor de overzichtelijkheid wat verder naar beneden ga bespreken.

-2)Kabels met de voeding (dus + en -) op een vast punt op de heli vastzetten, in het echt wordt de heli namelijk ook tussen de vluchten door met staalkabels aan het dek vastgezet, dus met deze manier wordt geen afbreuk gedaan aan de realiteit.
Omdat de heli niet helemaal voor deze manier uitgerust zal hier dus het nodige aan moeten worden aangepast.
Ik wil echter wel de best werkende oplossing, en beide oplossingen vergen een flinke berg werk, dus daar hoef ik het niet voor te doen of te laten.

Waarschijnlijk zijn er nog meer oplossingen mogelijk, dus als iemand er nog 1 weet hoor ik dat ook graag.

Hierboven had ik het al even gehad over meer problemen die een oplossing met zich meebrengt, dat is het volgende:

Omdat het mij erg leuk lijkt om met demonstraties een RC-heli (die ik ook al heb, een redelijk formaat, met windkracht 1 tot 2 zal die buiten nog wel te controleren zijn) op het dek laten landen.
Daarvoor zal het dek dus wel erg sterk moeten zijn, en moet de schaal-heli waar de electra voor nodig is dus ook makkelijk van het dek afgehaald kunnen worden.

Om het dek sterk genoeg te kunnen bouwen zat ik aan messing te denken als bouwmateriaal, maar het dek moet zilver zijn (het echte dek is van aluminium gemaakt), maar messing is meer goudkleurig.
Om de juiste kleur te krijgen is verf een voor de hand liggende oplossing, maar volgens mij geleid verf doorgaans niet al te best.
Daar zijn dan weer speciale verfsoorten voor, maar dan wordt het geheel wel erg duur.
Als dat wel de beste oplossing zou zijn heb ik dat er zeker voor over, maar dan gaat het even duren voor het dek helemaal af gemaakt kan worden.
Het gebruik van aluminium is natuurlijk ook een optie, dan kan de kleur niet beter kloppen, maar dan zit ik met het probleem dat aluminium erg moeilijk is om te solderen.
Ik heb dat wel eens geprobeerd, maar verder dan niets of een brandje kwam ik niet.
Lassen zou ik binnen het komende jaar misschien wel kunnen regelen via school, maar dan moet ik binnen die tijd dus wel het geld hebben om aluminium te kopen.

Zoals je leest een flink probleem met moeilijke oplossingen.
En alsof hierboven nog niet genoeg problemen en oplossingen staan heb ik er nog 1 die ook erg belangrijk is om mee te nemen: regenwater.
Aks het regenwater 2 polen met elkaar verbindt heb ik waarschijnlijk mooi vuurwerk, maar voor dat soort dingen gebruik ik toch liever echt vuurwerk i.p.v. electriciteit.
Het model wordt gebouwd om tijdens het meest zware weer in het water te kunnen blijven liggen zonder daar al te veel schade door te ondervinden, voor het geval ik door noodweer wordt verrast.
Het ligt niet in de bedoeling dit ook in het water te testen (wel zonder accu's aan boord een stevige straal water op alle mogelijke lekkage-punten spuiten en dan controleren of het ook echt allemaal waterdicht is), maar dit model is zo zwaar en groot dat het geen pretje is om het model even uit het water te halen er ergens onder een afdakje/ boom neer zetten, om na het noodweer weer in het water gelegd te worden.

Ik hoop dat jullie er een beetje uitkomen, heb geprobeerd het 1 en ander zo overzichtelijk mogelijk te houden, maar dat viel niet mee.
Waar nodig leg ik graag nog even het 1 en ander uit.

Is het wenselijk om hier de vorderingen op het gebied van electra en werkende functies bij te houden?
En zo ja, zijn er mensen die dit graag willen zien en lezen?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (2%)]

Op sommige zenders zit een 3e kanaal met een schakelaar. Dus iets aan en uit zetten. Is het ook mogelijk om hier data overheen te sturen?

Over wat voor een data hebben we het dan.

wat i2c of uart of one wire, maar gewoon heel langzaam. Dus met een optocouplertje over het schakelaartje en die dan naar een microcontroller.

[Bericht gewijzigd door pientertje op (44%)]

Dat geleidende dek zou ik niet doen. Het contact is hoe dan ook dubieus, zeker als het in een 'natte' omgeving gebruikt gaat worden. Of je zou onder die heli een paar spitse puntjes moeten maken die door een evt. corosielaag heen prikken. Die met die kabel vind ik nog wel een redelijke.

Alu kun je overigens best goed lijmen met 2-componenten lijm. Dat is (mocht je toch voor een alu dek gaan) wellicht een oplossing voor je lasprobleem. Enig nadeel: die lijm kan niet zo vreselijk goed tegen een schokbelasting, ik heb m'n twijfels bij de UV bestendigheid op lange termijn (indien van toepassing).

Niet helemaal 'echt', maar wel te camoufleren denk ik: als je aan de heli een paar '2mm bananestekkers' klust en in je dek 2 gaatjes hebt, kan die heli daar ingeprikt worden.

Voor wat betreft je cilinders: 1 bar is niet zo heel spannend wat druk betreft. Een klein tandradpompje moet dat redden. Daarmee moet je normaal toch al iets van 10N per cm2 zuigeroppervlakte hebben. Da's best een hoop! Nou ja, maar even afwachten wat die unster doet. Alternatief: trekken met een touwtje, touwtje over een katrolletje en daar its aan wat je met water kan vullen. Evenwicht zoeken, 'gewicht' met de keukenweegschaal meten... Heb je ook een heel aardige indicatie van wat je nodig hebt. Ga daar een factor 2 boven zitten, dan loopt het ook nog met wat windbelasting.

@Pientertje.

Denk het niet, de zender verstuurd een FM gemoduleerde golf met data en deze data wordt gedecodeerd in de ontvangger.

Als je dat wil doen, moet je de data gaan mixen met de draaggolf van je zender.

Bedankt voor alle tips en informatie!

Voor het meten van de benodigde kracht zit ik met 1 groot probleem, wat wordt het hijsvermogen van de hijskraan?
Dat wil ik namelijk proberen zo hoog mogelijk te krijgen, of dat nuttig is weet ik niet, maar hoe meer hoe beter.

De stekkers voor de heli kan ik wellicht ook mooi wegwerken in het landingsgestel, dan breken de wielen niet zo snel af (dat is al een paar keer gebeurd namelijk), en achter de banden zal het niet echt opvallen dat er een staafje zit.
In verband met de landende heli is het wel belangrijk te zorgen dat de heli geen opstakels heeft omdat die dan kans loopt om om te kieperen, en de heli kan echt niet tegen water, er lopen namelijk draden naar de motoren aan de buitenkant, een goede regenbui en alle ingrediënten voor kortsluiting zijn er.

Een paar kleine gaatjes in het dek is natuurlijk geen probleem, en inderdaad wellicht de beste oplossing, en vooral het eenvoudigst te realiseren zonder al te grote kansen op kortsluiting.
Uiteraard wordt de boel wel gezekerd met een niet al te sterke zekering om bij kortsluiting de accu's te beschermen, en waarschijnlijk ga ik een mooie plaats verzinnen heel dicht in de buurt van het helidek voor de zekeringen om brand ergens halverwege te kunnen voorkomen.

Voor het helidek lijkt messing dus toch de beste oplossing, wat verf eroverheen en niemand die nog ziet dat het geen aluminium is.

Over dat derde kanaal, kan iemand uitleggen wat de volgende namen betekenen en wat ze doen: i2c, uart, one wire, optocouplertje?
Ken het namelijk nog niet, maar wil wel graag weten wat het is.

Groetjes Josse

Op 21 september 2009 15:46:29 schreef Tweety777:
Bedankt voor alle tips en informatie!

Over dat derde kanaal, kan iemand uitleggen wat de volgende namen betekenen en wat ze doen: i2c, uart, one wire, optocouplertje?
Ken het namelijk nog niet, maar wil wel graag weten wat het is.

Groetjes Josse

Heeft niets hiermee te maken.

I2c is twee draads comunicatie, wordt veel in TV's gebruikt en wordt ondersteunt door microcontrolers, net als uart.

One wire wordt veel gebruikt voor sensoren, en een optocoupler wordt gebruikt als er iets optisch gescheiden moet worden.

Bedankt, dat klinkt al begrijpelijker voor mij.

Momenteel ben ik druk bezig om wat uit te zoeken om de hijskraan te kunnen laten werken.
De servo's die ik al heb hebben een koppel van ongeveer 32Ncm.
Het probleem is alleen dat die zo groot zijn dat die benedendeks geplaatste moeten worden en omdat er bijna recht onder de hijskraan een hoofdmotor zit die zeer zeker niet verplaatst kan worden zullen er dus een aantal bochten in de bowdenkabel moeten komen.
Omdat Conrad voor een tientje miniservo's die wel in de kraan zelf passen heeft die een koppel van 22Ncm hebben bij 4,8V en bij 6V zelfs 25Ncm dacht ik dat die misschien wel meer kracht op de hijskraan zouden kunnen overbrengen omdat de bowdenkabel daarvoor veel korter is en alleen bij bepaalde hoeken een bocht hoeft te maken, waardoor ik vermoed erg weinig weerstand te hebben.
Wat denken jullie hiervan?

Voor de bowdenkabel heb ik bij Conrad alleen maar 0,8mm doorsnee kabels gevonden van 1m lengte, maar zijn die geschikt voor dergelijke krachten?
En kan ik die kabels op een bepaalde manier inkorten zodat ik de overlengte niet door de halve boot heen hoef te trekken?

Groetjes Josse

Vandaag ben ik druk bezig geweest met de bouw van het helidek.
De hele constructie is gebouwd van messing en is volledig aan elkaar gesoldeerd.
Hieronder de update over het helidek in het bouwverslag:
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10782/2009-09-23_helidek_23v.jpg
Ik had een behoorlijk grote fout gemaakt, de binnenste balken moesten erg lang zijn, en de buitenste moesten korter zijn.
Om dat op te lossen heb ik het teveel aan lengte afgezaagd (loshalen heb ik niet genoeg handen en soldeerbouten voor, alles zat namelijk al behoorlijk stevig vast gesoldeerd) en heb ik de al uitgezaagde (en te korte) binnenste balken vast gesoldeerd, messing kan immers behoorlijk wat hebben, en door de verbinding in het midden te plaatsen heb ik daar maar heel weinig last van.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10782/2009-09-23_helidek_24v.jpg
Het staat nog niet helemaal recht, maar het begint te komen.
De buitenste balken zijn nu overigens alsnog wel iets te kort, dus daar moet nog een keer wat aan gedaan worden, maar het materiaal is op en voorlopig gaat het erom een goede plaats voor de heli te hebben en niet dat al het detailwerk ook al helemaal afgemaakt wordt.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10782/2009-09-23_helidek_25v.jpg
De 2 platen zijn ook aan elkaar gesoldeerd en voorzien van de nodige verstevigingen.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10782/2009-09-23_helidek_26v.jpg
Echt wel een groot helidek.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10782/2009-09-23_helidek_27v.jpg
De 2 kortere balken onder het dek zijn tijdelijk aangebracht om de juiste hoogte te geven.
Na enige controle bleek dat de voorste poten (die hier al op een mooi pennetje vast zitten om uit positie raken te voorkomen) te kort te zijn, en daardoor staat het dek dus iets schuin.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10782/2009-09-23_helidek_28v.jpg
Well Enhancer in droogdok met een bemanningslid op de dokvloer.
Dit is ongeveer de staat waarin ik het echte schip in dok bij Keppel Verolme heb gezien.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10782/2009-09-23_helidek_29v.jpg
Het zicht vanaf de buitenste stuur-positie, vanaf hier kan men namelijk met een afstandsbediening het hele schip besturen.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10782/2009-09-23_helidek_30v.jpg
En vanaf het brugdek.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10782/2009-09-23_helidek_31v.jpg
Het de bedoeling om het helidek aan het dek met de brug vast te zetten, aangezien het dek daar op 2 plaatsen op een constructie steunt.
Ook zal hier de stroom naar het dek en de verlichting worden doorgevoerd.

Groetjes Josse

Hier zijn wat foto's van de nieuwe spullen, even showen hoe fel de LED's zijn:
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10782/2009-10-07_verlichting_01v.jpg
Hopelijk staat de beeldscherm-brightness niet te hoog, anders kan je wel eens verblind worden door de foto........
Dit is de 40.000MCD LED.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10782/2009-10-07_verlichting_02v.jpg
De rode LED.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10782/2009-10-07_verlichting_03v.jpg
Dit is de groene LED, niet echt de kleur die ik verwachtte, maar dat geeft niet zo.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10782/2009-10-07_verlichting_04v.jpg
De gele LED, ziet er meer uit als oranje, maar dat is in dit geval juist goed.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10782/2009-10-07_zender_01v.jpg
En de nieuwe zender, met mijn vinger erbij als referentie voor hoe klein dit spul is.
Het lijkt erop dat ik eerst nog wat schakelaars zal moeten regelen om dit werkend te gaan krijgen.

Groetjes Josse

Heel erg bedankt!!!

En nog een update:
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10782/2009-10-07_verlichting_05v.jpg
Eerste boordlicht heeft inmiddels ook een lamp.
De eerste keer ging dit verkeerd, ik heb er een rode lamp in gestopt in de veronderstelling dat de bak aan beide kanten geplaatst kan worden, maar dat is niet zo, en deze is nou net voor de kant met het groene licht gebouwd.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10782/2009-10-07_verlichting_06v.jpg
Eerste schijnwerper in aanbouw.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10782/2009-10-07_verlichting_07v.jpg
Zo, waar was de zonnebril ook al weer gebleven?
Dit is dus wederom het zoeklicht terwijl deze aanstaat.

De zender heeft inmiddels wat signalen uitgezonden als ik de ingebouwde LED mag geloven, maar echt een betrouwbaar geheel is het nog niet, zometeen ga ik het bijpassende behuizingje bestellen, en dan maar hopen dat die er uiterlijk vrijdag avond is.

Groetjes Josse

Aangezien gisteren de bestelling voor de behuizing voor de zender, en ook gelijk de bowdenkabel de deur uit is gegaan ben ik maar vast wat voorbereidend werk gaan doen:
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10782/2009-10-08_servo_01v.jpg
Dit is onderdeel 1 waar de bowdenkabel aan vast komt te zitten, namelijk een servo.
In verband met eventueel onderhoud aan de schottels, koppelingen en motoren heb ik besloten simpelweg een paar schroeven in een verdikking van het dek te draaien om zo de servo op z'n plaats te houden.
De servo is ook al aangesloten op de ontvanger, aangezien dit de laatste functie is die met 40MHz zender bediend wordt.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10782/2009-10-08_hijskraan_01v.jpg
De onderdelen moeten op een manier opgehesen kunnen worden, dus ook maar gelijk maar even het liertje gebouwd.
De bedrading hiervoor zal worden aangesloten zodra de kraanarm weer aan boord geplaatst is.

Naast de werkzaamheden heb ik ook nog even gekeken naar de reden waarom de verlichting er ineens mee is gestopt, en dat bleek door de meest eenvoudige reden te komen: een nog doorgeknipte draad.
De 2 delen draad weer aan elkaar gesoldeerd, en even getest, en nu werkt alles weer.

Vandaag nog even over wat andere problemen nagedacht, en daar wat beslissingen over genomen.
Dat betekent dat de hele mast er binnenkort afgehaald gaat worden om de bedrading opnieuw te kunnen doen, maar dan met hele dunne draden die LED's gaan voeden.
Dat moet het mogelijk maken om de verlichting te gebruiken zoals dat moet volgens de regelementen.

Groetjes Josse

Dan denk je, nou brouw ik een grote boot, hoef ik niet zo te priegelen op de vierkante millimeter, nou daar klopt dus helemaal niks van, kijk maar:
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10782/2009-10-10_hijskraan_01v.jpg
Priegelen op de vierkante millimeter dus, het is zelfs zo goed bereikbaar (kuch kuch) dat de camera er niet eens in de buurt kan komen.
Vele stukken buis heb ik moeten weggooien omdat ze geknikt waren, en de kabel er dus niet meer doorheen kon komen.
Dit soort foto's zijn alleen maar met de camera ondersteboven te maken, en met de flitser aan.
Een macro-ringflitser zou hier al wel schelen.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10782/2009-10-10_hijskraan_02v.jpg
En dit is dan de bovenkant.

Groetjes Josse

De nieuwe ontvanger is net ingesteld, en werkt nu goed!
Hier een filmpje om dat te laten zien:
http://www.youtube.com/watch?v=ePPh4AGzEKE

Groetjes Josse

hehe, eindelijk weer eens wat vorderingen te melden, al is het nog steeds niet zo veel.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10782/2009-10-28_romp_01v.jpg
Ik was bezig met het schuren en plamuren van de romp, en hier is het eerste resultaat.
Omdat het heel erg veel werk is om de polyesterplamuur glad te schuren, en omdat er een stukje dek miste aan de rand heb ik besloten om het stukje evergreen te verplaatsen zodat de vorm hier nu dus goed is.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10782/2009-10-28_romp_02v.jpg
Een beetje plamuur onder de plaat, mooi vlak schuren en dan ziet dit er weer prima uit.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10782/2009-10-28_romp_03v.jpg
Nog een plamuur-klus, binnen de met pen gemarkeerde zone zit een knik die opgevuld moet worden met plamuur om de vorm erin te krijgen.

Omdat ik het momenteel wegens werk aanzienlijk drukker heb waardoor ik weinig tijd over hou voor modelbouwen heb ik besloten dit karwei stap voor stap te gaan doen, dan blijft het overzichtelijk, en is de boot toch nog een beetje toonbaar.

En weer een update:
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10782/2009-10-28_romp_04v.jpg
Toch maar besloten de deuk op te vullen met houten latjes, nadat de lijm droog is is het een kwestie van even mooi gladschuren met behulp van een schuurblokje, en dan zou het er goed uit moeten zien.
Wat plamuur eroverheen om de houtstructuur te verbergen, en dan is dat ook weer gedaan.
De verschansing laat ik voorlopig even voor het wat het is, die gaat later deze winter vervangen worden door een Evergreen exemplaar, waar ik dunner evergreen voor ga gebruiken, en dan eventueel 2 lagen.
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10782/2009-10-28_romp_05v.jpg
Hier ben ik voorlopig ook nog niet klaar.
Dit is een mooi klusje voor de schuurmachine aangezien het erop lijkt dat er een spant en het dek iets uitsteekt, en dat is onvoldoende weggewerkt.

Zit ik net even na te denken over hoe ik de kraanarm nou het beste op en neer kan laten bewegen, schiet mij ineens een veel betere oplossing te binnen, een werkende cilinder met schroefdraad binnenin het kraanhuis, die dus dicht bij het draaipunt de arm beweegt, maar waardoor ik geen problemen meer heb met het netjes wegwerken van de aandrijving en aandrijvingen onder een hoek.
Hieronder een foto van het nieuwe idee:
http://albums.modelbrouwers.nl/coppermine/albums/userpics/10782/2009-10-28_hijskraan_01v.jpg
Schroefdraad wordt nog korter afgezaagd, maar daar wil ik mee wachten totdat ik definitief weet hoelang het allemaal moet zijn.
Dat laatste hangt natuurlijk vooral ook af van wat er omhoog en omlaag gaat bewegen.
Waarschijnlijk gaan ook hier LEGO-tandwielen uitkomst bieden voor wat betreft de overbrenging.
Ik hoop hier een aardige vertraging in te kunnen verwerken, aangezien de bediening zo dicht bij het draaipunt de boel erg snel laat bewegen.

Groetjes Josse

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (45%)]