keuninkske
!overload! to much information in this signature!
klein bootje 
ik volg dit topic al een tijdje en het ziet me er voor een miniatuur een redelijke kolos uit.
zijn de kanalen die je beschikbaar hebt per 433mhz I/O kanalen of proportionele?
anders kun je met 8 I/O kanalen makkelijk 2^8=256 verschillende functies gaan bedienen mits wat elektronische logica.
1 kan dan zijn: kraan omhoog
2: kraan omlaag
3:links draaien kraan
4: rechts draaien kraan
5: voorste mistlampen aan
6:....
.....
256:....
natuurlijk is dan geen enkele van die 8 kanalen proportioneel, indien nodig kun je hiervoor 2 apparte codes gaan gebruiken (hoge en lage snelheid bvb)of zelfs meerdere codes.
maar ik neem aan dat je de vaarsnelheid en het roer proportioneel wil gaan bedienen dus daar vallen al enkele kanalen af.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Optie 1: Alles zelf maken (sortof).
Koop de 433Mhz zend/ontvangst modules. Die kunnen een digitaal signaal oversturen naar de ontvangst module. Je maakt een control panel, met daarin een AVR (of PIC) microcontroller, die commandos (of standen van de schakelaars en bedieningselementen) doorgeeft aan de ontvanger. Daar decodeer je de boel met weer een AVR (of PIC) en stuur je de onderdelen aan.
Optie 2: gewoon veel standaard afstandsbedieningen kopen.
Optie 3: standaard afstandsbediening kopen, en wat slims bedenken om extra dingen te kunnen doen. Bijvoorbeeld: mijn ESC (Electronic Speed Controller) kan je instellen door met de throttle te spelen. Dus als je op kanaal 6 ineens van laag naar hoog gaat, kan je reageren op de boot, en ineens een andere functie toekenen aan "gasgeven".
Tweety777
Bezig met de bouw van divingsupport-vessel Well Enhancer 1:75 zie: http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=175&t=18244&…
Helaas is de 433MHz alleen maar I/O.
De 110 functies haal ik door een Robbe F14 zender met 12 kanalen, waarvan 4 kanalen door "gashendels" en roerhendels worden bedient, die overigens wel in elkaar verwerkt zitten.
Voor het varen (volledig regelbaar van 0 tot 100% en in 2 richtingen) ben ik 3 kanalen kwijt.
De hijskraan wil ik graag direct aan kunnen sturen zodat die ook echt stopt wanneer ik wil dat die stopt i.p.v. nog even een paar seconde door te gaan.
Daardoor ben ik voor varen en hijskraan samen dus 6 kanalen kwijt.
De overige 6 wil ik voorzien van decoders die ik zelf ga maken (met hulp, wordt de eerste keer dat ik zelf electronica maak), waarvan elke decoder mij 16 functies oplevert, ten koste van het kanaal waar die op aangesloten zit.
Aangezien de ROV's voor demonstraties eigenlijk wel direct bestuurt moeten kunnen worden (hoeft niet perse traploos, alleen vol gas en stop is ook genoeg) zit ik eraan te denken daarvoor WiFi te gaan gebruiken, aangezien dan het beeldscherm de limiet van de functies is.
Overigens heb ik in de planning ook zaken als het aan en uit zetten en over 2 assen bewegen van zoeklichten en bluskanonnen staan.
De zoeklichten zullen namelijk (zoals het hoort) behoorlijk fel zijn, en dan wil ik voor de veiligheid dat ik vanaf de kant de lichten een andere kant op kan laten schijnen mochten ze in iemands ogen schijnen.
Groetjes Josse
Tweety777
Bezig met de bouw van divingsupport-vessel Well Enhancer 1:75 zie: http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=175&t=18244&…
Na nog wat overleg via de mail met een collega-modelbouwer blijkt dat de Robbe F14 zender maar 8 kanalen kan behappen.
Omdat ik het eigenlijk toch ook wel lastig vindt om door een schakelaar een x aantal keer in de "aan" stand te zetten een functie aan te sturen lijkt het mij toch handiger om vanaf de laptop het model te besturen.
Via het internet (of een eventuele andere draadloze verbinding van de ene computer naar de andere) wil ik dus veel directer alle functies kunnen aansturen.
Hiervoor loop ik echter tegen een nieuw probleem aan: hoe krijg ik het voor elkaar om op het beeldscherm een duidelijk overzicht van op z'n minst een groot aantal functies te zien, en dat op mijn manier.
De meest voor de hand liggende oplossing is het zelf schrijven van de benodigde software.
Aangezien mijn vader voor z'n werk wel eens wat software moet maken hoopte ik daar zijn hulp bij te kunnen krijgen, maar helaas blijkt hij hier geen verstand van te hebben.
Dat wordt dus waarschijnlijk van de grond af aan beginnen, en gewoon eens wat te proberen en hopen dat er uiteindelijk iets uit komt wat fatsoenlijk werkt.
Als er niet al dergelijke software beschikbaar is dan gaat het mij gewoon lukken om dit voor elkaar te krijgen, alleen dat zou wel eens heel wat jaren kunnen duren, en zal heel wat frustratie met zich mee brengen.
Als iemand hier suggestie's voor heeft hoor ik dat heel erg graag.
Groetjes Josse
Tweety777
Toch maar even een hele kleine update posten:
Nadat ik enkele weken geleden langzaamaan was begonnen met het maken van de eerste plaat die het uiteinde van de kraanarm gaat vormen heb ik besloten dit vandaag maar eens af te maken.
Eén van de redenen dat dit zo lang heeft geduurd is dat er gaten in geboord moesten worden, maar door hebben de boortjes het erg zwaar mee, dus om boortjes te sparen heb ik na het boren van een gaatje gelijk de Dremel in de lader gezet, en minstens gewacht totdat de accu weer vol was.
Hier is het resultaat te zijn terwijl dit op z'n plaats zit.
De boomrest (steun voor de kraanarm, Engels woord) moet nog flink verbouwd worden, deze is nu te lang, mist een knik, en mist vooral nog een flink aantal onderdelen.
Bovendien wil ik dit eigenlijk liever van messing maken.
Mooie uitvinding, het statief, kan je iets vasthouden en uit de meest onmogelijke hoeken foto's maken, zeker als je camera een timer heeft.
Voor deze foto zijn 5 foto's genomen, bij één was ik de timer vergeten, bij één stond ik zelf te veel in beeld, en vervolgens de timer op 10seconde en 3 foto's gezet, dus 3 flitsen afwachten, en dan kijken.
Hier is duidelijk zichtbaar dat de kraan in de hoogste stand toch echt het hoogste punt is.
Groetjes Josse
keuninkske
ik zou toch voor een electronische oplossing kiezen, zelfs je kraan zal er geen seconde of zelfs geen halve langer of korter door blijven draaien als dat je een volledig kanaal toewijst aan die functie.
principe:
er zijn 2 principes bruikbaar, hieronder uitgelegd
analoog:
je hebt 8 kanalen en kunt dus een 8bits code doorsturen, iedere functie heeft een code, de electronica in de boot leest deze code en schakelt daarmee de juiste functie.
voorbeeld:
-je drukt op het knopje om de kraan op lage snelheid te laten hijsen.
-een stukje electronica vertaalt dit naar (bijvoorbeeld) 01010101
-de code 0 wordt verzonder over kanaal 1
de code 1 over kanaal 2
0 over 3
... 1010...
1 over kanaal 8
van de 433MHz
-de code 01010101 wordt ontvangen op de boot
-een stukje electronica leest de code 01010101
-de electronica weet dat 01010101 de kraan op lage snelheid laten hijsen betekend en stuurt de juiste motor aan
voor een andere functie zal er een andere code gebruikt worden.
voordelen:
-extra kanalen
-geen verlies in schakeltijd
-simpel in opbouw en programatie
nadelen:
-8 kanalen nodig
-slechts 256 functies beschikbaar
-geen controlemogelijkheid of een bit nu wel of niet ontvangen is
serieel:
de seriele methode heeft slechts 1 kanaal nodig. het komt erop neer dat we een reeks signalen na elkaar( volgens een bepaald protocol gaan op deze "communicatielijn" plaatsen.
voorbeeld:
-je drukt op het knopje om de kraan op lage snelheid te laten hijsen.
-een stukje electronica vertaalt dit naar (bijvoorbeeld) 01010101
-de electronica plaatst deze code in een protocol. (begin en eindcodes toevoegen)
-de electronica verzend deze code over 1 kanaal. dit wil zeggen dat er eerst een 0 gezonden wordt, enkele miliseconden later een 1 enzovoort tot de code er helemaal is.
-deze code wordt gelezen en herkend op de boot
-de juiste functie wordt aangestuurd
voordelen:
-controle of de code volledig ontvangen is door de begin en eindcode die meegezonden wordt
-slechts 1 kanaal nodig
-uitbreidbaar naar meer dan 8 bits (dus meer dan 256 functies)
nadelen:
-moeilijker te realiseren
-tijdsvertraging (maar is bij een goede kloksnelheid van de electronica miniscuul)
een computerverbinding maken komt op hetzelfde neer, er zal evenveel of zelfs nog meer moeten geprogrameerd worden (bij wifi, bleutooth, ... wordt de ontvanger op de boot alleen maar complexer en moeilijker om te programeren)
Maar nu ik erover zit te denken, is een TV afstandsbediening niets voor u?
bekijk eens picbasic.nl bij projecten staat er een 10 kanaals ontvanger voor de TV afstandsbediening die uitbreidbaar is.
Tweety777
Het probleem met de 433MHz is dat deze maar kanaal tegelijk kan ontvangen, deze telt namelijk de bits bij elkaar op voor verzending.
Overigens heb ik dit systeem eens flink na zitten rekenen en kwam maar tot 36 functies bij gebruik van 3-cijferige codes.
Omdat er al relais op de ontvanger zitten (op dezelfde printplaat) zal ik de printplaat aan moeten passen om met die bit-codes te kunnen werken op de door u beschreven manier.
Het probleem van het langer draaien is niet één of andere vertraging in de electronica, die is doordat ik meerdere keren een schakelaar of knop in moet drukken, dat kost tijd.
Via internet kan ik dat veel directer aansturen, zeker als ik de lay-out van het scherm in kan richten zoals ik dat wil.
Bijkomend voordeel van WiFi is dat ik dan ook veel makkelijker meteen video-signalen mee terug kan sturen om die vervolgens op een scherm te laten zien.
De TV-afstandsbediening is op zich ook niet zo'n verkeerd idee, maar werken de dingen niet meestal met infrarood?
Infrarood en zonlicht is een niet zo veilige combinatie, en alles wat een vorm van licht gebruikt heeft een zichtbare ontvanger nodig wat ik op m'n model zeker niet wil hebben.
Groetjes Josse
Tweety777
En wat doet een modelbouwer op z'n vrije dag?
Juist, modelbouwen:
De boeg had nog aardig wat aandacht nodig, en die heb ik vandaag maar gegeven, door eens lekker te kietelen met schuurpapier.
P240 dit keer, grofste schuurpapier voor schuren met de hand dat ik heb liggen.
Hier wordt overigens het eerst spant vastgelijmd.
Het spant zal, als de lijm droog is, in vorm geschuurd worden, en dit spant dient vooral als test-opstelling om te kijken of deze werkwijze geschikt is.
En hier een blik op de zijkant van het spant.
Een mooie rechte lijn vanuit deze hoek, en dat is zoals het hoort te zijn.
Groetjes Josse
Tweety777
En alweer een update:
Op een zonnig moment besloten een foto te maken langs de romp.
De zonnestralen komen van een weerspiegeling op een raam aan de overkant van de straat.
Er zijn inmiddels al meer spanten geplaatst.
Binnenkort ga ik 2 mallen maken waar ik schuurpapier op ga lijmen om zo te zorgen dat ik de gewenste vormen er mooi en strak in kan maken.
De reden dat het er 2 worden is dat de spanten in het voor- en achterschip dichter op elkaar zitten dan in het midden van het schip, de uiteinden van het deel met de grotere spant-afstanden is inmiddels geplaatst.
Dit is de achterste begrenzing van het deel met grotere spant-afstanden.
Aangezien de verschansing ook spanten heeft neem ik de ook mee, de voorste verschansing gaat echter nog vervangen worden, en zal daarom nog geen spanten krijgen, de vorm wil ik proberen in de plaat te krijgen voor het plaatsen.
Nog een overzicht.
Hier was ik begonnen met proberen de vorm erin te krijgen, maar dat wilde niet echt lukken.
Om dit plaatje te krijgen heb ik 4 foto's moeten maken.
Groetjes Josse
Tweety777
Vandaag maar weer eens wat aan de Well Enhancer geknutseld:
Nog meer latjes geplaatst!
Hier klopt iets niet.
Zoek het verschil.......
Hier zit het allemaal goed voor deze fase van de bouw.
Volop bedrijvigheid gezien vanaf de dokvloer.
Zo lag ze er zaterdag middag bij.
En zo ziet ze er nu uit.
Onder de hijskraan blijkt het berghout veel hoger te zijn, hier loopt namelijk een extra dikke plaat vanaf de bovenkant van de fundatie van de hijskraan naar helemaal onderaan voorbij de kimstraal.
Dit zal hoogst waarschijnlijk zijn om de grote krachten die op de hijskraan staan op te vangen.
Groetjes Josse
Arjan Swets
cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Ik ben zo benieuwd naar al die elektronica in het schip.
Tweety hieronder: oh???? Maar je weet dat je op een eca forum zit? Verdwaald? 
[Bericht gewijzigd door flipflop op (36%)]
Tweety777
Momenteel zit er nog niet zo heel veel electronica in, maar dat komt nog.
Nu is het alleen nog maar 2 ontvangers, 2 vaartregelaars en de electronica in de servo's.
Wellicht komt er binnenkort nog een spanningsregelaar bij, de eerste van een stel.
Groetjes Josse
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Het is nu inderdaad nog niet echt mooi maar er wordt nog steeds aan de romp gewerkt.
En gezien de andere schepen die op de diverse foto's te zien zijn denk ik dat het nog wel een strak bootje gaat worden.
Ook de afmetingen van het schip zijn niet mis en dat maakt het niet eenvoudiger om alles mooi strak te krijgen.
En de electronika die komt er vast wel in bijvoorbeeld in de scheepsverlichting en sturing van alle boordwerktuigen.
leip11
hoe hoger in de mast aan het werk, hoe mooier het uitzicht
Op 26 november 2009 07:35:07 schreef Tweety777:
Het probleem met de 433MHz is dat deze maar kanaal tegelijk kan ontvangen, deze telt namelijk de bits bij elkaar op voor verzending.
Overigens heb ik dit systeem eens flink na zitten rekenen en kwam maar tot 36 functies bij gebruik van 3-cijferige codes.
Omdat er al relais op de ontvanger zitten (op dezelfde printplaat) zal ik de printplaat aan moeten passen om met die bit-codes te kunnen werken op de door u beschreven manier.
je wilt dit goed aan kunnen sturen en zegt ook dat je zelf wat wil doen dan is het toch mogelijk om hier zelf wat voor te maken(met hulp als het nodig is)
Het probleem van het langer draaien is niet één of andere vertraging in de electronica, die is doordat ik meerdere keren een schakelaar of knop in moet drukken, dat kost tijd.
Via internet kan ik dat veel directer aansturen, zeker als ik de lay-out van het scherm in kan richten zoals ik dat wil.
ga je toch een beetje de fout in. hoe denk je dat die wifi verzonden wordt(uiteraard ook met elektronica). deze verbruikt ook tijd.
het probleem hierbij is denk ik dat het lastiger aansturen is via wifi omdat dat zeker voor een beginner een zeer lastig protocol is. je kan beter kijken naar iets anders om je data te verzenden naar je schip. zoals hier al eerder genoemd via een pic of dergelijke. dit is ook goed te doen om meerdere dingen aan te sturen. misschien zelfs voor deze toepassing nog sneller dan met wifi
edit://
verder zeer mooi schip om te zien ben zelf op het groote broertje geweest voor onderhoud(radio holland). het zal zeker wat werk kosten.
Tweety777
Hoe groter de romp hoe meer werk, dat is zeker waar.
De grap is echter dat een kleine verkleining t.o.v. het origineel het juist eenvoudiger maakt om al het detailwerk te maken, al wordt er dan wel verwacht dat er meer detail op zit.
De ietwat afwijkende schaal is uitgekozen om het voor mijzelf mogelijk te maken al het detailwerk dat ik erop wil hebben te kunnen maken, maar dan wel zo dat het model nog te transporteren valt, wat achteraf gezien wat lastiger is dan gedacht, maar het is nog steeds aardig te doen.
Voor wat betreft de electronica ben ik tamelijk ambitieus, en dat is aardig zacht uitgedrukt.
De herinneringen aan het echte schip en het plezier van het bouwen zijn voor mij een enorme drijfveer om behoorlijk ver te gaan.
Alle verzendingen kosten tijd, maar met de 433MHz duurt dat toch echt een goede seconde, dat kan echt wel korter.
Hoe zit dat met de PIC?
WiFi is inderdaad behoorlijk lastig, maar als er niets beters te vinden is zal ik het toch moeten gaan proberen (van mijzelf dan).
Als je het maar vaak genoeg blijft proberen lukt het vanzelf een keer.
Dit model zal nog heel wat uren werk nodig hebben, daar is geen twijfel over mogelijk.
Momenteel is er werkelijk nog niets dat helemaal klaar is.
Als alle latjes erop zitten ga ik deze schuren zodat er een ronding in komt, en dan ziet het er een heel stuk beter uit.
Dat zal wel weer heel veel uren kosten, maar ze zullen de moeite waard zijn.
Groetjes Josse
leip11
weet je zeker dat het een seconde duurt voor de 433mhz? bedoel je hiermee dat het zo lang kost om een relais te schakelen als jij wat doet.(zoja dit komt eerder door de tijd die het relais nodig heeft).
een pic is de besturing van het geheel eigenlijk
je moet het zo zien
knoppen--pic-zend/ontvangstmodule----------zend/ontvangstmodule--pic--iets
wat ik hier nu laat zien is. dat als je een knop indrukt krijgt de pic dit binnen. die weet wat jij wil met die knop(heb je zelf geprogrameerd) dit verstuurd hij via de module. de andere module ontvangt dit en stuurt dit door naar de pic. die weet ook wat jij wilt en stuurt dan hetgene aan.
jij zegt dat dit allemaal te langszaam zou gaan. er staan hier projecten op dit forum die dit allemaal binnen tienden van seconden kunnen doen.
Tweety777
In dat geval heeft WiFi een sterke concurrent.
Als ik het goed begrijp komt dit dus neer op het zelf bouwen van een zender met een X-aantal knoppen die aangesloten zitten op de Pic die in de zender zit.
Komt dit ook neer op het gebruik van een beperkt aantal knoppen om een veel groter aantal functies te bedienen?
Heb zelf namelijk nog niet zo veel verstand van electronica, maar het is wel iets waar ik mij in wil verdiepen.
Groetjes Josse
leip11
het hoeft niet beperkt te blijven. je enigste beperking is je eigen fantasie. en hoop dat die bij jou niet erg klein is:P.
schrijf eerst eens op wat je allemaal aan wil sturen en hoe. bijvoorbeeld:
de verlichting met 1 knop voor het aan/ uit
kraan aansturen met een soort van joystick.
lichten in de accommodatie dimmen via een potmeter.
je kan het zo gek niet bedenken of het kan.
maak er een mooi lijstje van en dump dat een hier neer. dan kan er al veel makkelijker gekeken worden hoe dit aangepakt kan worden.
als ik het goed heb woon je ergens in schiedam of vlaardingen? ik kom zelf uit hoogvliet dus als je hulp nodig heb om dit soort dingen te maken wil ik je best helpen. vind dit namelijk wel een heel interessant project.
edit:
stuur anders effe pm kan je misschien wel helpen
Tweety777
Lijst is al in de maak, ben nog hard aan het denken over meer functies, maar daar kom ik zo snel niet op.
Vindt net boven de honderd functies (waarvan een aantal per 2tal in 1 kanaal kunnen, gaat over motor links of rechts om, camera aan of uit).
Als mijn fantasie de limiet is dan moet ik uitkijken dat ik niet te veel ga willen, dan gaat het namelijk erg ver.
Zoiets als; "oh, de meter van de bunkers staat wel een beetje laag, even de bunkerboot bellen", en dan vervolgens als de bunkerboot langszij ligt de hele procedure van het bunkeren nabootsen met de bemanning die de slangen aansluiten, en niet 1 of andere vaag gecamoufleerde stand met magneet of iets dergelijks.
Dit is wel iets wat mij geweldig lijkt, moet alleen nog eens kijken of ik dit ook serieus wil gaan doen.
Zal binnenkort even de lijst bijwerken en dan hier posten.
Voorlopig klinkt het heel erg cool allemaal, klinkt als, dat wordt het.
Groetjes Josse
leip11
je moet nu niet uitgaan van kanalen. je data wordt allemaal serial verstuurt. dit houdt dus in dat je alles over het zelfde lijntje verstuurt en niet over verschillende.
wat zal je maximale afstand zijn waar je tot je boot bent. want dan kan je voor je camera van doe simpele draadloosen dingen nemen. hoef je verder niks voor aan te sturen(behalve misschien waar je hem naar wil laat kijken). en dan gewoon op een tv weergeven. scheelt al weer veel meer
en waarom zou dat niet mogelijk zijn voor je bunkerboot.
het zal veel werk zijn om het zo klein goed te krijgen maar het is echt wel mogelijk
Tweety777
Hoi Leip,
Het niet mogelijk is het probleem niet, wel of ik het serieus wil, en of het niet een stap(je) te ver gaat.
De camera's wil ik liever niet constant aan hebben staan, de camera's in de ROV's al helemaal niet, dat heeft gewoon geen zin.
Daarom wil ik die dus vanaf de kant kunnen bedienen.
Voor de camera in het stuurhuis lijkt het mij wel leuk om die allerlei kanten op te kunnen laten draaien, kan ik op het beeld van de camera's varen terwijl ik zelf lekker binnen zit.....
Serial, kan je dan meerdere functies tegelijk aan en uit zetten?
Of gaat dat signaal zo snel dat dat gelijk achter elkaar aan verzonden kan worden?
Een bereik van 100 tot 200m is wel voldoende.
Op dergelijke afstanden is het model ook niet zo heel goed meer te zien.
Groetjes Josse
leip11
wat je dan kan doen voor de camera's is gewoon de voedingsspanning met een relais schakelen. dan doet hij het niet. wil je hem gaan gebruiken gaat hij aan en dan kan je de camera beelden gewoon zien.
http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_communication#Serial_versus_parall…
lees dit eens door. dan kan je het grote verschil zien tussen serial en parallel.
er zijn als ik het goed zeg camera's zat voor dat bereik dus heb je dat in principe opgelost. voor de elektronica is dat zeker te halen.
keuninkske
ik vind hier op google een apparaatje die over 20 meter videosignalen kan verzenden.
http://www.vego.nl/marmitek_multimedia/marmitek_gigavideo_800/marmitek_gigavideo_800.htm
wel wat aan de dure kant in mijn opzicht maar:
-je kan de videozender met eigen gebouwde electronica aan/uit schakelen.
-je kan met eigengebouwde electronica kiezen welk beeld je aanbied aan de videozender
-deze zender moet ook goedkoper te vinden zijn!
wat de verzending van seriele signalen betreft:
-snelheden van 20microseconden per commando zouden moeten haalbaar zijn (protocol ter controle inbegrepen)
-bij eigengebouwde electronica hoef je echt geen "bakje" met (bvb) 255 knopjes of meer op te hebben, aansturing van die electronica via een lcd scherm waarin menukeuze mogelijk is kan ook. zelfs besturing daarvan via rs232 of usb is mogelijk
-dan is het ook echt eigenbouw, en dat zou ik bij zulk een project ook al belangrijk vinden
leip11
je zou naar zoiets kunnen kijken
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=750984
er is daar genoeg voor dit soort spul.
en wat keuninkske zegt kan inderdaad ook. je wilt graag met de computer wat doen zeg je. het is mogelijk om data te versturen via je eigen gemaakt programma naar de pic die dan de rest doet.
google er anders eens op