eindwerk<<<problemen met ewb!!!!>>>

Hallo, bedankt al voor het lezen van mijn topic.
Ik moet voor school een eindwerkje maken.
We moesten daarvoor een schema van het internet halen.
Ik heb eens gekeken op CO en heb daar dan het looplicht uitgekozen: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/14
Het schema is dan ook goegekeurd door de leraren
[ bedankt CO :)]
We moeten vier dingen doen voor ons eindwerk:

- schema zoekn
- simuleren met ewb
- printplaat etsen en bestukken
- verslag maken

Het verslag en het eindwerk maken is nu geen probleem.
Het probleem licht echter bij het simuleren.
Ik simuleer het schema in twee delen
- het deel met kloksignaal(opamp)
- de rest(counter opamp vervangen we door bron met kloksignaal)

Het deel met de opamp lukt niet, aan de uitgang komt altijd een signaal van 3 volt.

Het deel met de counter lukt, voor een deel
Als ik het simuleer en ik zet mijn kloksignaalbron op 100 Hz dan gaat het perfect.
Ga ik echter onder de 20 Hz komt er altijd op

"Timestep to small"

heeft nog iemand dit verschijnsel, ik zou graag wat tips krijgen, in de helpfile van ewb zoeken levert geen resultaten op.
Het spijtige is, het MOET op ewb.
Dank bij voorbaat

PS: gelukkig nieuwjaar

Indien je het schema correct hebt ingevoerd, en realistische parameters voor de componenten (opamp type!!) hebt ingevoerd kan het zijn dat de simulatie toch niet lukt doordat de achterliggende differentiaalvergelijkingen te stijf zijn voor de solver.

Via het menu Analysis > Analysis options kun je de instellingen van de solver aanpassen zodat deze beter overweg kan met deze klasse vergelijkingen. Aangezien er gebruik wordt gemaakt van de Newton-Raphson methode zou je kunnen proberen om het aantal toegstane interatiepunten te verhogen (Tabblad "Transient" > ITL4.
Indien dit geen effect heeft zou je de demping kunnen verhogen door een Gear-integratie methode te gebruiken ipv een trapezium-methode en/of de relatieve tolerantie kunnen verhogen.