Hallo,
Ik zou graag het toerental willen meten van benzine-motoren.
Dit zou ik graag via capacitieve koppeling doen, aangezien het voor een meettoestel is dat voor meerdere motoren is. Dit is dan makkelijker dan telkens enkele windingen te leggen rond de bougiekabel.
Maar ik had nog enkele vragen over de werking van zo een capacitieve koppeling. En over wat voor een signalen dat ik daaruit kan verwachten...
Dus als ik een krokodillenklem zet over de bougiekabel dan krijg ik dus een condensator (een plaat de kabel, andere plaat de klem) met een hele lage capaciteit.
Van de klem ga ik naar een hoge weerstand, waar ik dan de pulsen ga over zien van de ontsteking?
Als de puls van de ontsteking komt, dan krijg ik over mijn weerstand ook een puls..
Maar hoe groot gaat dit signaal zo ongeveer zijn? daar heb ik totaal geen gedacht van.
Maar dit is toch een essentieel gegeven voor de rest van de schakeling te ontwerpen..
Vriendelijke groeten,
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik denk toch dat inductief met een wikkeling rond de kabel een stuk eenvoudiger is.
Condensatoren van min. zo'n 15kV zie je niet zo veel...
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Ik heb zo het idee, dat je maar een piepklein signaal zal krijgen.
Waarom geen U-vormige ferriet-kern, met een recht stukje om de U te sluiten (of 2 U-vormige kernen)? Op de U leg je dan het benodigd aantal wikkelingen, waarbij je plaats laat voor de bougie-kabel. Zo heb je een eenvoudige "stroomtang".
@Arco:
We plaatsen er geen echte condensator tussen, maar de condensator wordt gevormd door de kabel en het klemmetje..
@Pros: Dit lijkt me makkelijker, omdat er soms niet zoveel plaats is. Een klemmetje is dan wel handig en snel geplaatst.
Ik kreeg het idee ook maar nadat ik er enkele topics over zag hier..
bv.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/50349/1/bougiekabel
In dit topic doen ze het zelfs met een wasknijper en een stukje aluminium folie. Daarmee laten ze dan een lampje aangaan.