Controle schema capacitieve sensor

Hallo,

Op internet is er een bepaalde capacitieve sensor behoorlijk veel terug te vinden (onderandere hier)
Nu heb ik als test deze schakeling op een breadboardje opgebouwd. Opzich werkte hij, maar hij was niet gevoelig genoeg voor mijn doel. Het spanningsverschil na de darlington was wel duidelijk te zien met de scope.
Nu dacht ik achter de darlington een comperator te zetten zodat ook bij een wat lagere spanning op de emitter van de darlington het relais zal gaan schakelen (instelbaar).

Klopt het schema zo of zie ik nog dingen over het hoofd?
(op het breadboardje werkt het wel, maar het moet ook voor langere tijd werken...)

Afbeelding is klikbaar natuurlijk

http://www.uploadarchief.net/files/download/sensorthumb.png

Alvast bedankt voor de tips!

Alles hangt af van hoe je het opbouwt. Waarom kijk je niet naar de Qtouch ic's van atmel? Deze doen exact wat je wilt en hebben een betere SNR.

Eventueel kun je het zelfs programmeren met de Qtouch lib in elke willekeurig avr.

Robin

Lambiek

Special Member

Waar wil je het voor gebruiken, en wat moet de afstand zijn waarop de sensor reageerd.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dit projectje is niet voor mezelf, maar voor iemand die ik een "inleiding" ga geven tot de elektronica. Ik weet daarom niet precies waar het voor gebruikt gaat worden. Waarschijnlijk zal het gebruikt gaan worden om een (gloei)lamp mee aan en uit te schakelen. (o.i.d)

De afstand waarop de cap. sensor moet werken is .5cm (eventueel tot 1cm)

Om het project niet te groot te maken wil ik alles op een baantjesprintje opbouwen, dit geeft wel weer een nadeel ivm storingen / EMC.

Opmerking: Moet er niet een weerstand naar massa vanaf de emittor van de tweede transistor in de darlingtonschakeling?
Ben anders bang dat de opamp niet goed functioneert cq rare verschijnselen gaat vertonen.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Lambiek

Special Member

Hier heb je nog een schema, is gemaakt met de NE555 kijk maar of het iets is.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/capacitieve%20-%20sensor.jpg
De spoel kan je zelf wikkelen van bvb 0.75MM2 aantal windingen is even uitproberen.

Dank voor je reactie McDuff,

Nu je het zegt heb ik even naar de darlington op mijn breadboardje gekeken. Ik heb uiteindelijk de darlington helemaal niet gebruikt, maar alleen een losse transistor. (schema aangepast in eerste post)
Het spanningsverschil komt dan op zo'n 100mV en daar heeft de comperator geen moeite mee.

Edit:
@ Lambiek:
Ik zie dat je net voor mijn reactie nog een reactie had geplaatst.
Dat schema ziet er interessant uit.
Is die spoel voor een inductieve sensor en de plaat voor als je er een capacitieve sensor van maakt?

Gaat het echt om een capacitieve sensor, waarbij dus geen galvanisch contact wordt gemaakt met de schakeling? Je schema doet vermoeden dat het om een aanraak-sensor gaat.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Lambiek

Special Member

De spoel is voor capacitief, en de plaat voor aanraak het plaatje kan heel klein zijn 10 X 10MM is al genoeg.

Dat is grappig. Het gaat echt om capacitief. Mijn testversie van de schakeling werkt ook echt capacitief... Als ik het koperen plaatje achter een 5mm dik plaatje plastic leg, en mijn hand tegen het plastic houd, reageert hij daarop.

Maar dat je een capacitieve schakelaar met een spoel maakt wist ik niet.

In ieder geval is het de bedoeling dat het niet een aanraakschakelaar (tiptoets) word.

Lambiek

Special Member

Heb een keer een poort gemaakt van een spoel, als je daar doorheen liep werd dat gedetecteerd.
Als je een relais wil schakelen kan je de flipflop met transistor en relais er achter zetten, (uit jou schema) aansluiten op pin drie.

Als ik het koperen plaatje achter een 5mm dik plaatje plastic leg, en mijn hand tegen het plastic houd, reageert hij daarop.

Dat is heel wat gevoeliger, dan ik verwachtte.

Ik had dit nog in petto:
http://prosje.be/CO/Schemas/Aanraakschakelaar.png
Door een weerstand van 22M tussen de loper van P1 en de ingang van N1 te plaatsen, en het sensorplaatje rechtstreeks op N1 aan te sluiten, is het best een gevoelig ding.
Maar als een darlington het evenzeer kan, moet je d'r geen IC tegenaan gooien.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 22 oktober 2009 20:23:47 schreef pros:
Maar als een darlington het evenzeer kan, moet je d'r geen IC tegenaan gooien.

Dat denk ik ook ja.

@ Lambiek,
Het lijkt me leuk om ook jouw schakeling even op te bouwen om te kijken welke van de twee het beste werkt.
Aan hoevel windingen moet ik ongeveer denken voor die spoel?

Lambiek

Special Member

Ik had toen een stuk snoer genomen van +/- 5 meter, het was 4 aderig
de uiteinden aan elkaar geknoopt zodat je een lus krijgt, dus 1 aan 2, 2 aan 3, 3 aan 4, en dan 1 en 4 aansluiten op aansluiting spoel.

EDIT:
En anders een spoel maken van geisoleerd draad 0.75MM2, diameter rond 100MM +/- 20 wikkelingen.

[Bericht gewijzigd door Lambiek op donderdag 22 oktober 2009 22:09:44 (21%)

jerome

Golden Member

Hoeft die spoel dan aan geen oscillator?
Ik dacht dat door in de buurt van het spoel te komen, het menselijk lichaam een antenne ging zijn en stroom onttrekken aan de schakeling.Deze stroomverandering zou dan dienst doen als schakelsignaal.

Lambiek

Special Member

@ Jerome.
De spoel maakt ook deel uit van een resonantie kring.
Door P1, de weerstanden, de spoel, en C4.

Ik denk dat ik gewoon voor de "extra gevoelige" tiptoets ga. Na wat afstellen werkt hij nu zelfs op 5cm afstand...

Mijn enige probleem is nu dat er een blokgolf op de uitgang komt te staan die afhankelijk van de afstand tot de sensor langer hoog of langer laag blijft.
Deze blokgolf is redelijk af te vlakken met een condensator, maar er blijft een klein golfje bovenop zitten.
Hoe kan ik dat het best wegfilteren? (het liefst zonder extra IC). Of moet ik voor een schmitt-trigger gaan?

Het wordt anders zo lastig die Flipflop te schakelen...

jerome

Golden Member

De schakeling zal altijd gevoelig zijn voor net-brom.Is vast ook de reden waarom hij op 5cm al reageerd. Je staat vb onder de TL lampen,links de scoop,rechts de bout,en je lichaam is de bromgeleider. Kan op een andere plaats minder goed werken.

Ja... ik dacht al dat de net-brom de oorzaak zou moeten zijn.
Maar als ik met dit principe een schakelaar maak, zou ik die dan nog capacitief kunnen noemen?

Lambiek

Special Member

Ja dan is de schakeling nog steeds capacitief, mits je geen schakelaar gebruikt maar een sensor plaat natuurlijk.

Heb je de NE555 al geprobeerd?.

Ik heb hiervoor gebruik gemaakt van een PIC met een dubbele SR latch.

Is niets meer dan 1draadje naar je koperen oppervlak en 1 output pin van de PIC naar een andere input pin leiden.

de comparator/SR latch doet de rest.

O.o

m.a.w. als je PIC's gebruikt, kan je daar naar kijken. (Als je AVR's gebruikt schijnt dat QTouch idd ook leuk te zijn) doen beide het zelfde :-)

(De PIC die ik gebruikte in dit geval was de PIC18F13k50, is nog niet in productie. heeft ook nog eens USB)

Ik ben programmeur! geen electronicus! http://www.daantimmer.nl/ Er is een ontwerp! nu nog inhoud :-)

Op 26 oktober 2009 10:15:50 schreef Lambiek:
Heb je de NE555 al geprobeerd?.

Het werkte maar minder goed in mijn toepassing. Daarnaast moest ik het uitgangssignaal nog helemaal afvlakken etc. om er een Flipflop mee aan te kunnen sturen.

Ik heb inmiddels al een definieteve versie gemaakt van het verbeterde ontwerp.
(zal hier binnenkort nog wel het filmpje posten).

@Daan Timmer, Ik werk met PIC's maar voorlopig zal ik jouw toepassing niet gebruiken omdat de schakeling dus al klaar is. Het lijkt met wel leuk om dat een keer te gaan proberen :P.
Daarnaast ben ik wel van plan t.z.t. een keer een paneeltje met meerdere capacitieve sensors te maken die na elkaar worden uitgelezen m.b.v een multiplexer.