Ik werk in de vakantie bij een elektronika zaak en ik weet wat je bedoelt, maar als je toch al geen garantie meer hebt kun je het altijd proberen.
een goed idee is een artikel over de gevaren van tvtoestellen, buizenapparatuur, netspanning, hoogspanning(1000v+)...
maar de grote vraag is dan: wie gaat dat schrijven?
Mee eens .
Zeker een video waar aan de mechaniek is geprutst is meestal om zeep.
Aan TV's prutsen ze blijkbaar niet zoveel.
Tenzij: wat dacht je van een scart waar 220V op gezet is?
Of een netschakelaar die overbrugd is. Men heeft dan niet vergeten ook het resetcontact op 220 aan te sluiten!!
Zekeringen vervangen door zilverpapier.
Een 2N3055 ipv BU508, moet ik nog doorgaan? Nee dat is voor als ik mijn memoires ga schrijven.
Evarist
hmm kijk even naar artikel van the player
moet ik die jongen met hoogspanningen laten werken op mijn advies, als hij niet eens weet hoe een buis werkt? Sorry, dat wil ik niet op mijn geweten hebben!!
Laats was er ook iemand die blies zijn trafo finaal op op dit forum, omdat iemand had gezegd dat de DIKKE draad de 230 V aansluiting zou zijn. Tja, als je het niet weet, of je acht de ander niet in staat, kun je beter het advies geven naar een expert te gaan. Want hier hadden serieuze ongelukken kunnen gebeuren
Joszs
Eindelijk mijn site doet het http://home.concepts.nl/~pc106181/Jos/Index.html
Mischien kan er een soort banner gemaakt worden die boven ieder form komt te staan met een waarschieuwing en een link naar een vijlighijds pagana(o.i.d)
ja, best goed idee! moet je alleen wel even de moeite nemen om het te lezen. maar dan kom je misschien ook nog wel dingen te weten waarbij je dan voortaan denkt: "o ja, even oppassen! dat stond op circuitsonline.net". het hoeft misschien geen banner te zijn. maar gewoon een link ofzo.
stefan.
Ik ben bezig met het schrijven van een artikeltje over televisie repair tips.
Als het af is, kan het misschien op circuitsonline geplaatst worden.
Als jullie opmerkingen of aanvullingen bij dit artikel hebben, zijn die altijd welkom.
Ik ben bezig met het schrijven van een artikeltje over televisie repair tips
is zo goed als af nu
Dit Is ook een mooie reparatie site. Ook voor TV's. En daar staat ook een waarschuwing op tegen schokken en andere ongelukjes.
Toch wordt over het algemeen (zo niet bijna altijd) op deze zite bij elke topic over TV-reparatie gewaarschuwd voor de gevaren hiervan. (meestal door meerdere mensen per topic).. houden zo!
PaWoN
Jeroen Boere
IF you can't convince them, then confuse them!
Op 10 maart 2004 23:21:24 schreef PaWoN:
Toch wordt over het algemeen (zo niet bijna altijd) op deze zite bij elke topic over TV-reparatie gewaarschuwd voor de gevaren hiervan. (meestal door meerdere mensen per topic).. houden zo!PaWoN
klopt, maar dit is ook NA het openen van dit topic.
Maar dat was eigenlijk ook wel een van de gewenste resultaten
en armani:
het plaatsen van jou artikel kan wel, maar niet onder de kop "veilig werken met elektro" De aandacht in je artikel is mijn inziens te weinig. zover ik zag iets van 10 regels. en dat is nou niet een bepaald artikel over veiligheid. Toch bedankt voor je aanbod
Op 10 maart 2004 23:45:36 schreef Jeroen Boere:...kop "veilig werken met elektro" De aandacht in je artikel is mijn inziens te weinig. zover ik zag iets van 10 regels. en dat is nou niet een bepaald artikel over veiligheid...
wat ontbreekt er dan nog? suggesties zijn welkom
Leuk om dit topic te lezen. Ik ben zo'n leek die graag allerlei (elektro)technische zaken zelf oplost. Ik heb geen technische doe-opleiding gehad maar ik ben wel technisch. Als ik een probleem tegenkom waarmee ik nog nooit van doen gehad heb weet ik noppes en dus ook niks van gebruikte termen. Ik vraag dus altijd aan veel mensen die het kunnen weten en dan zo langzamerhand wordt me ook het gebruikte jargon duidelijk. Maar als ik ergens aan pruts houdt ik wel dezelfde basis veiligheidregels aan: geen haast hebben, als ik de spanning eraf gehaald hebt controleer ik altijd door kortsluiting te simuleren etc.
Conclusie: ook al lijkt iemand bepaalde termen niet te kennen, dat hoeft geen indicatie te zijn voor onveilig gedrag.
Ik ben juist erg blij dat er een forum als dit bestaat waar je met deskundigen in discussie kunt zonder dat ze daar een direct eigen belang bij hebben. Winkeliers en reparateurs geven vaak een antwoord wat in hun belang is.
lampjes
...
Ik pruts ook gewoon aan monitors en wikkel de zekeringen ook in met zilverpapier. Als er wat gebeurd eigen schuld maar je leert het door te doen 
Als één van de leden met ervaring in een bepaald vakgebied meent te moeten wijzen op mogelijke risico's, dat hij dat dan rustig doet.
Ik lees regelmatig over topicstarters die als volgt beginnen: "ik ken niets van electronica..."
en dan komt de aap uit de mouw: "...ik heb geprobeerd die blauwe cilinder om te polen maar dan werd het nog erger..."
of nog: "ik ken niets van electronica maar ik zou een radiozender willen bouwen".
Helemaal om te gillen:"Ik ken niets van theorie maar heeft er iemand een schema...."
Als je als lid voldoende empathisch bent, zou je hem/haar misschien maar beter melden dat hij/zij toch maar beter zou beginnen met weerstandjes aan elkaar te solderen.
Om dan uit te rekenen wat de vervangingswaarde zou kunnen of moeten zijn waarna hij/zij vervolgens de multimeter neemt en nameet of de verwachte (berekende) waarde klopt met de gemeten waarde. Dus niet omgekeerd.
Dat lijkt mij de enige manier om het kaf van het koren te scheiden.
Wat ik niet zou willen is dat goed bedoelende mensen die helaas een tekort aan theoretische kennis én praktische vaardigheden zouden hebben, uitgesloten worden.
Het is echter wel belangrijk om als ervaren lid aan te geven dat ze beter (nog) niet beginnen aan een gewaagde herstelling of dito project.
deming
In een perfecte wereld zal alles gedownload worden... de wereld is bijna perfect
ik denk dat als iemand iets vraagt en hij een LEEK is
dat dat niets moet uitmaken, als die person zo graag aan de tv wil knutselen moet hij dat maar doen, als ik zo iemand kan helpen doe ik dat, maar het zijn alleen maar adviesen.
Hij kan mij (ons) daar niet verantwoordelijk voor houden en het omgekeerde. Wij kunnen ons er toch ook niet verantwoordelijk houden dat iemand zijn vingers heeft verbrand doordat hij aan hoogspanning heeft gezeten ?
door schade en schande wordt men wijs.
een banner of een artikel plaatsen help bar weinig denk ik. Als de mensen al denken dat ze het wel kunnen repareren, dan gaan ze het toch proberen met of zonder ons hulp.
dan ben ik ervoor om ze toch een beetje te helpen, zodat het risico toch iets kleiner wordt dat ze aan de hoogspanning komen
ps. ik ben hier pas nieuw en heb de FAQ dus ook niet gelezen, ik beschouw mijzelf als een middenmoot van wat er hier aan mensen op het forum zitten. Dus denk ik dat 50 % van de mensen de FAQ niet gelezen heeft
Ik heb zelf al xxx keren aan de 220 gehangen (weet niet meer precies hoeveel keer).. waarvan de afgelopen 6 jaar niet 1 keer! Je leert dus wel van je fouten..
Maareh.. aanklik vakjes van je niveau of kennis ofzo, of iets wat daarop lijkt, lijkt me niets..
het belangrijkste is, dat je GEEEN antwoord geeft op een vraag van iemand die er niet zo veel verstand van heeft, als je dat zelf ook NIET hebt!!!
Tijdje trug las ik een reply van iemand dat de dikke draadjes van de trafo aan de 220 moeten.. het lijtk me pijnlijk, als je dan met je multimeter (en je handjes) ff gaat meten wat er uit je trafo komt.
PaWoN
ja, ik heb dat van die trafo ook gelezen, ik denk dat dat lang in het geheugen blijft hangen van iedereen hier.
stefan.
Jeroen Boere
IF you can't convince them, then confuse them!
Op 10 juli 2004 17:59:46 schreef Stefan van I:
ja, ik heb dat van die trafo ook gelezen, ik denk dat dat lang in het geheugen blijft hangen van iedereen hier.stefan.
welk topic dan? kan me zo ff niet voor de geest halen welke precies 
Remi
Midiologie.nl. Makers van LPTpushbutton. Als je echt van je hobby houd, laat dom commentaar van anderen je koud.
Iedereen is vrij om te doen en laten wat hij wilt.
Ik ben het dan ook eens met Pawon en deming
en ik vind ook dat als je mensen kan helepen waarom niet ?
maar je kan alleen als je dat nodig lijkt adviesen geven aan het persoon waar hij voor moet oppassen of juist zekers moet doen.
Ook als je mensen krijgt met de opmerking ik ben een leek maar wil graag ........ .
Dan kan je je zelf natuurlijk ook afvragen of je wel op zijn berichtje wilt reageeren. zodra je reageert maak je jezelf een deel genoot van zijn onkunde(ik bedoel dit niet in de negative zin hoor).
zoals al is gezegt men doet toch iets wel of niet als zij dat willen.
ik vermoed trouwens ook wel dat er een heleboel mensen zijn die juist van ons lezers willen horen of ze er wel of niet aan moeten beginnen.
Greets
Remi
Op 10 juli 2004 18:15:46 schreef Jeroen Boere:
[...]welk topic dan? kan me zo ff niet voor de geest halen welke precies
sorry, ik kan het niet vinden. maar ik weet zeker dat vele mensen hier het nog kunnen herinneren. als ik me niet vergis was het ene jeroen die dat zei.
stefan.
Hmm.. na lange zoektoch heb ik dat topic ook neit meer kunnen vinden.. maar heb wel eens vaker dingen gelezen da tik dacht "uhmmm....????"
PaWoN
Klopt er is een topic geweest over "hoe sluit ik mijn trafo aan" o.i.d.
Het ging dus goed fout in dit geval, secundaire in de 230V. Overigens was de raadgever niet de Mod. Jeroen Boere.
Iedereen die hier een vraag stelt en het vervolgens verprutst is zelf verantwoordelijk. Je kan in de winkel ook gewoon een ketingzaag kopen zonder dat de winkelier je eerst een examen boom-onderhoud afneemt.