Goedemiddag allemaal,
Ik heb eergisteren een Philicorda gekocht, deze is van een oud vrouwtje geweest en heeft 14 jaar op 'n zolder gestaan.
Alles werkte prima, ook de verengalm etc.
Enige minpunt was dat de toetsen erg smerig waren, en er zaten plakkertjes op met de letters v.d. toetsen, dus hup, aan de slag maar met schoonmaken.
om er goed bij te kunnen had ik de kap gedemonteerd, waarbij ik 2 draadjes moest los klikken van de speakers in de kap.
Vervolgens de toetsen schoongemaakt, en met een zacht kwastje het stof van de veren die de toetsen omhoog trekken afgeveegd.
Toen zag hij er weer toonbaar uit, en heb ik de kap weer gemonteerd. Maar... vlak er na hoorde ik hééééél zacht geluid, en een tijdje later helemaal niets meer. Heb gekeken of ik de draadjes mischien verkeerd had aangesloten, maar voor zover ik weet zitten ze gewoon zoals 'vroeger'.
Zijn hier Philicorda kenners die mij kunnen helpen? Ik verwacht zelf eigenlijk dat er iets simpels mis is aangezien voor de tijd alles perfect werkte?
Hier nog maar even een paar foto's van m'n prachtapparaatje:
En gelijk maar even reclame maken voor de Philicorda Hyves die ik met 'n vriend heb opgericht --> philicorda.hyves.nl
Groeten, Aad
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ik verwacht zelf eigenlijk dat er iets simpels mis is aangezien voor de tijd alles perfect werkte?
Ik heb eergisteren een Philicorda gekocht, deze is van een oud vrouwtje geweest en heeft 14 jaar op 'n zolder gestaan.
Ik verwacht dat er aardig veel mee mis is, analoog aan de oude auto van een oud vrouwtje...
Serieus, waarschijnlijk kun je diverse elco's ed gaan vervangen.
Zit er een uitgang voor een losse versterker op, zo ja kijk dan of daar nog wel signaal op staat.
Dag Roland, Voordat ik de kap er af haalde werkte alles perfect, niet 14 jaar geleden;)
In ieder geval alvast bedankt voor je reactie!
Het valt wel mee met de elco's van de philicorda's. De gele C's voor de oscillators zijn schijnbaar vaker stuk, want die zijn in een van de twee al eens voor een deel vervangen.
Controleer eens met een signaalzoekertje of er signaal staat op de uitgangen van alle delers. Dan ga je kijken op de ingang van de versterker, dan de uitgang enz.
Jongens, ik vrees dat ik geluk heb. Een van de zekeringen is stuk.
Heb nu net eventjes nieuwe gehaald, eens kijken of tie weer tot leven wil komen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Of een elco die moeite had met existentieele vragen maar inmiddels besloten heeft gereformeerd te worden.
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
De Philicorda lijkt kwa techniek en klank sterk op andere transistor-combo orgels uit de jaren '60/'70. Denk maar aan de overbekende Vox Continental en de Farfisa orgel. De Vox Continental werd in de jaren '60 door beatgroepen als The Beatles en the Animals gebruikt, denk maar aan The House Of The Rising Sun van the Animals.
Op http://www.combo-organ.com/ en http://en.wikipedia.org/wiki/Vox_Continental staat meer info over zulke orgels.
Bedankt voor deze linkjes Dawmast!
Tis nog behoorlijk uit proberen aangezien op de Phili heel andere soorten muziekstylen gaaf te spelen zijn, waar ik nog relatief weinig van 'weet' zeg maar.
Hier eerste uitprobeersel:
http://www.youtube.com/watch?v=1wTfqqr5rcc
Groeten!
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Geweldig dat geluid, doet me weer aan goede tijden herinneren.
Bedankt AadM!
Zou ook nog wel eens het geluid van die 'goeie ouwe' Neonvox willen horen, die had ook een heel speciaal geluid.
Mac.