Ik heb zo'n Hercules' DJ console (USB device waarmee je mp3'tjes kunt synchroniseren) maar wanneer ik het ding gebruik, geeft het we weinig uitgangsspanning op de audio-uitgang, zodat het audio volume uit de luidsprekers tot een zesde van het normale volume is teruggelopen.
Allemaal erg gezond ivm. gehoorbeschadiging, maar ik zou graag wat meer vermogen willen neerzetten.
Aangezien het apparaat een USB device is (wat je tussen de computer en de audio-versterker aansluit) leek het me het simpelst wanneer de voedingsspanning 5 V is, zodat ik het uit de USB aansluiting kan voeden.
Wie kan me het schema voor een simpele 10 X 5V LF audio voorversterker leveren waarmee ik een normale aux ingang van een geluidsinstallatie kan uitsturen, en die op een voedingsspaning van 5V werkt?
Alvast bedankt
Mja, kan, 10 of 20 dB versterkertrapje rond een dual opamp. Op 5V is vooral de keuze van de opamp belangrijk, je wilt behalve acceptabele audiospecs zo veel mogelijk uitsturing overhouden.
Ik durf niet uit mijn hoofd te zeggen wat een standaard NE5532 op zo een lage spanning doet.
Het verbaasd mij wel dat je bij de versterker serieus gain te kort komt. Alles staat correct ingesteld ? Is het een bekend probleem ?
Of probeer je soms een professionele versterker met een ongevoelige ingang uit te sturen ? Dan kun je beter een symmetrische uitgang maken, dat scheelt (naast een boel andere mogelijke problemen) 6 dB in signaal en uitstuurbereik op een lage voedingsspanning.
Op 8 november 2009 00:07:42 schreef Aart:
Het verbaasd mij wel dat je bij de versterker serieus gain te kort komt. Alles staat correct ingesteld ? Is het een bekend probleem ?
Of probeer je soms een professionele versterker met een ongevoelige ingang uit te sturen ? Dan kun je beter een symmetrische uitgang maken, dat scheelt (naast een boel andere mogelijke problemen) 6 dB in signaal en uitstuurbereik op een lage voedingsspanning.
@Aart:
>Alles staat correct ingesteld?
Ja, er valt niks in te stellen, gewoon USB in, audio uit. Hercules zei dat ik met een DB meter mocht gaan meten. Het leek me goedkoper om er gewoon 2 transistors (stereo) in te solderen met een paar weerstandjes en een 2 ontkoppel-elco's
Het maakt niks uit, op zowel "gewone" HiFi versterkers als Prof geluids installaties heb ik hetzelfde probleem.
Het leek me het simpelst -ook vanwege de lage voedingsspanning- om een 1 transistor schakeling (per kanaal) te gebruiken, of denk ik nou te simpel?
Die dual opamps hebben toch graag een + en een - voedingsspanning? En veel hoger dan 5 V?
Dan is een simpel 1-transistor versterkertje toch veel simpeler?
Maar ik weet niet hoe ik dat moet instellen, vandaar mijn vraag op dit forum.
Enne, het feestje is 17 december, dus dan zou het fijn zijn als ik het klaar had.
Ik ken de gebruikte software niet, maar vaak kun je het level wel op drie plaatsen instellen.
Als je de enige bent met dit probleem (Google) zou ik toch vermoeden dat er ergens een slidertje niet goed staat.
Zeker op een mixer heb je in het algemeen gain zat.
Het uitgangslevel wordt gewoon gespecificeerd op de standaard -10 dBV.
Het lijkt me voor Hercules ook niet handig daarvan af te wijken.. Is er niet een functie dat hij een pickup na doet oid ? Dan klikt het overigens ook verder rot (geen laag) door de inverse RIAA correctie.
Een paar torren als versterker (een schakeling soortgelijk aan deze b.v.) kan ook en hoeft helemaal niet slecht te zijn 
Het vereist wel iets meer denkwerk, en een voordeel van een opamp lijkt me de goede PSRR, die +5 V uit de USB zal zo vies als wat zij.
Filter goed, LC en ook de gnd. Rout het filter goed.
[edit]
Ik vind de tip van Hercules overigens niet zo raar. Maak of download een track met een vol uitgestuurd 50Hz sinusje er op (van mijn part brom uit je vinger
en meet met een multimeter hoeveel spanning er uit de uitgang komt. Dat moet -10 dBV zijn, oftewel 310 mV AC
Eh, die mic pre-amp wil 9 V voedingsspanning, en die heb ik niet
Enne, ik vermoed dat de hardware uit een serie is met een productiefoutje oid, want ik snap werkelijk niet waar ik iets kan instellen, en ook Hercules kwam niet met een suggestie van: check even dit of dat slidertje.
Nee, geen pick-up, als ik het ding op de pick-up ingang aansluit, heb ik last van de RIA- correctie, en wordt alles totaal overstuurd, idem met de mic ingang alleen dan zonder RIAA.
Als alles nou helemaal mis gaat, heb ik ook nog ergens een stereo mic preamp liggen, en als ik daar nou een stereo potmetertje aan de ingang soldeer....
Het leek me alleen een erg onelegante oplossing, het lijkt me beter om er één enkel transistortje tussen te plakken, en dan het signaal wat verder op te krikken.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (36%)]
Op die USB audio devices wil het nog wel eens voorkomen dat als het "windows" volume niet op 100% staat er geen fluit geluid uitkomt... Bij de UBA dingetjes van Behringer is dat in ieder geval zeker het geval.
Tja, als dat het eens mocht zijn.... Zucht
Dat heb ik -uiteraard- als eerste gecontroleerd
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (63%)]
Op 8 november 2009 00:07:42 schreef Aart:
Ik durf niet uit mijn hoofd te zeggen wat een standaard NE5532 op zo een lage spanning doet.
Volgens Fairchild: VCC=15V
Helaas pindakaas.
Wie weet hoe ik een versterkertje maak met één transistor met 5 V voedingsspanning?
Alsjeblieft?
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
LM386 nemen, werkt al vanaf 4V en weinig extra componenten nodig.
Op 9 november 2009 13:52:22 schreef Roland van Leusden:
LM386 nemen
Maarre, dat is toch een POWER amplifier?
En ik hoef alleen maar 1 V top-top uit te sturen.