Heey

Ik ben bezig met een soortvan zelfontwerp van een functiegenerator, voor zelfstudie van electronica
ik heb in mijn eerdere post een schema uitgewerkt waarop ik een driehoek genereer van ongeveer pp 4 volt met simpele opamps... hiervan is mij gelukt om een pwm te maken van 0 tot 100% regelbare duty cycle en regelen van de amplitude... ook heb ik een amplitude regelbare driehoek kunnen maken...

ik wil van die 4 volt pp driehoek een sinus gaan maken... ik kom er helaas schematisch niet uit... heb diverse schema's uitgeprobeerd, zonder succes...
naja, kan een sinus maken als ik 1 frequentie vast houd... niet wanneer ik de frequentie regel tussen 1Hz en 20Khz...
kan iemand mij een beetje op weg helpen...
de sinus moet niet in amplitude of van vorm veranderen zodra ik de frequentie aan pas... de amplitude regel ik al in een opvolgend schema met een simpele opamp en potmeter...

alvast bedankt

Kijk eens naar het interne schema van de ICL8038

www.intersil.com/data/FN/FN2864.pdf

Hoe nauwkeurig moet het?

Ander hier een simpele oplossing.

het signaal moet wel een sinusvorm hebben, niet afgekapte onderkant of bovenkant of iets dergelijks... en daarnaast moet de kruizing op de nul wel op 180 graden zitten...
een beetje dat de piek van de sinus overeenkomt met de driehoekpiek

amplitude maakt niet zoveel uit, 1v pp of 10v pp, amplitude kan ik later wel aanpassen

ik zal die datasheet even bekijken... wel een mooi dingetje

[Bericht gewijzigd door jeffrey zwart op (22%)]

Kijk je ook even naar de linkerbovenhoek van de eerste pagina in de datasheet? ;-)

De oplossing in dat IC is niet zo heel anders dan de oplossing met diodes. Je kunt dat gewoon nabouwen vanaf het interne schema (goede tip van Roland hierboven), als je toch de driehoek al hebt.

ik ga die manier eens uitproberen... denk even met 10 stappen potmeters ipv de weestanden, aangezien je daarmee de shape van de sinus kunt aanpassen... dat techniekje nog niet eerder gezien... even kijken wat er uitkomt
dankje

van een driehoek een sinus maken is niet zo makkelijk (*). Kan je niet beter een sinus genereren? Met opamps maak je een sinus door de 2x te integreren en die gelijk te stellen aan de (inverse van de) ingang.

(*) je kunt de hogere frequenties proberen te filteren met een hoger orde filter, maar het blijft klunzen, en niet schaalbaar met de frequentie van het signaal.

Op 10 november 2009 11:59:45 schreef 6502:
Hoe nauwkeurig moet het?

Ander hier een simpele oplossing.

Ik heb deze schakeling even gemaakt en getest, interessant systeem, werkt leuk
alleen beneden de 5hz gaat deze rare vormen vertonen, zoals het op en ontladen van een condensator.. en boven de 2khz begon de bovenkant wat af te vlakken
ook moest ik de amplitude van de driehoek op 1 waarde laten staan, geen probleem met instelpotmeter hoor, daar niet van...
ook moet de spanning van 2,4 volt, ook echt 2,4 volt blijven, bij beetje afwijking loopt de sinus niet helemaal mooi

Het zou mooi zijn als het mogelijk was om ook boven de 2khz te komen, zonder de afvlakking bovenin...
ik denk dat ik dat analoog niet zo gemakkelijk red, en dan toch een functiegenerator Ic zoals de XR2206 of ICL8038 moet gebruiken...
om nou het interne circuit deel voor het genereren van sinus te gaan bouwen van de dat ic lijkt me wat overbodig, en neemt nogal wat ruimte in...

ik weet genoeg... de sinus is niet zo gemakkelijk, zal toch maar overgaan op het gebruiken van een IC voor de sinus...
in iedergeval bedankt

ik denk dat ik dat analoog niet zo gemakkelijk red, en dan toch een functiegenerator Ic zoals de XR2206 of ICL8038 moet gebruiken...

dat klopt niet...kijk naar de links van mijne voorige post...!!!
Oplossing is eenvoudig, U gaat verkeerd.

Er is een schema van HP dat ze gebruikten in een oude 'low-budget' functiegenerator.

Ik zoek even het typenummer op en als je het schema niet kan vinden wil ik het wel even inscannen voor je.

EDIT: het was de HP 3311A die daarvan gebruik maakte.
HP ging in dit low budget ding van driehoek naar sinus dmv een boel diodes en mbv potmeters kon je de sinus vorm geven.

Service manual: http://cp.literature.agilent.com/litweb/pdf/03311-90001.pdf

[Bericht gewijzigd door Devil103 op (24%)]

ook heb ik een amplitude regelbare driehoek kunnen maken...

Ik heb uw schema bekeken...deze driehoek is niet symetrische vergelijken met GND... (geen + en - golfvorm)
Daarvan komen uw problemen...
Kies maar symetrische +12V en -12V voedingen ter plaats van asymetrische +12V en GND voeding voor uw driehoek generator en alles zal beter gaan...

Nee, dat klopt, die schema niet... ik had daar een jumper staan voor een 0 of -12 aansluiting, maar de lm393 heeft een open collector uitgang.. hiervoor heb ik een 741 geplaatst...

maar ik heb de "simpele oplossing" heb ik getest met een driehoek van -2 tot 2 volt...
de driehoek die uit dat schema komt is een driehoek van 4 tot 8 volt... met een elco in serie daarvan en een enkele versterker erachter heb je de wisselende driehoek...

maar mijn bevindingen in mijn vorige post waren echt de dingen die ik heb waargenomen in de test... de sinus vervormt als ik onder de 5hz kom en boven de 2Khz... ik kan hier nog mee verder gaan onderzoeken, alleen ik ga toch over naar een ic die alles doet voor me...

dank je devil103 trouwens voor die service manual... die vind ik wel handig

met een elco in serie daarvan en een enkele versterker erachter heb je de wisselende driehoek...

Geen goede oplossing: het is waarschijnlijk de reden waarom:

de sinus vervormt als ik onder de 5hz kom

maar ik heb de "simpele oplossing" heb ik getest met een driehoek van -2 tot 2 volt...

Die schema van de "simpele oplossing" is niet frequentie afhankelijk, dus "de sinus vervormt als ik onder de 5hz kom en boven de 2Khz..." klopt niet...Ik hoop toch wel dat U hebt 1N4148 gebruikt en geen 1N4007...!!!
Dus sinus vervormt wegens uw driehoek ook vervormd is.

ik kan hier nog mee verder gaan onderzoeken, alleen ik ga toch over naar een ic die alles doet voor me...

Zo leert u niet...
U bent nog aan elektronica te studeren, oplossing te vinden is een goede oefening ;-)

Op 10 november 2009 15:58:01 schreef jeffrey zwart:
[...]alleen beneden de 5hz gaat deze rare vormen vertonen, zoals het op en ontladen van een condensator.. en boven de 2khz begon de bovenkant wat af te vlakken

Dat is eigenlijk heel vreemd, vooral omdat er in die schakeling geen frequentie-afhankelijke onderdelen, zoals condensatoren, zitten.
Het zou zelfs bij 0,1 Hz nog net zo goed moeten werken.
Het HP schema werkt net zo, alleen dan in twee trappen in plaats van in zes trappen.
Enfin, wat Emilien zei.. :)

ochja, tuurlijk... die elco...
dan moet ik eerst de driehoek goed krijgen zonder gebruik van die elco... en daarna omvormen naar sinus
voor die schakeling had ik BAV20 diode's gebruikt, volgens datasheet gelijkwaardige diodes als die 4148... hij deed het ook erg goed, tussen die 5hz en 2khz dan...

ik ga dan eerst de driehoek in orde krijgen, en dan ga ik de schakeling nog eens testen... ben benieuwd

Ok voor de BAV20...
Zonder elco zal geen probleem meer bestaan met lage frequentie.
Nog iets lezen over OP en slewrate en U zal begrijpen wat er mis gebeurt over 2khz...
Uw schema zal niet werken met + en - 12V voedingen: een beetje nadenken om een toepassing te doen...nog een goede oefening..
Dat wordt bijna "schoolvragen"...:-)
NB: slewrate LM1458N : 0,5V/µs

En dan? Geen reactie niet meer...
Ik zal dus U een beetje helpen.;-)
Eerst, moet U OP met hogere slewrate kiezen.
Hoe sneller, hoe beter.
Om kosten te beperken, kan men TL081 (of TL082, of TL084) gebruiken.
Hier is het schema:
http://www.uploadarchief.net/files/download/lage%20frequentie%20driehoek.png
Symetrische driehoek spanning is op pin6 van IC1 beschikbaar.
Met deze driehoek spanning zal U gemakkelijk naar sinus gaan binnen de gewenste bereik.
Natuurlijk moet U verschillende waarden voor C1 schakelen.

Ik heb even wat onderzoek gedaan... zoals het schema nu is heb ik hem gemaakt, en deze werkt goed... driehoek is goed, pwm is goed, sinus ziet er goed uit, dus ik ben aardig tevreden..
voor betere slewrate zou ik nog een andere opamp kunnen gebruiken, alleen ik gebruik niet meer dan 20 khz momenteel, dus zul je er niet veel van merken in principe...

hieronder is het schema zoals die nu is geworden
de waardes om de opamps zullen nog niet helemaal kloppen, heb nog wat zitten rommelen in de opstelling met andere waardes, maar deze komen aardig in de buurt

http://www.uploadarchief.net/files/download/functiegenerator.jpg

Commentaar hierover is welkom

U zegt dat U aardig tevreden met uw zelfontwerp bent wat het belangrijkste is...
Dus geen commentaar nodig.
Veel plezier met uw "functiegenerator". ;-)

Waarom heb je een aparte driehoek-vierkant omzetter gemaakt (IC2), terwijl de oscillator al een vierkantsuitgang heeft (IC1b)? Voor frequentiebeïnvloeding zul je niet bang geweest zijn, want er komt tòch nog een buffer (IC8).

Hoe stel je de spanning voor de driehoek-sinus omvormer in; met een vervormingsmeter?

de blokgolf uit de driehoekgenerator is een enkele puls met een duty cycle van 50%... de opamp erna heeft een potmeter voor instelling van een dutycycle van 0 tot 100%, leek me wel leuk om een pwm te maken..

ik heb de maximale spanning voor de sinus gemaakt door de amplitude van de driehoek omhoog of omlaag te maken doormiddel van de potmeter van IC9... in principe kan ik de sinus nog met een opampje versterken, maar de sinus is al piek 10V, wat voor mij genoeg is... de piek moet niet afvlakken..
de amplitude bepaal ik uiteindelijk door de potmeter op IC8