Bij radioshop twente kan je voor tussen de 20 en 50 euro UGT's krijgen. Wil misschien een setje kopen (de AU 4 of de AU 4A) om een EL34 of KT88 Se versterkertje te maken. iemand ervaring met dit merk?

http://www.radiotwenthe.nl/transformatorenlowe.htm

De trafo's van Löwe zijn kwalitatief goed.
Ik gebruik in mijn PP EL84 versterker Gü14's van Löwe.
De Gü14 is recht van 20Hz tot 70kHz en ultralineair. Helaas nu uitverkocht.

Bedankt voor je antwoord!

Dan ga ik meer eens een setje ophalen. Leuke winkel met veel spul voor weinig.

Ik denk dat ik dit schema ga maken:
http://www.single-ended.com/images/cdrive.png
Lijkt mij mogelijk met een AU4 trafo, of zie ik iets over het hoofd?
Voedingstrafo moet ik nog even kijken of ik die ook van löwe neem/kan nemen.

[Bericht gewijzigd door elektro-manneke op (13%)]

Beetje exotisch schema. Vindt eerst maar eens een handzame 80H smoorspoel.

De EL34 staat ook triode mode, uitgansvermogen halveert dan wel.

Er is meer te vinden met EL34/6CA7 in SE op het net.

Simpel recht toe recht aan, dit moet altijd werken.

Wel lijkt een 1N4004 op 300VAC mij een piets krap ? Beter een 4007 pakken.
Ik doe zelf niet zo veel met e- in vacuüm..

Op 15 november 2009 21:18:21 schreef Hugo Welther:
Beetje exotisch schema. Vindt eerst maar eens een handzame 80H smoorspoel.

Wedje doen dat het nooit gebouwd is?

Op 15 november 2009 21:14:21 schreef elektro-manneke:

Voedingstrafo moet ik nog even kijken of ik die ook van löwe neem/kan nemen.

BTW als je nog op zoek bent naar een voedingstrafo, zou je dan even contact met mij op kunnen nemen? Ik denk dat ik wel iets voor je kan doen.

@alex 278
Waar kan ik op dit forum een persoonlijk bericht sturen ?
edit: ik mail je gewoon ;)

[Bericht gewijzigd door elektro-manneke op (22%)]

Ik heb op een markt twee Loewe GU14 ultraliniaire uitgangstrafo's voor 2x EL84 PP op de kop getikt.

De primaire aansluitingen zijn me duidelijk, maar secundair zie ik 4 aansluitingen 0-5 Ohm. Hoe sluit ik daar een 4 Ohm luidspreker aan? Een van die aansluitingen gebruiken en de rest leeg laten?

Ik hoor graag.

Parallel voor 5(+/- 4 tot 8 Ohm) en in serie voor 10(8 tot 16Ohm).

Idd 4 sec wikkelingen. Voor een 4ohm luidspreker kan je 2 wikkelingen in serie zetten en die 2 parallel zetten. Dan gebruik je alle koper en is de aanpassing goed. De impedantie van een luidspreker varieert en wordt soms bij 400Hz of bij 1000Hz opgegeven door de fabrikant. Die trafo is vrij klein, ik verwacht dat er onder de 60Hz niet veel vermogen wordt geleverd. Het mooist is als je schematic hebt wat met dit type trafo is berekend. Het tegenkoppelnetwerk vanaf de sec. zijde is belangrijk. Empirisch werken met scope en sinus en blokgolf generator kan ook. Overigens is de kwaliteit van een transistor versterker zonder UL UGT beter. Iets met buizen bouwen is meestal uit nostalgie mode ect. Maar opzich leuk om te doen!Ik deed dat in de vroege sixties toen de germanium endtorren nog geen hifi konden geven wegens een Ft van onder de 20kHz. Daardoor steeg de vervorming sterk binnen de vermogens bandbreedte.

Op 15 november 2009 21:03:56 schreef Hugo Welther:
De trafo's van Löwe zijn kwalitatief goed.
Ik gebruik in mijn PP EL84 versterker Gü14's van Löwe.
De Gü14 is recht van 20Hz tot 70kHz en ultralineair. Helaas nu uitverkocht.

Meet eens bij 12W en een 20Hz sinus in een weerstand. Zal je tegenvallen wat eruit komt.. Zolang vermogen en kantelpunt in -dB/oktaaf niet wordt vermeld zijn het nietszeggende cijfers.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (11%)]

RAAF12 en r3m bedankt voor de snelle reactie.

Het is mij bekend dat met de huidige techniek betere versterkers te bouwen zijn voor minder geld. Ik ben ook nog uit de tijd van Radio Blan, de Fidelio en de Edwin versterker. Jaren van plan geweest nog eens een buizenversterker te bouwen. Nu heb ik de tijd en in de rommelkist ontbraken alleen maar de uitgangstrafo's en een chassis.

Op het internet dit eenvoudige schema gevonden en deze "look".

Wat mij betreft een leuk project voor de lange winteravonden die er straks weer aankomen.

Tja een 'echte' Radford dat is mooi werk. Het schema daarboven is een stuk minder. Basic een vervormingsbak zonder tegenkoppelnetwerk (behalve de niet onkoppelde kathode weerstanden. De oude Radio Bulletins hebben wel iets beters. Kijk anders een naar de online .pdf van het boek Het ontwerpen van Versterkers S.J Hellings. http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=19359&start=25

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (14%)]

Ach mij spreekt het minimalistische en het gebruik van de twee stroombronnen weer aan. Eenvoudig point-to-point op te bouwen. En mocht het geluid me niet aanstaan dan is een terugkoppeling zo aangebracht.Ik lees graag de kritische en vaak innovatieve blogs van John Broskie(www.tubecad.com). Daar komt deze schakeling ook vandaan.

Dank voor de verwijzing naar "de bijbel" van Hellings. Ik laat hem uitprinten en inbinden om als naslagwerk bij de hand te hebben.

Kijk ook eens op 'eigen grond': https://mennovanderveen.nl/nl/

Hij ontwerpt ook allerlei (ringkern) uitgangstransformatoren, sommige worden geleverd door Amplimo. Op mijn 12W EL84PP heb ik ze ook zitten.

Ook leuke ontwerpjes voor phono voorversterkers.

Pas op met de schema's van John Broskie, als er geen lachend gezichtje in het schema staat zijn het niet goed of niet geteste ideeën.
Ik zal zelf ook neigen om aan te geven eens te kijken naar boeken van Menno vd Veen en Rainer zur Linde.

Tegenkoppeling kom je eigenlijk niet onderuit als je een goede versterker wilt maken, zelfs als het zonder lukt om een mooi metende versterker op te zetten zal na verloop van tijd de slijtage van de buizen roet in het eten gooien.

Gr. Remko.