Ik zag deze schema http://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling.… en wil deze gaan bouwen voor een kermis attractie 12 volt schaalmodel. Allen zit ik met een probleem. Ivm beperken van sleepcontacten zoek ik iets waarmee de motor zijn - min, van de reedsaanwezige min vandaan kan halen, zodat ik met de plus + de snelheid kan bepalen. Heeft iemand een idee wat ik zou kunnen doen? aanpassing van dit schema? of een andere optie?
Alvast bedankt
In plaats van de BUZ11 neem je een P kanaal mosfet.
De source aan de +12V en de drain naar de +motor.
De potmeter werkt nu precies 'andersom' , maar dat kun je verhelpen door de 2 buitenste aansluitingen van de potmeter te verwisselen.
MGP
LDmicro user.
Een P-mosfet gebruiken of een PNP (darlington) transistor.
Bij gebruik van een transistor R2 verhogen naar 470 ohm
En motor+D3 en T1 verwisselen van plaats.
Misschien zal de pwm dan omgekeerd werken maar dat kun je verhelpen door de 2 uiteinden van de potentiometer te verwisselen.
Edit...te laat... volgens lezen ben ik in de fase van gedachtenlezen gekomen, enkel nog rapper leren typen 
welke type transistor is dit?
zoek me rot op conrad site maar dan de p mosfet in de waarde niet vinden. iemand een idee?
Conrad maakt het steeds bonter. Er staat gewoon nergens of je met een P of N channel mosfet te maken hebt 
Het enige waar je het aan kunt zien is als je een mosfet eenmaal aangeklikt hebt, dan staat er een minnetje voor de spanning/stroom wanneer het een P channel betreft.
Maar goed, ik heb de papieren catalogus van 2003 erbij gepakt, daar staan de P-kanaal mosfets wel netjes bij elkaar. De IRF5305 is een redelijk geprijsde die in de buurt komt van de BUZ11 qua specs.
Ik denk dat dit zon beetje de enige is he:
IRF5305 dan. Was al hier en daar een het zoeken met datasheets maar das geen doen, zon boek is dat betrefd lekkerder en sneller.
Dan ga ik de IRF5305 bestellen en proberen.
@ joel, nee is niet voor de x factory, deze is al af
Ik vond dat zoo geweldig met dat aqua fun eah 
maar dat is voor op andere forums voor te bespreken;)
greetz, joel26
Bedankt voor alle reacties en tips.
Ik heb de schakeling gemaakt en met de nodige aanpassingen zodat ik een gezamelijke - min heb. Het werkt, maar..
Als ik de potmeter open draai, begint het motortje pas te lopen als ik de potmeter een kwart open draai, dan heb ik een kwart gedeelde om de snelheid te regelen en daarna tot hij helemaal open staat blijft de snelheid op max staan. kortom de snelheid is te regelen alleen tussen kwart open en tot kwart dicht, ook word de T1 aardig warm, nu zit er even geen koelblok op, heb deze wel klaar liggen maar na tientalle sec is hij aardig heet aan het worden.
Iemand een tip waar ik hier een oplossing in kan vinden? is de 50 potmeter wel van goede waarde nog?
Alvast bedankt weer
marcel
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
marcel, in het "show your projects topic" kwam een PWM schakeling van Aart ter sprake. Die kan heel netjes van 0-100%, met slechts een paar procent "dode potmeter" aan beide kanten. (wel een rail-to-rail opamp kopen).
Is natuurlijk vervelend als je net dit hebt gebouwd. Ik heb niet zo'n ervaring met NE555's, dus ik kan niet zeggen wat er mis is.
Juist als je een stuk "dode potmeter" hebt, kan je extra weerstanden aan de uiteinden plaatsen, om dat te reduceren. Maar dan moet je wel ergens een condensatortje aanpassen.