ledverlichting die met je mee loopt

hoi,

ik ben nu op school met een project bezig om een gang te maken met aan beide kanten van de gang een rij leds.
het is de bedoeling dat als je de gang inloopt dat de leds met je 'meelopen'. dus de leds tot ong. een meter voor je en ong. een meter achter je zijn aan.

eerst was het idee om als sensor een lichtsluis te gebruiken( om de zoveel cm. een lichtsluis), het probleem hiervan is dat je dan om de 10cm. een lichtsluis neer moet zetten en dat is wel wat te veel werk.
een afstandssensor gaat ook niet, aangezien er meerdere mensen door de gang kunnen lopen.

nu kwamen we op het idee om een bewegingssensor te gebruiken, alleen zijn deze nogal duur,budget is 50euro.

weet er iemand misschien een andere oplossing om als sensor te gebruiken?

mvg Mark

Hoe lang is de gang? en hoeveel led's wil je gaan gebruiken ?
Je zou best lichtsluizen kunnen gebruiken, ook wel om de 50 a 80 cm, wanneer een persoon door een lichtsluis loopt zet je je looplicht aan in de richting waarin de persoon loopt, komt hij bij de volgende lichtsluis, dan kun je je looplicht laten lopen, komt hij daar niet dan kun je je looplicht stop zetten. "ziet" je elektronica dat de sensor die 1 terug geactiveerd wordt, dan kun je het looplicht de andere kant op laten lopen... (voor het geval iemand zich om draait)
De snelheid van het looplicht zou je kunnen zetten op de gemiddelde loopsnelheid.. je zou zelfs de tijd kunnen gaan meten hoe lang het duurt tussen twee lichtsluizen, je hebt dan de mogelijkheid om te meten hoe snel de persoon loopt.

Hoe dichter je de sensoren op elkaar zet, hoe beter het visuele effect wordt natuurlijk, maar dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van de eisen, en van de elektronica die je gaat gebruiken.

Een expert is iemand die binnen een beperkt vakgebied alle mogelijke fouten al heeft gemaakt...
fripster

Golden Member

gebruik een ultrasone afstandsmeter (aan het begin, bovenaan laten hangen) en licht juist die leds op op de afstand die gemeten wordt...

zomaar een hersenscheet

fripster

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

ultrasone afstandsmeter kan idd, maar als een gang bij wijze van spreke 30 meter is, hoe ga je dan de afstand meten, vooral omdat de ultrasone meter dan schuin omlaag staat gericht, en een zekere mate van richtingsgevoeligheid heeft. buzzer geeft idd ook al aan dat er meerdere mensen in de gang kunnen lopen, en daarbij allerlei reflecties gaan optreden..

Een expert is iemand die binnen een beperkt vakgebied alle mogelijke fouten al heeft gemaakt...

bedankt voor de reacties

het is wel de bedoeling dat je altijd licht hebt, dus ook als je bijv. stil staat met iemand te praten. het moet dus niet zo zijn dat er gewoon een looplicht met ingestelde tijd gaat werken want dan gaat het licht ervandoor.

een ander probleem van lichtsluizen is dat als je stilstaat en je staat niet in het zicht van de lichsluis(dus je staat tussen 2lichtsluizen in) en er loopt iemand anders langs je voorbij, dat die het licht meeneemt.

het leek mij niet zo heel moeilijk, maar het is toch een aardig lastig probleem:P

Als de leds aan beide zijden zitten, kun je mogelijk een led als lichtbron gebruiken en een tegenover liggende led als lichtsensor...

Het looplicht wat ik beschreef kun je nog steeds gebruiken hoor, loop langs de eerste sensor en hij begint te "lopen", en je komt binnen een fatsoenlijke tijd niet bij de opvolgende sensor, dan stopt het looplicht, dan stopt het looplicht toch nog als je staat te praten en geen lichtsluis activeert.
Het licht gaat er op deze manier niet vandoor, maar blijft in de buurt van de sensor die als eerste geactiveerd is..

in het geval er iemand anders langsloopt ... dat kun je bijna niet voorkomen, niet met ultrasoon meten en ook niet met lichtsluizen, je moet dat personen gaan detecteren, en dan wordt het pas echt moeilijk...

@paxmowa: hoe wil je led's gebruiken als sensor ?? en je hebt dan heel erg veel felle led's nodig wil je dat uberhaubt gaan toepassen.. al zie ik niet hoe een led als sensor fungeert?

Een expert is iemand die binnen een beperkt vakgebied alle mogelijke fouten al heeft gemaakt...

Op 24 november 2009 08:16:25 schreef Niekovitch:

@paxmowa: hoe wil je led's gebruiken als sensor ?? en je hebt dan heel erg veel felle led's nodig wil je dat uberhaubt gaan toepassen.. al zie ik niet hoe een led als sensor fungeert?

Een led kan dienst doen als fotodiode...

zie o.a. http://en.wikipedia.org/wiki/LED_circuit#LED_as_light_sensor

Ik dacht dat dat voor de meeste mensen wel basiskennis was...

Met jouw idee zie ik het voordeel niet, ofwel zet je de lichtsluizen zo dicht opeen dat het looplicht snel genoeg kan stoppen bij gebrek aan een volgende detectie, wat wil zeggen dat je het looplicht helemaal kan weglaten en de leds gewoon laat branden waar de sluis onderbroken wordt ofwel zitten de sluizen verder uiteen en wil je helderziendheid toepassen om te weten of de persoon doorloopt of niet want anders loopt het door tot de volgende sluis terwijl die persoon daar dus niet aankomt, het licht schiet dus door...

[Bericht gewijzigd door paxmowa op dinsdag 24 november 2009 08:59:24 (35%)

Ok dit ZAT dus niet in mijn basiskennis, maar nu wel ! weer wat geleerd vandaag... bedankt voor het leermoment!

en inderdaad moet je in mijn systeem dan "helderziendheid" inbouwen, en het licht kan doorschieten jah, maar dit ligt helemaal aan de "resolutie" die je gaat toepassen en hoeveel het totaal gaat kosten. (budget 50 euro).

Al met al denk ik dat het een lastige keuze wordt, hoe de positie bepaald moet worden, en sowieso het aansturen van alle leds, je moet toch in blokken de leds gaan aansturen, ik weet niet hoeveel led's er per meter geplaatst gaan worden ??

En het meten van de positie doormiddel van het meten van licht met een led gaat ook niet goed op het moment dat je dezelfde kleuren hebt, een rode led is namelijk gevoelig voor kleuren met een kortere golflengte dan de kleur van de led zelf en in mindere mate gevoelig voor de kleur die de led zelf heeft.

daarbij maak je in principe nog steeds gebruik van het "lichtsluis principe" alleen dan met andere componenten, dit heeft alleen voordeel voor je budget waarschijnlijk..

Een expert is iemand die binnen een beperkt vakgebied alle mogelijke fouten al heeft gemaakt...

Drukgevoelige tegels, dat idee is hier al eerder uitgebreid aan bod geweest.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/73852/1

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Hugo Welther

Moderator

Dit topic heeft iets weg van dit topic http://www.circuitsonline.net/forum/view/66714 waarbij en meelopende trapverlichting is gemaakt als ik het goed heb.

Mischien dat de TS eens zijn licht op steekt bij de TS van dat topic.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Volgens mij zijn je eisen wat te hoog.

Als het niet meer dan 50 euro mag kosten, en je "moet wel licht houden als je stil gaat staan", dan wil je dus voldoende sterke leds hebben om de boel te verlichten.

Als je iedere 10cm een led wilt hebben, zijn dat bij 30m zo'n 300 of 600 leds.

Koop je 1000 witte leds bij Niels http://www.samenkopen.net/action_product/652627/983389 , dan kost dat 60 euro. Of dit bij mekaar fel genoeg is om iets bij te kunnen zien, betwijfel ik.

Of je kunt iedere meter een 3W led zetten. 30 3W leds kosten rond de 100 euro.

Voor 1000 leds kost een voeding ook al gauw 50 euro.

Kortom er zal wat water bij de wijn moeten. En dan is het probleem van de sensors nog niet opgelost....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

idd het idee is leuk, maar met dat budget ga je dat niet redden, je kunt denk ik beter eerst een kosten indicatie maken op het ontwerp zoals je het wilt hebben, en dan alles specificeren, dus aantal led's, voeding die nodig is (met genoeg vermogen), en hoe je denkt dat je het sensorverhaal op gaat lossen.
Aan het eind heb je dan een kosten plaatje, en aan de hand daarvan ga je consessies doen, dus minder led's per meter, betekend gelijk een voeding die minder zwaar hoeft te zijn kwa vermogen, sensoren niet om de 50cm maar om de meter, en dergelijke.

En vergeet niet hoe je het allemaal aan wilt gaan sturen, die elektronica kan aardig uitgebreid worden, niet perse moeilijk, maar je krijgt behoorlijk veel outputs.
Met slimme oplossingen zoals multiplexen bijvoorbeeld kun je ervoor zorgen dat je minder outputs nodig gaat hebben.

Een expert is iemand die binnen een beperkt vakgebied alle mogelijke fouten al heeft gemaakt...

op ebay pir led light paar euro voor lamp met 6 led's voor paar euro

dan brand de ledlamp waar er iemand staat alleen een voedingskabel leggen
in slechtste geval PIR modules kopen en zelf iets maken met controller

En wat gebeurd er dan als de persoon blijft stilstaan?

Je zult een hoop (lees: een hoop!) sensors nodig hebben om dit voor elkaar te krijgen.
Budget mag je wel gaan bijstellen om dit project te halen.
Stapgevoelige tegels gebruiken is een mooi compromis denk ik, ook omdat je die relatief groot kunt maken met 1 contact ingebouwd.

Wat moet je van die 50 euro gaan betalen? Het regelsysteem of ook de verlichting? Ik kan me voorstellen dat je als zijnde prototype de meest goedkope leds gebruikt. Dan zie je wel dat het werkt en is het eenvoudiger om te zetten naar een ander systeem.

Ik ben eigenlijk benieuwd hoe breed de gang is?

LED there be light

Een goedkope webcam boven de gang, checken waar hij de grond niet ziet en daar de leds aandoen...?

Er zijn ganglampen in de handel, die zitten op de plint. Waar waarschijnlijk de voeding door loopt.
Deze werken met een bewegingsmelder, maar zitten om de 2 a 3 meter.
Als je IR sensoren maakt, i.c.m. reflectors aan de overkant van de gang, zit je waarschijnlijk aan een hoop kosten vast.

zou het niet mogelijk zijn om een soort pulsenteller te gebruiken?

als je dan voorbij een lichtsluis loopt staat die op 1
als je dan voorbij de volgende loopt staat die op 1 en de vorige op 0

als je dan tussen 2lichtsluizen instaat staat de vorige op 1.
als er dan iemand voorbij loopt staat die op 2 en als die persoon voorbij loopt staat die weer op 1. dan is het probleem van dat er iemand anders met het licht vandoor gaat verholpen.
in feite weet het systeem dan waar iemand staat aangezien de vorige altijd 1minder heeft dan de volgende lichtsluis.

weet er toevallig iemand of het mogelijk is om dit te gebruiken

iig zeer bedankt voor de reacties tot nu toe!

Hoe breed is de gang?

Hoe druk bevolkt?

Wat moet er van die 50 euro betaald worden?

LED there be light

de breedte van de gang is nog niet echt bekend en hoe druk bevoltk ook niet.

laten we zeggen dat de gang 3meter breed is en 15meter lang
het kan zijn dat er 2mensen doorheen lopen maar het kunnen er ook 5 zijn.

we gaan een prototype maken, dus er hoeven geen dure leds gekocht te worden(gwn simpel rode, 100voor 2euro).

maar in feite moet er dus alle elektronica van gekocht worden.

Persoonlijk vind ik dat je het ontwerp moet baseren op de drukte en breedte.

Ik dacht zelf dat een eenvoudige IR lichtsluis moet kunnen. Als je infraroodled en sensor precies tegenover elkaar uitlijnt, en de sensor een soort kapje geeft dat het licht alleen vanuit de led er in kan vallen heb je een hele goedkope sensor.

Mijn idee is dat je stroken maakt van een meter met 3 sensoren en 3 groepen leds. Verdeeld over Links Midden Rechts
Sensor: Sl Sm Sr
Leds: Ll Lm Lr

Sl onderbroken: Ll aan
Sm onderbroken: Lm aan
Sr onderbroken: Lr aan

Eerst Sl dan Sm onderbroken: Ll uit, Lr aan
Eerst SR dan Sm onderbroken: Lr uit, Ll aan

Dan zou je ook nog de aangrensende sensoren kunnen doorverbinden, bijvoorbeld buurtsensor links en buurtsensor rechts

SBl
SBr

SBl onderbroken en dan Sl onderbroken: Ll en Lm aan

LED there be light

Joeri, dit is een goede oplossing tot zekere hoogte.

maar wat zou er gebeuren als je stilstaat in de gang en je staat niet in de lichtsluis en er loopt iemand anders voorbij?

dit is het probleem wat ik een oplossing voor probeer te bedenken:P

bedankt voor de goede uitleg:)

het idee van joeri is idd wel een goede ! je kunt dan de "slimmigheid" op 1 ledstrip van een meter laten. dus alle modules op zichzelf laten werken zonder daar een centrale unit aan te koppelen die het plaatsbepalen doet.
maarr.... je hebt aan twee kanten van de gang leds ? of aan 1 kant, want anders moet je ook nog lichtsluizen in de andere richting hebben. en dan worden het geen 45 lichtsluizen maar 90 lichtsluizen.

even rekenen:
90 lichtsluizen = 45 infrarood zendled's en 45 infrarood ontvang led's, op je ledstrip van een meter zitten 3 led groepen, op 33 cm bijv. 10 leds plaatsen betekend 30 leds op een meter dat is 450 op 15 mtr.
en dat dubbel.. beide zeiden van de gang 900 leds in totaal....

conclusie:
hoe je het ook wendt of keert, je gaat enorm veel componenten krijgen.

[edit]:
Ik zie net dat buzzer gereageerd heeft, volgens mij moet je consessies gaan doen wat betreft je eisen, naar mijn inziens zijn er teveel eisen, je moet in jou geval persoonsherkenning gaan doen, zodat je weet "wie" er het eerst in jou systeem komt lopen. dat wordt dus in de richting van een zendertje per persoon, in de vorm van een infrarood led zou het kunnen die een bepaalde code uitzend. kan wel heel mooi worden maar praktisch is het zeker niet..

[Bericht gewijzigd door Niekovitch op donderdag 26 november 2009 16:38:20 (23%)

Een expert is iemand die binnen een beperkt vakgebied alle mogelijke fouten al heeft gemaakt...